پرونده‌های قذیمی  باید در سریع ترین زمان تعیین تکلیف شوند

به گزارش رکنا از لرستان ، حجت الاسلام سعید شهواری درحاشیه بازدیداز دادگاه های عمومی و انقلاب شهرستان خرم آباد با تسلیت سالروز شهادت امام زین العابدین (ع) و ایام حزن اهل بیت رسول الله (ص) از زحمات کارکنان قضایی و اداری دادگستری شهرستان خرم آباد تقدیر کرد.

وی افزود: چندین برنامه از چالش‌های مهم دادگستری است که باید برای پیشبرد اهداف این برنامه‌ها ، برنامه‌ریزی دقیق انجام داد تا به رضایتمندی مردم و بهتر نشان دادن چهره دادگستری و اعتماد مردم کمک شایانی کند.

رییس کل دادگستری لرستان اطاله دادرسی و طولانی شدن روند دادرسی را چالش دانست و گفت: برای مسئله اطاله دادرسی باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیر و تلاش شود تا به معیارها و شاخص‌های ترسیم شده قوه قضاییه رسید.

وی اطاله دادرسی را نوعی تضیع حقوق مردم دانست و برلزوم تسریع در تعیین تکلیف پرونده ها تاکید کرد و افزود: وجود پرونده‌های معوق و مسن و نیز شعب نامتعارف حکایت از وجود اطاله دادرسی دارد که باید به حد نصاب متعارف پیش بینی شده قوه قضاییه رسید.

حجت الاسلام شهواری یادآورشد : باید برای کاهش ورودی پرونده ها چاره اندیشی کرد و در این رابطه راهکارها را احصا کرد و پرونده‌های معوق و مسن باید در دستور کار قرار گیرند و با برنامه‌ریزی و در سریع‌ترین زمان ممکن تعیین تکلیف شوند.

وی با بیان این که باید به سمت دادرسی الکترونیک و پرونده‌های بدون کاغذ پیش رفت ، افزود: دادرسی الکترونیک از ابزارهای نوین محسوب می شود و نخستین فایده این مسئله به صرفه و صلاح بودن است که باید از آن استفاده کرد.

نماینده عالی دستگاه قضایی در لرستان بر تکریم ارباب رجوع ، حفظ حقوق شهروندی و خدمات رسانی سریع به مردم تاکید کرد وگفت: مسئله تکریم ارباب رجوع جلوه کار و فعالیت در دادگستری است و می‌تواند چهره دستگاه قضا را مثبت نشان دهد.

وی با بیان این که تکریم ارباب رجوع ، رضایتمندی عمومی  را به دنبال دارد، افزود: باید توجه ویژه‌ای به تکریم و حرمت نهادن به مراجعان به دادگستری داشت و آنان را با روی گشاده و خوشرویی اقناع کرد.

حجت الاسلام شهواری بر تکریم مراجعه کنندگان توسط تمام کارکنان تاکید کرد و یادآورشد: باید در دادگستری فرهنگ تکریم ارباب رجوع را نهادینه کرد چرا که با توجه به همین مسئله خیلی از مشکلات قوه قضاییه حل خواهد شد.

وی نظارت بر حقوق شهروندی را مسئله ای بسیار مهم برای دادگستری دانست و افزود: توجه به حقوق شهروندی می‌تواند نقش بسزایی در رضایتمندی مردم داشته باشد و باید بر اجرای دقیق آن نظارت ویژه داشت.

رئیس کل دادگستری لرستان گفت: تمام روسای حوزه‌های قضایی استان باید یک نظارت جدی و همه جانبه نسبت به مجموعه  اعم از قضایی و اداری داشته باشند.

حجت الاسلام شهواری  افزود،: نیروی انسانی سرمایه‌های ما هستند و حفظ وظیفه است و در این راستا باید برنامه‌های فرهنگی را جدی گرفت و آنها را تقویت کرد.

بر پایه این گزارش رئیس کل دادگستری لرستان به اتفاق معاونان منابع انسانی و امور فرهنگی و مالی و پشتیبانی و آمار و انفورماتیک وحقوق شهروندی دادگستری کل از دادگستری شهرستان خرم آباد بازدید میدانی به عمل آورد و با قضات و کارکنان به صورت چهره به چهره دیدار و گفت وگو کرد.

 

مهدی زکی پور / لرستان

 

کدخبر: 919036 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟