بودجه محصولات دانش بنیان ذوب آهن به 75 درصد خواهد رسید/ بومی سازی 85 درصد قطعات مکانیکال + عکس و فیلم
حجم ویدیو: 14.16M | مدت زمان ویدیو: 00:01:12

به گزارش رکنا از اصفهان؛ مهدی کوهی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار در کنار آئین رونمایی آرک TH29 با اشاره به پیشرانی ذوب آهن در فولاد، صورت وضعیت نویسی و آموزش‌های اصلی در کشور اظهار کرد: با حضور پررنگ ذوب آهن محصولات صعنت ریلی در کشور گسترش یافته. همچنین تیرآهن 18 به راحتی در ذوب آهن تولید می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ذوب آهن در ساخت و توسعه شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی افزود: این مجموعه همچون فولاد خوزستان از صفر تا صد پروژه را به عهده می‌گیرد و آن را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد.

مدیرعامل ذوب آهن با اشاره به فعالیت 5 دهه‌ای ذوب آهن اصفهان گفت: بازنشستگان ذوب آهن در صنایع فولادی و شرکت‌های این حوزه به عنوان افراد دارای مهارت یا تکنسین مشغول کار هستند.

کوهی اضافه کرد: امروز تولید انحصاری آرک معدن TH29 رونمایی می‌شود، محصولی که برای اولن بار در ایران و خاورمیانه تولید می‌شود و ذوب آهن به عنوان پیشران این حوزه شناخته می‌شود و نکته مثبت آن عدم دخالت تکنسین‌ها و مستشاران خارجی در ساخت این محصول است و مهندسان داخلی ذوب آن با تکیه به هوش خود و مهندسی معکوس به روش‌های ساخت آن دست پیدا کردند.

وی تحریم‌ها علیه کشور را ظالمانه دانست و خاطر نشان کرد: ذوب آهن حتی با این تحریم‌ها در حوزه تولید ریل با شرکت کورتنر آلمان رقابت می‌کند و با قرارداد تامین 66 هزار تن محور اصلی توسعه ریلی کشور است که از این مقدار 46 هزار تحویل داده شده و 20 هزار تن نیز باقی مانده است.

559cf95b-fb6d-4291-905b-35ba92de98aa

مدیرعامل ذوب آهن با اشاره به اهمیت ساخت ریل ملی ادامه داد: در راستای بلند مرتبه سازی و انبوه سازی محصول بال پهن جهت مقاوم سازی در برابر زلزه و افزایش سرعت ساخت مورد نظر است و به زودی این محصول را به بازار صنعت ساختمان معرفی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در سال اقتصاد دانش بنیان برنامه‌های ذوب آهن در این حوزه آغاز شده است، گفت: برنامه ما این است که در سال جاری 40 درصد بودجه تولید را به محصولات دانش بنیان آلیاژی، فولادی و بال پهن اختصاص که این بودجه در سال‌های آینده به ترتیب به 55 و 75 درصد افزایش خواهد یافت.

کوهی خاطر نشان کرد: در حال حاضر 85 درصد قطعات مکانیکی که سابقا وارداتی بوده، توسط ذوب آهن ساخته می‌شود که یک افتخار بزرگ برای مجموعه ذوب آهن است.

وی تاکید کرد: برنامه‌های تحول آفرین و دانش بنیان مجموعه از سال گذشته آغاز شد و با توجه به نامگذاری سال با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد و تولیدات گذشته ذوب آهن به واحدهای کوچک و متوسط مستقر در اقصی نقاط کشور واگذار می‌شود.

مدیرعامل ذوب آهن گفت: در سال‌های گذشته صد هزار تن ریل در ذوب آهن تولید شده و به شبکه راه آهن کشور و متروی کلانشهرها داده شده است، همچنین 20 هزار تن ریل باقی مانده قرارداد ذوب آهن در پروژه‌های راه آهن رشت-انزلی، انزلی- آستارا و میانه-تبریز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ساخت آرک معدن اهمیت بالایی دارد، ادامه داد: معاون سنتی و قدیمی در گذشته از چوب و محافظ به جای آرک استفاده می‌کردند که چوب یکبار مصرف ایمنی معادن را کاهش می‌داد که آرک‌های معدن مقاومت زیادی در برابر رطوبت محیطی دارد و برای مستحکم شدن سازه تونل‌ها و معادن در عمق مورد استفاده است.

تولید داخلی محصولاتی که مشابه داخلی ندارد رسالت ذوب آهن است

همچنین مهرداد تولائیان معاون بهره‌برداری ذوب آهن در این آئین اظهار کرد: هدف ذوب آهن در زمان تاسیس تولید میلگرد و تیرآهن ساختمانی بود، اما در حال حاضر تولیدکنندگان فولاد زیادی در کشور حاضر هستند و ذوب آهن با تغییر برنامه به دنبال تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر است که بتواند باعث توسعه کشور شود.

685b25f3-0ba4-4b16-a3ea-7bc765bf2cdb

وی با اشاره به تولید انبوه محصولات بال پهن در سال جاری ادامه داد: تولید انبوه تیرآهن H12 تا H24 در ذوب آهن انجام شده. همچنین تا پایان سال H29، H26 و H30 به محصولات ذوب آهن اضافه می‌شود و این محصولات در کاهش خطرات ناشی از زلزله تاثیرگذار باشد.

معاون بهره‌برداری ذوب آهن توسعه معادن را یکی از مسیرهای توسعه کشور دانست و افزود: در گذشته اکثر معادن کشور روباز بودند و از وقتی معادن به عمق رفتند به آرک نیاز شد، سازه‌ای تونل‌های معادن را مستحکم نگه می‌دارد و در دهه 90 به صورت وارداتی استفاده می‌شد و ذوب آهن موفق شد این محصول را بسازد.

تولائیان خاطر نشان کرد: محصولات گروه "H" در کاهش مصرف مواد اولیه و سرعت احداث ساختمان سازی در زمینه مسائل ایمنی به صنعت ساختمان سازی کمک بسزایی می‌کند و با تولید محصولات مذکور نیاز کشور در این حوزه حل می‌شود.

وی تولید محصولاتی که تولید داخلی ندارد را رسالت ذوب آهن دانست، تاکید کرد: در ماه‌های گذشته معادن کشور محصول آرک را برای عمق 200 تا 500 متر درخواست داشتند و در حال تولید آزمایشی این محصول هستیم.

همچنین آیت‌الله حبیب رهبر الله مسئول هماهنگی تبلیغات اسلامی ذوب آهن در این آئین اظهار کرد: خبرنگاری یک رسالت بزرگ برای آگاهی آحاد مردم از دستاوردهای نظام است، رسالتی که ابتدا بر عهده امام سجاد(ع) و سپس حضرت زینب(س) بود.7b4ec5aa-f47a-481d-9b43-27ee3d1727ce

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) با خطابه‌های خود نهضت حسینی را معرفی کردند، ادامه داد:خبرنگاران باید به خود مفتخر شوند که پیرو خبرنگار نهضت عاشورا امام سجاد (ع) هستند.

مسئول هماهنگی تبلیغات اسلامی ذوب آهن افزود: دشمنان جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند دستاورهای کشور در بخش‌های مختلف را کوچک جلوه دهند و در بین مردم ایجاد حس ناامیدی کنند.

آیت الله حبیب الله رهبر خاطر نشان کرد: خبرنگاران باید با رعایت اخلاق حرفه‌ای، اندیشه پویا و قلم خود در مقابله توطئه‌های دشمنان بایستند.

580d568e-7dd0-4549-921c-09e855b27411

گزارش و تصاویر: بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 916978 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟