تونل کبیرکوه بین شهرستانهای دره شهروآبدانان تا دهه فجر زیربارترافیک قرارخواهدگرفت

به گزارش رکنا از ایلام، فرشاد دوستی مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در خصوص آخرین وضعیت اجرایی تونل کبیرکوه گفت: طول تونل اصلی کبیرکوه چهار هزار و ۷۵۰ متر است که حفاری و کف برداری آن به پایان رسیده و هم اکنون پیمانکار مشغول عملیات لاینینگ و احداث جداول کناری هدایت آب و ... آن می باشد وتا کنون نزدیک به ۴ هزار مترازلاینینگ آن به انجام رسیده و طبق برنامه ریزی به عمل آمده در شرایط عادی و تأمین اعتبار پیش بینی می شود تا دهه مبارک فجر عملیات لاینینگ وزیرسازی و روسازی مسیر تونل اصلی به پایان برسد.

وی افزود: درمسیر تونل کبیرکوه از سمت آبدانان ۱۱ کیلومتر عملیات راه سازی (۶ کیلومتر به سمت مورموری و دهلران و ۳ کیلومتر به سمت شهر آبدانان و ۲ کیلومتر رمپ و لوپ پل زیرگذر) در مرحله روسازی و آسفالت می باشد و پل زیر گذر آن نیزاحداث و تکمیل شده است .

فرشاددوستی در خصوص مسیر تونل کبیر کوه از سمت شهرستان دره شهر نیز گفت: از سمت شهرستان دره شهر ۶،۵ کیلومتر راه سازی درحال انجام است که در این شش و نیم کیلومتر ۹ رشته تونل و یک دهنه گالاری(تونل مصنوعی) به طول بیش از ۲۲۰۰ متر احداث شده و تا کنون نزدیک به ۱۶۰۰ مترلاینینگ این تونل‌ها که بیشتر آنها به صورت سه خطه به خاطر سراشیبی و ایجاد مسیر سبقت احداث شده اند به انجام رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: از سمت دره شهر نیز طبق برنامه زمانبندی درصورت تأمین اعتبارو مساعد بودن شرایط پیش بینی می شود تا دهه مبارک فجراین قسمت از مسیر نیز تکمیل شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خاطر نشان کرد: به لحاظ عملیات راهسازی تونل کبیر کوه و راههای طرفین تا دهه مبارک فجر تکمیل و امکان عبور وسایل نقلیه از این مسیر فراهم خواهد شد اما بهره برداری نهایی و زیر بار ترافیک رفتن تونل کبیر کوه طبق استانداردهای حمل و نقل منوط به تکمیل روشنایی و تهویه این تونل می باشد که در این زمینه نیز به زودی مناقصه اجرای روشنایی تونل کبیر کوه برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است تونل کبیرکوه بین شهرستان دره شهر و آبدانان قرار دارد وبابهره برداری از آن بیش از ۲۰۰ پیچ پر خطر و گردنه صعب العبور کبیرکوه حذف شده و در آینده تاثیر مهمی در توسعه منطقه به جهت اتصال استان‌های مرکزی به مرزهای بین المللی کشورعراق فراهم خواهد شد.

کوثر موسوی/ایلام 

کدخبر: 919790 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟