بی برنامگی میراث فرهنگی کرمانشاه در اربعین حسینی و موج گردشگران مذهبی/ فرمانی که هنوز نمی‌چرخد!

به گزارش رکنا از کرمانشاه؛ گردشگری ، امروزه صنعتی بسیار مهم در تمام جهان است و نقش پر رنگی در شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا می کند. از زمان ورود یک گردشگر، او برای تامین غذا و اقامت، رفت و آمد، تفریح و گشت و گذار، خرید سوغاتی و کالا، دیدن جاذبه ها باید هزینه کند. این هزینه ها با آوردن ارز به کشور میزبان، به رونق اقتصادی آن کمک می کند. هر چه تعداد گردشگران بیشتری به کشوری وارد شوند، مشاغل بیشتری ایجاد می شود و این موضوع برای کشورهایی که جمعیت جوانی دارند، بسیار مهم است.

گردشگری با امنیت سیاسی و اقتصادی رابطه تنگاتنگی دارد و بودن گردشگران بسیار در یک کشور، از بودن امنیت در آن حکایت دارد. رونق گردشگری بین کشورهای همسایه، ثبات منطقه ای به همراه دارد و در یک فرآیند کلی تر به ثبات تمام جهان می انجامد. گردشگری از بعد فرهنگی و اجتماعی نیز مهم است زیرا جوامع و کشورهای میزبان می توانند از طریق گردشگران به ترویج زبان، فرهنگ و رسوم اجتماعی شان بپردازند.

استان کرمانشاه با دارا بودن طبیعت بکر و دست نخورده و صدها اثر تاریخی ثبت شده ملی و جهانی، یکی از استان های گردشگر پذیر ایران است که می تواند در کشور و حتی جهان حرف برای گفتن داشته باشد که البته نیازمند توجه، برنامه ریزی و توان برای اجرای آن است.

دکتر محمد طیب صحرایی استاندار کرمانشاه در دی ماه سال 1401 بعنوان والی کرمانشاه منصوب شد، از آن تاریخ تاکنون موضوع گردشگری یکی از کلیدواژه های مهم و مورد تاکید ایشان بوده است. موضوعی که اگر مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد، می تواند در کاهش رتبه بیکاری و رشد اقتصادی کرمانشاه نقش ایفا کند چراکه کرمانشاه دارای ظرفیت گردشگری در حوزه های مختلف ازجمله گردشگری تاریخی، مذهبی، روستایی، ورزشی و..‌. است اما همانطور که عرض شد نیازمند برنامه ریزی مدون است، موضوعی که برای مجموعه میراث فرهنگی استان کرمانشاه بعنوان متولی گردشگری غریبه است.

در اربعین حسینی که عملیات آن از اول ماه صفر ( ۲۷ مردادماه ) آغاز و تا ۲۰ شهریورماه ادامه داشت، فرصت مناسبی بود که مجموعه میراث فرهنگی استان کرمانشاه از ظرفیت آن برای تبلیغات گردشگری این دیار که به دروازه کربلا شهره است استفاده کند، چراکه در این بازه زمانی بیش از ۴ میلیون تردد در استان کرمانشاه صورت گرفت، حدود یک میلیون از این تردد بصورت کاملاً مستقیم و با توقف روزانه در استان کرمانشاه و منتهی به مرز خسروی و مابقی آن نیز بصورت عبوری و حتی توقف روزانه در حوزه کرمانشاه جهت تغییر مسیر به سمت مرز مهران بوده است، لذا میراث فرهنگی استان کرمانشاه می‌توانست با ایجاد ایستگاه، پایگاه و موکب های مختلف از ابتدای حوزه استحفاظی استان تا مرز خسروی و حتی حوزه مسیرهای کرمانشاه منتهی به مرز مهران و بلعکس، نسبت به معرفی ظرفیت گردشگری استان به زائران اقدام کند و از این ظرفیت منحصر به فرد که به برکت امام حسین علیه السلام ایجاد شده برای توسعه گردشگری کرمانشاه و معرفی آن به میلیون ها نفر با هزینه بسیار کمتری از تبلیغات محیطی و تیزرهای تلویزیونی استفاده کند که متأسفانه با بی‌توجهی از آن عبور کردند.

در ماه های گذشته نیز میلیون ها زائر برای شرکت در سالروز عملیات بازی دراز وارد استان کرمانشاه و شهرستان های سرپل ذهاب، قصرشیرین، دالاهو و اسلام آباد غرب شدند اما متأسفانه از آن ظرفیت ایجاد شده نیز عبور کردند و هیچ گونه اقدامی برای معرفی گردشگری کرمانشاه صورت نگرفت.

اکنون مجموعه مدیریتی میراث فرهنگی استان کرمانشاه که به از دست دادن فرصت ها عادت پیدا کرده است باید در مسیر خود قرار گیرد و انتظار می‌رود دکتر محمد طیب صحرایی استاندار کرمانشاه که همواره بر موضوع مهم گردشگری تأکید دارد، این مسیر را برای مدیریت میراث فرهنگی مشخص کند و درصورت عدم توانایی مدیریت آن، با سپردن کار به شخصی کاردان و باتجربه که درک درستی از ظرفیت های مهم گردشگری کرمانشاه دارد اقدام کند.

بی‌شک وجود ظرفیت گردشگری کرمانشاه در حوزه های مختلف می‌تواند باعث کاهش بیکاری استان کرمانشاه از رتبه های اول کشور و رشد اقتصادی شود، البته اگر بخواهند!

گزارش: حسین مسکنه

کدخبر: 929685 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟