موزه‌های دفاع مقدس به محیطی پویا تبدیل شود / کنگره شهدا فرصت مغتنم برای محتواسازی موزه دفاع مقدس لرستان

به گزارش رکنا از لرستان؛ فرهاد زیویار روز دوشنبه با حضور در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با سردار سرتیپ بسیجی، بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس دیدار و گفت‌وگو کرد.

استاندار لرستان در این دیدار، ضمن تشکر از ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که اهتمام ویژه‌ای به این استان دارد، گفت: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس لرستان از افتخارات معماری ایرانی- اسلامی و نماد توجه به دفاع مقدس است.

زیویار تقارن برگزاری یادواره شش هزار و ۵۵۴ شهید استان با افتتاح مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس لرستان را فرصت مغتنمی شمرد و بیان کرد: مردم لرستان به دفاع مقدس به دید افتخار نگاه می‌کنند و در دفاع مقدس مردم استان نقش مهمی داشتند.

وی برگزاری این کنگره‌های را فرصتی مغتنم برای گردآوری آثار و اسناد مرتبط با شهدا  دانست و افزود: همزمانی این کنگره ملی و محتواسازی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس و همچنین نگارش مقالات دانشنامه دفاع مقدس می‌طلبد که همه یگان‌های نظامی و انتظامی، ادارات، و دستگاه‌ها  با وحدت و همگرایی برای گردآوری اسناد دفاع مقدس تلاش مضاعفی داشته باشند.

استاندار لرستان درباره محتواسازی باغ موزه دفاع مقدس گفت: با توجه به اینکه بخشی از اسناد مرتبط با شهدا، در اختیار خانواده‌های معزز شهدا می باشد در دیدار با این عزیزان از آنها خواسته شود آثار و اسناد به یادگار مانده از فرزند دلبندشان را برای نگهداری در شرایط مساعد و انتقال به آیندگان در اختیار موزه دفاع مقدس قرار دهند که تبیین واقعیات دفاع مقدس به درستی انجام شود.

زیویار با بیان اینکه دفاع مقدس  موجب افتخار، عزت و سربلندی ملت ایران شده است که باید از این ظرفیت استفاده کنیم، گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان استانی امید است  جلد نخست دانشنامه دفاع مقدس لرستان آماده شود. 

استاندار لرستان درباره محوطه‌سازی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس لرستان گفت: بیش از ۹۵ درصد از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس لرستان آماده شده و به زودی تکمیل خواهد شد.

در این دیدار، سردار کارگر ضمن قدردانی از اهتمام استاندار لرستان برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس، به نقش ویژه این استان در دوران دفاع مقدس به‌خصوص در عملیات‌های کربلای ۴ و کربلای ۵ اشاره کرد و اظهار کرد: نقش رزمندگان لرستان در عملیات‌های کربلای ۴ و ۵ و شکستن خط و مقاومت در برابر ارتش بعثی ارزشمند است؛ لذا این رشادت‌ها باید ثبت و ضبط و برای نسل آینده تبیین شود.

سردار کارگر دانشنامه دفاع مقدس لرستان را نماد هویت و افتخار این استان دانست و افزود: باید با همراهی صاحب‌نظران، پیشکسوتان و مراکز دانشگاهی تکمیل و عقب‌ماندگی موجود جبران شود.

وی در اهمیت و ضرورت تولید و انتشار کتاب‌های دفاع مقدس، عنوان کرد: در حوزه تهیه و تدوین کتاب‌های دفاع مقدس باید گام‌های بلندتری برداشته شود.

وی همچنین با تاکید بر نقش موثر مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس در حفظ دست‌آوردها و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، بیان کرد: مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس باید به محیطی پویا و اثرگذار همچون دوران دفاع مقدس تبدیل شود.

سردار کارگر بر ضرورت استفاده و بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان و فرهیختگان استانی در تجهیز محتوایی مرکز فرهنگی و موزه‌ دفاع مقدس لرستان تاکید کرد و افزود: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های استانی امیدواریم بخش قابل توجهی از محوطه‌سازی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس لرستان حداکثر تا پایان شهریورماه برای استفاده عموم مردم آماده شود. 

سردار کارگر در ادامه با بیان اینکه در دور اول سفرهای استانی رئیس جمهور محترم بودجه‌ای برای تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس اختصاص یافت، عنوان کرد: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس لرستان همراه با مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس استان‌های گیلان، زنجان، گرگان و قزوین امسال از سوی رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.

در این دیدار علی‌اصغر جعفری، معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار سیدحسین ستوده، رئیس بازرسی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سرهنگ پاسدار محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان حضور داشتند.

 

مهدی زکی پور / لرستان

کدخبر: 919360 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟