بهره برداری از هفتمین ایستگاه پایش کیفی هوای استان در هفته دولت

به گزارش رکنا از کردستان؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کردستان در بازدید از دفتر پایگاه خبری رکنا مرکز استان  ضمن تشکر و قدردانی از تلاشهای مجموعه این رسانه اظهار کرد: با توجه به بارشهای قابل توجه امسال در استان کردستان و رویش بسیار خوب انواع گیاهان و بوته ها انتظار وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگلها و مهار و اطفا سخت نسبت به سنوات گذشته دور انتظار نبوده ونیست.

 

وی با شاره به  آتش سوزی اخیر در مریوان گفت: با توجه به اینکه این مراتع  و جنگلها  خارج از مناطق تحت مدیریت ما بود، اما پرسنل این اداره صفر تا صد، یارگیر گروهای اطفا حریق، همکاران منابع طبیعی، هلال احمر و تشکلهای مردمی با استفاده از انواع تجهیزات موجود تا لحظه مهار کامل آتش حضور فعال داشتند.

مدیر کل محیط زیست استان کردستان با اشاره به دو مورد آتش سوزی اخیر در مریوان که750 هکتار از جنگلها و مراتع طعمه حریق شد، افزود: بیش از 50 مین وگلوله عمل نکرده که بیشتر آنها مربوط به دوران جنگ تحمیلی بود، منفجر شد که دامنه آتش سوزی را گسترده تر  و مهار زمینی و فردی را غیرممکن و نایمن می کرد، اما با حضور به موقع نیروهای سپاه و دو فروند هواپیما جهت اطفا حریق هوایی، باتوجه به شدت گرمای هوا و پوشش خشک بوته های گیاهان مختلف خوشبختانه آتش مهار را کردند.

وی با اشاره به دخالت نیروی انسانی در این آتش سوزی گفت:عوامل انسانی تولید کننده زغال، پوشش گیاهان خشک وبوته ای، وزش باد شدید و پراکندگی آتش در چند مسیر کار اطفا حریق را برای مردم و گروهای هلال احمر  ارگانهای دولتی بسیار دشوار کرده بود، که چند روز به طول انجامید و متاسفانه گونه های زیادی از خزندگان و جانداران و تنوع زیستی بسیار ارزشمند منطقه  طعمه حریق شد.

 حمیدی در خصوص نظارت در تالاب بین المللی زریبار افزود:9 دوربین در بخش پایش مانیتورینگ در محدوده تالاب  زریبار وجود دارد و در هفته های اخیر  بوسیله یک پهپاد که در طول روز سه بار وضعیت منطقه را رصد خواهد نمود از برنامه جدید استان در حفاظت،پیشگیری و کنترل زریبار می باشد  که در جهت پیشگیری از موارد آتش سوزی و تخریب وتصرف اراضی بسیار تاثیر گذار است وموارد مشابه را در اولین دقایق گزارش میدهد.

وی به زیبایی خاص نیزارهای تالاب زریبار اشاره کرد وگفت:کارکرد پالایشی دریاچه ها و تالابها وجود نیزارهاست که متاسفانه  برخی بر اساس یک باور اشتباه که فکر میکنند نیزارهای زریبار باید از بین برود و معتقد هستند با از بین بردن نیزارهای زریبار  از نابودی آن جلوگیری خواهد کرد که یک باور کاملا غلط است.

حمیدی بارشهای پی در پی امسال را برای زریبار بسیار خوب توصیف کرد وگفت: در حال حاضر تالاب زریبار در بهترین شرایط ممکن قرار دارد و بر خلاف شایعات محلی هیچ گونه مشکل خاصی ندارد و تنها مشکل زریبار  کمبود آب و بارش باران طی سنوات گذشته بوده، که امسال خوشبختانه به نسبت، شرایط بسیار مطلوب میباشد. مه با تصمیمات در کاروه استانی و کمیته شهرستان چالشها در حال مرتع شدن می‌باشد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان  در بخش دیگری از سخنان خود به ورود فضولات انسانی و دامی در محدوده سدها و منابع آبی استان اشاره کرد وافزود: این مهم یکی از مسائل ضروری است که باید قبل از تبدیل به بحران، ساماندهی و مدیریت شود و بایستی در محدوده سدهای استان محل هایی برای انباشت  فضولات دامی در نظر گرفته شود تا در زمان بارش، این فضولات به داخل این منبع آب شرب وارد نشود.

وی در زمینه ورود و نفوذ کودها و سموم شیمیایی به منابع آب های سطحی و زیرزمینی استان، گفت: براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی کردستان، در این استان یک سوم استاندارد مصرف سموم شیمیایی در اراضی کشاورزی استان مورد استفاده قرار می گیرد که قطعا در کاهش ورود سموم مازاد به منابع آب و خاک تاثیر بسزایی دارد.

وی با اشاره به گرد وغبار وآلودگی هوا طی سنوات گذشته که از کشورهای همسایه به کشور ما ورود پیدا کرده است ومشکلات زیادی را برای هم وطنان خصوصا استان مرزی  و کردستان ایجاد کرده، افزود: بر اساس دستورالعمل شرایط اضطراری آلودگی هوا و اعلام ۷۲ ساعت قبل هواشناسی و رصد محیط زیست ایستگاه پایش کیفیت هوا در صورت تداوم گرد و غبار تا ساعت ۲۱ در خصوص اعلام تعطیلی مدارس و سایر مراکز تصمیم گیری شود.

 

 

کویستان عبدالحکیمی/کردستان

کدخبر: 922248 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟