آغاز برداشت انگور از باغات مشگین‌شهر

به گزارش رکنا از اردبیل،  رحیم یوسفی با بیان اینکه هر سال برداشت محصول انگور تولیدی کشاورزان مشگین‌شهر نیمه دوم شهریورماه آغاز می‌شد، ولی امسال با توجه به شرایط آب و هوایی برداشت این محصول زودتر آغاز شده است، افزود: سطح زیر کشت انگور در استان ۲ هزار و ۲۹۳ هکتار است که عمدتا در شهرستان مشگین‌شهر واقع شده است، همچنین ۶۹ هکتار از باغات انگور استان دیم است که اغلب در شهر‌های خلخال و کوثر قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه سرما و تگرگ در فروردین ماه باعث کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی عملکرد تولید استان در مقایسه با گذشته شد، گفت: تناژ تولید انگور در باغات مشگین‌شهر ۱۱ تا ۱۲ تن بوده که امسال این رقم به هفت تن کاهش یافته است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص ارقام کشت شده انگور در مشگین‌شهر هم گفت: ۹۵ درصد محصول تولیدی کشاورزان مشگین‌شهر انگور سفید کشمشی معروف به انگور مشگین‌شهر است، علاوه بر این در این منطقه ارقام خلیلی، شاهانی، یاقوتی، آق درق، گلین بارماغی رسمی و سلطانی هم کشت شده است.

یوسفی استفاده از خاک مناسب و غنی، تغذیه اصولی باغات و موقعیت خاص جغرافیایی مشگین‌شهر و اختلاف دمای روز و شب را علت اصلی مرغوبیت انگور این منطقه عنوان کرد و ادامه داد: انگور مشگین‌شهر برای تازه‌خوری، ترد و خوشمزه است و در سراسر کشور بویژه استان‌های همسایه مصرف می‌شود.

وی با اشاره به تغییرات اقلیم و بروز خشکسالی در دهه‌های اخیر اضافه کرد: درخت انگور علاوه بر اینکه تا حدودی مقاوم به کم‌آبی است، با شرایط آب و هوایی مشگین‌شهر سازگار است به طوری که اگر طی ۲ سال اول کاشت به خوبی تغذیه شود، می‌تواند رشد کرده و به خوبی میوه‌دهی کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: در راستای ارتقای کیفیت و میزان برداشت محصول در سال‌های اخیر کشیدن تاکستان به زیرگلخانه و پوشش‌دار کردن باغات در دستور کار قرار گرفته است، در عین حال برخی ارقام مقاوم هم استفاده می‌شود و تا با کشیدن زیرسطح گلخانه‌ای و پوشش‌دار کردن مزرعه در گلخانه تولید شود، این هم زودرس می‌شود هم محصول مقداری نوبرانه خواهد بود.

یوسفی با بیان اینکه ۴۵ درصد باغات مشگین‌شهر به شیوه داربستی و فراز است، خاطرنشان کرد: عملکرد باغاتی که به شکل سنتی کاشت شده است، ۱۱ تا ۱۲ تن در هکتار است، در حالی که با اجرای طرح فراز یا داربستی کردن درخت، عملکرد آن ۲ برابر افزایش می‌یابد.

 

کدخبر: 921813 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟