قرار گرفتن بین 20شرکت فولادی برتر جهان چشم انداز فولاد مبارکه/ تقسیم سود400هزار میلیارد ریالی برای سهامداران

به گزارش رکنا از اصفهان؛ مجمع عمومی عادی سالانه منتهی به 29 اسفندماه 1401 شرکت فولاد مبارکه اصفهان پنجشنبه 29 تیرماه در سالن اجتماعات نگین نقش جهان اصفهان برگزار شد.

طیب نیا3

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیر عامل فولاد مبارکه در این مجمع با بیان اینکه استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، توسعه کمّی، کیفی و متوازن، توسعه پایدار و تبدیل شدن به صنعت سبز و تمرکز بر نوآوری و فناوری‌های نوین چهار استراتژی راهبردی مجموعه در سال گذشته بود، اظهار داشت: صنعت فولاد سال گذشته رکوردهایی در بازار جهانی زد و همچنین بزرگ‌ترین سود سنواتی را توزیع کرد. فولاد مبارکه در راستای ایجاد تحول‌های بنیادی و اساسی در اقتصاد و سطح کشور، احداث پروژه‌های بزرگ را در برنامه قرار داد.

وی با اشاره به راهبرد استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود افزود: گزارش‌های حاکی از آن است که در راستای این راهبرد در صنعت فولاد ظرفیت‌های خوبی به وجود آمده است. با وجود ضریب بهره‌وری 30 درصدی صنعت کشور، صنعت فولاد در سال گذشته بهره‌وری 60 درصدی را ثبت کرده است. همچنین گروه فولاد مبارکه از مرز تولید سالانه ۱۰ میلیون تن تولید فولاد خام در سال ۱۴۰۱ عبور کرد و نسبت بهره‌برداری از ظرفیت نصب‌شده فولاد خام کشور توسط این گروه به ۶۷ درصد رسید. همچنین افزایش تولید تختال به میزان ۹۰۰ هزار تن در این گروه رشد زیادی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان اشاره به توسعه کمی، کیفی و متوازن  به عنوان استراتژی دوم،توسعه کیفی و متوازن در کنار توسعه کمی هدف مجموعه دانست و ادامه داد: با وجود آغاز طرح‌های توسعه‌ای بسیار در کشور شاهد آلایندگی، عدم توازن در حوزه آب، گاز، برق و غیره نیز هستیم. فولاد مبارکه در کنار توسعه بحث محیط زیست توسعه متوازن و پایدار مدنظر است.

برداشت آب فولاد مبارکه از رودخانه در دو سال آینده به صفر می‌رسد

طیب‌نیا از کاهش مصرف آب در فولاد مبارکه با کاهش برداشت آب خام از رودخانه خبر داد و تصریح کرد: فولاد مبارکه در حال حاضر حدود ۱۴ میلیون مترمکعب آب در سال برداشت می‌کند که از طریق پساب فاضلاب‌های شهرهای اطراف تامین می‌شود. با رویکرد صنعت سبز فولاد مبارکه برداشت آب این مجموعه از رودخانه در دو سال آینده به صفر  می‌رسد. همچنین این شرکت سال قبل پروژه‌های نیروگاهی زیادی در راستای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن اجرا کرد.

طیب نیا

وی با بیان اینکه تمرکز بر نوآوری و فناوری‌های نوین، استراتژی چهارم فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ بود، تاکید کرد: رمز موفقیت شرکت‌های بزرگ در دنیای امروز نوآوری و فناوی‌های نوین است. سرمایه‌گذاری در ۵۰ شرکت بالغ دانش‌بنیان، تشکیل ۱۵۰ هسته و استارت‌آپ فناور و حمایت از ۵۰۰ طرح دانشگاهی از دیگر اقدامات فولاد مبارکه برای تحقق توسعه و نوآوری در سال گذشته بوده است.

مدیرعامل فولادمبارکه با اشاره به اهمیت حوزه نوآوری به دلیل ضمانت رشد و توسعه شتابدار کشور افزود: سال گذشته شاهد تورم حدود ۵۰ درصدی در کشور بودیم. قیمت فروش فولاد مبارکه یک درصد کاهش داشت اما درآمد شرکت فولاد مبارکه به دلیل رشد در بهره‌برداری و تولید افزایش پیدا کرد. سال گذشته درآمد عملیات فولاد مبارکه در مجموع ۱۰ درصد و هزینه‌های عملیاتی ما ۵۰ درصد رشد کرد.

وی با بیان اینکه شرایط بازارهای جهانی و محدودیت‌های تولید سبب کاهش قریب به ۱۵ هزار میلیارد تومانی سود خالص فولاد مبارکه شد، گفت: کارشناسان ارزش سود حدود ۶۸ هزارمیلیارد تومانی فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ را با در نظر گرفتن نرخ تورم و کاهش قیمت فروش تولیدات این شرکت، بسیار بالاتر و والاتر از سود ۸۴ هزار میلیارد تومانی این شرکت در سال ۱۴۰۰ می‌دانند.

پیشتازی سهام فولاد مبارکه در مقایسه با شاخص کل بورس و صنعت فلزات اساسی

طیب نیا از بازده 56 درصدی سهام فولاد مبارکه وپیشتازی در مقایسه با شاخص کل بورس و صنعت فلزات اساسی خبر داد و افزود: فولاد مبارکه رتبه دوم بورس کشور از لحاظ ارزش بازار را به خود اختصاص داده است. بازده 56 درصدی فولاد مبارکه در سالی رخ داد که  بازده شاخص کل ۵۱ درصد و بازدهی میانگین فلزات اساسی ۴۶ درصد بود. همچنین میزان سود برآوردی ناشی از اجرای پروژه‌های نیروگاهی و نورد گرم ۲ فولاد مبارکه از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵ به میزان هزار همت افزایش می‌یابد.

مجمع فولاد2

وی تاکید کرد: روند درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های این مجموعه طی پنج سال اخیر به ۱۴۷ هزار و ۳۰۹ میلیارد ریال رسیده است. علاوه‌بر آن نقدینگی در فولاد مبارکه طی سال ۱۴۰۱ به خوبی مدیریت شد و این رقم نقدینگی در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۳ هزار و ۸۰۱ میلیارد ریال به صورت ریالی و ۱۹۵ میلیون یورو به صورت ارزی بود، همچنین عملکرد مالی سال ۱۴۰۱ فولاد مبارکه در مقایسه با سال ۱۴۰۰ به‌گونه‌ای بوده که سود هر سهم به ۸۵۹ ریال، حاشیه سود خالص به ۴۲ درصد و بازده حقوق مالکانه به ۴۶ درصد رسیده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه از سود 17 هزار درصدی سهام فولاد مبارکه از سال 1390 خبر داد و گفت: این شرکت در سال ۱۴۰۱ با تمرکز بر تولید محصولات ویژه، از ۱۴ محصول جدید از جمله تختال و ورق فولاد زنگ‌نزن و الکتریکی رونمایی کرد و تولید آن‌ها را در دستور کار قرار داد. سال گذشته بیش از ۶۱ رکورد تولیدی در بخشی‌های مختلف خود فولاد مبارکه و شرکت‌های زیر مجموعه به ثبت رسیده است. همچنین مجموعه سال گذشته از مرز ۱۰ میلیون تن تولید باوجود حدود سه ماه قطعی گاز، برق، محدودیت‌های آبی و حمله سایبری عبور کرد.

دستیابی به ۱۸ میلیون تن تولید فولادهای کیفی در افق ۱۴۱۰  

وی با بیان اینکه رکوردشکنی در فولاد مبارکه چند ده هزار تن نیست و حرف از ۹۰۰ هزار تن معادل ظرفیت معادل ظرفیت یک کارخانه تولیدی است، اضافه کرد: با در مدار قرار گرفتن کارخانه سفیددشت ظرفیت تولیدی فولاد مبارکه به ۱۱.۱ میلیون تن فولاد خواهد رسید و در افق ۱۴۱۰ دستیابی به ۱۸ میلیون تن تولید فولادهای کیفی در دست کار قرار داده‌ایم، همچنین گروه فولاد مبارکه در راستای توسعه متوازن زنجیره ارزش و زیرساخت‌های مورد نیاز خود پروژه‌های بزرگی نظیر احداث و راه‌اندازی واحد نورد گرم ۲، بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی، احداث واحد فولادسازی شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری را در دستور کار قرار داده است.

مجمع عمومی 4

طیب نیا ادامه داد: پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۴ مگاواتی از پروژه‌های اصلی ماست که با یک رکورد بی‌سابقه پیش رفت. فاز یک این نیروگاه پس از ۱۶ ماه در مدار قرار گرفته و آماده بهره‌برداری است. این اتفاق هم برای سهامداران و هم برای کشور بسیار ارزشمند است. علاوه‌بر این پروژه‌های دیگری در دست احداث قرار دارد که هرکدام از آن‌ها متضمن سود ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومانی در سال است.

وی با تاکید بر  تولید ۱۸ میلیون تن فولاد خام در افق 1410 فولاد مبارکه اضافه کردرسیدن به درآمد سالانه بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار دیگر چشم انداز فولاد مبارکه برای سال 1410 است که از این راه به عنوان یک شرکت جهان تراز به یکی از 20 شرکت فولادی برتر جهان تبدیل شود. در این راه فولاد مبارکه علاوه‌ بر رشد هسته اصلی، ۲۵ درصد از سرمایه‌گذاری‌های این مجموعه در حوزه‌های سودآور خواهد کرد.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت : این شرکت اقدامات قابل توجهی در حوزه معادن از جمله دست‌یابی به ۵۵ میلیون تن ذخایر قطعی سنگ آهن به صورت مشارکت و ۲۵ میلیون تن به صورت ملکی، اتمام فاز اکتشاف تفصیلی چهار محدوده و شروع فاز دریافت گواهی کشف سه محدوده منتج از پهنه انارک، ایجاد ظرفیت بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن سنگ آهن، استخراج ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن ماده معدنی و باطله و ۶۲۰ هزار تن سنگ آهن داشته است.

ابرپروژه انتقال آب دریای عمان یک پروژه اصلی و ملی تلقی می‌شود

وی در خصوص پروژه انتقال آب از طریق شرکت تامین آب صفه تاکید کرد: فولاد مبارکه در راستای تامین آب از دریای عمان با اجرای ابرپروژه انتقال آب از طریق شرکت تامین آب صفه بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است.ابر پروژه انتقال آب دریای عمان یک پروژه اصلی و ملی تلقی می شود  که اکنون از ۲۲ محل درحال پیشبرد است؛ به‌عبارتی کارهای حفاری، لوله‌گذاری و غیره این پروژه به صورت همزمان انجام می‌شود. در این راستا سال آینده فاز یک پروژه انتقال آب از عمان راه‌اندازی خواهد شد تا ۷۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان برسد، که این میزان به معنی رفع‌نیاز آبی تمامی صنایع استان است.

طیب‌نیا تصریح کرد: قیمت برق در سه سال گذشته هشت برابر شده است و قابل پیش‌بینی نیست به چه سمتی می‌رویم. اگر در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری نکینم قطعا به شرکتی زیان‌ده تبدیل خواهیم شد. لذا سال گذشته فولاد مبارکه برای احداث نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر خورشیدی ۵۵ هزار و ۳۸۶ میلیارد ریال به صورت ریالی و ۲۵۶ میلیون یورو به صورت ارزی سرمایه‌گذاری کرده است. این پروژه ارزشمند هم‌اکنون توسط گروه مپنا در حال تکمیل است و بخش قابل توجهی از نیاز فولاد مبارکه به انرژی را تامین خواهد کرد.

وی در خصوص رویکرد عمل به مسئولیت‌های اجتماعی توسط فولاد مبارکه گفت: سال گذشته به میزان هزار و ۴۲۱ میلیارد ریال در حوزه‌های زیرساختی و عمرانی، ۹۲۱ میلیارد ریال در حوزه‌های عام‌المنفعه، ۵۴۲ میلیارد ریال در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، ۲۰۳ میلیارد ریال در حوزه‌های سلامت و بهداشت و ۱۶۳ میلیارد ریال در حوزه آموزش هزینه شده است. همچنین فولاد مبارکه اقدامات زیادی ازجمله شکل‌دهی به کسب و کارهای نوپا، تربیت نیروی انسانی، توسعه دانش وغیره انجام داده است.

سبحانی

حاضران در مجمع عمومی با اکثریت آرا موافقت خود را با افزایش ۲۵ درصدی مبلغ کمک فولاد مبارکه به صندوق بازنشستگی این شرکت اعلام کردند؛ بدین‌ترتیب به رقم ۲۰۰میلیارد تومانی مصوب مجمع سال گذشته جهت کمک به صندوق بازنشستگان، ۲۵ درصد افزوده شد. همچنین در این جلسه و به پیشنهاد دکتر بهرام سبحانی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، راه‌اندازی طرحی برای ایجاد درآمد پایدار برای بازنشستگان در دستور کار قرار گرفت.

در این مجمع با اکثریت آرای سهام‌داران تقسیم سود ۴۰۰ هزار میلیارد ریالی معادل ۵۰۰ ریال به ازای هر سهم این شرکت به تصویب رسید. طبق گفته امیر خرمی‌شاد، رئیس مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت، سود سهام‌داران حقیقی در تاریخ ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۲ به حساب سجام آنان واریز خواهد شد.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 911275 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟