شناسایی ۳۳۰ بیمار دارای اوتیسم در لرستان

به گزارش رکنا از لرستان؛ نگار فتحی‌بیرانوند در اینباره اظهار کرد: اختلال طیف اوتیسم یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی رشدی بوده که با مشخصه اصلی نقص پایدار در برقراری ارتباط، تقابل و تعامل اجتماعی و نیز الگو‌های محدود تکراری و اختلال در رفتار، علایق و فعالیت‌ها مشخص است.

وی گفت: بهزیستی نخستین سازمانی است که سامانه اوتیسم را راه‌اندازی کرده و تاکنون ۳۳۰ نفر مبتلا به این بیماری در لرستان شناسایی، تشکیل پرونده و کارت معلولیت برای آن‌ها صادر شده است که این افراد بعنوان معلولان دارای اختلال از خدمات این سازمان بهره‌مند هستند.

فتحی‌بیرانوند با اشاره به برقراری مستمری و حق پرستاری برای این افراد ادامه داد: خدمات رایگان توانپزشکی شامل کار درمانی، گفتار درمانی، فیزیوتراپی، شنوایی شناسی و رفتار درمانی، ارائه وسایل کمک توانبخشی، انجام فعالیت‌های بازی درمانی و هنردرمانی، توزیع بسته‌های معیشتی، بهداشتی و بن کارت به خانواده‌های نیازمند اوتیسم و انعقاد قرارداد با هیئت‌های ورزشی و در اختیار گذاشتن سالن‌های ورزشی برای توانخواهان و خانواده‌های آن‌ها از مهمترین خدمات ارائه شده به این افراد است.

معاون توانبخشی بهزیستی لرستان با اشاره به اینکه در استان دو مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم در شهرستان‌های خرم‌آباد (مرکز یکتا) و بروجرد (مرکز حکمت) تحت نظارت بهزیستی در حال فعالیت هستند بیان کرد: به ۱۰۰ نفر از توانخواهان این طیف به صورت مستقیم خدمات ارائه می‌دهند.

وی تأکید کرد: کارکنان این مراکز پس از دریافت آموزش‌های گسترده حضوری و کارگاهی از کفایت لازم برای اجرای برنامه غربالگری، تشخیص و مداخلات مرکز محور و خانواده محور در خصوص افراد دارای اختلال طیف اوتیسم برخوردارند و مراکز فوق به عنوان پایگاه‌های دائمی برنامه‌های مذکور فعالیت می‌کنند.

 

مهدی زکی پور/ لرستان

کدخبر: 930539 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟