مهلت یک ماهه مشاورین املاک برای دریافت پروانه فعالیت/ صدور 120 پروانه در یک هفته

دکتر مهدی اقبال در گفتگو با خبرنگار رکنا از یزد، درباره برخورد با دفاتر مشاورین املاک متخلف و بدون پروانه فعالیت هم گفت: در این خصوص آمارهای متعددی از وجود بنگاههای متخلف و برخورد با آنها ارائه می شود که از سوی سازمان تعزیرات اعلام شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 2 هزار و 809 دفتر مشاورین املاک در استان یزد فعالیت دارد، تاکید کرد: تمام دفاتر بدون پروانه هم موظف هستند ظرف مدت حداکثر یک ماه برای شرکت دوره آموزشی و دریافت پروانه به ادارات ثبت اسناد و املاک مراجعه کنند.

عضو شورای قضایی استان یزد  با بیان اینکه صدور و تمدید پروانه اشتغال مشاوران املاک بر عهده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است ، افزود: از نظر قانونی ، حکم صریح و روشنی درباره تمدید پروانه اشتغال مشاوران املاک و خودرو بر عهده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و دستورالعمل‌هایش در سال 1384 نیز به تصویب رسیده و لازم الاجرا است.

 مدیرکل ثبت اسناد یزد با بیان اینکه در قوانین سابق نیز درباره دلالان مطالبی ذکر شده است، گفت: در ماده یک قانون راجع به دلالان مصوب 1317 ، پیش بینی شده که تصدی به هر نوع دلالی منوط به داشتن پروانه است و مقام صالح برای صدور پروانه دلالی معاملات ملکی ، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است ؛ همچنین قانون و آیین نامه‌های دیگری در این زمینه وضع شده است.

اقبال یادآور شد: مشاوران املاک به عنوان پل ارتباطی طرفین معامله در حوزه معاملات مسکن هستند که پروانه اولیه را همراه با دوره های آموزشی لازم و آزمون کتبی مربوطه از ادارات کل ثبت اسناد و املاک استان ها دریافت می کنند اما در ادامه ، وظیفه نظارت بر عملکرد آنها بر عهده اتحادیه مشاورین املاک ، سازمان صنعت ، اتاق اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی است. 

یزد/ سمیه گلابگیریان

 

 

کدخبر: 920923 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟