کشف‌های جدید در مسیر پل معلق اردبیل

 به گزارش رکنا از اردبیل، سرپرست هیأت باستان‌شناسی مسیر اجرای پل معلق ورگه سران سرعین در استان اردبیل ـ در این‌باره گفت: این پژوهش با حضور سه باستان‌شناس متخصص در حوزه مطالعات منطقه‌ای از ادوار پیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلامی به انجام رسید.

بنابر اعلام پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، طرح پژوهشی «بررسی باستان‌شناسی در مسیر اجرای پل معلق ورگه سران سرعین در استان اردبیل» با استناد به درخواست اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد.

علی صدرائی ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی مسیر اجرای پل معلق ورگه سران سرعین در استان اردبیل ـ در این‌باره گفت: این پژوهش با حضور سه باستان‌شناس متخصص در حوزه مطالعات منطقه‌ای از ادوار پیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلامی به انجام رسید.

او افزود: طبیعت بکر و دست نخورده ورگه سران سرعین آخرین یورتگاه به سمت سبلان است و منبع عظیم حیات، چشمه‌های جوشان آبگرم و سرد، آب‌های روان تامین منابع آبی روستاها و شهرها، مراتع، کشاورزی و دامپروری، چراگاه‌های عظیم و زنبورداری، طبیعت بکر برای حیات وحش، طبیعت زیبا برای کوهنوردی و طبیعت‌گردی، آب و هوای عالی برای تمدن‌های بشری و هزاران نعمت دیگر در دامنه‌های این رشته کوه عظیم و بی‌نظیر نهفته است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی گفت: با توجه به موارد یاد شده هیأت بررسی باستان‌شناسی ورگه سران سرعین در این پژوهش موفق شد یک محوطه قبرستان را که در نقشه این گزارش با خط قرمز به‌عنوان عرصه باستان‌شناسی مشخص شده ثبت و ضبط کند.

33

صدرائی افزود: در ادامه این پژوهش، یازده غار تاریخی و باستانی در دره دربند ورگه سران شناسایی و با مختصات جغرافیایی از شماره یک تا یازده مشخص شد. همچنین چهار غار غیرقابل دسترس در ادامه گزارش آمده است. از میان غارهای شناسایی شده، سه غار باستانی و تاریخی و برخی نیز طبیعی هستند.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی مسیر اجرای پل معلق ورگه سران سرعین در استان اردبیل در ادامه از شناسایی و ثبت سه آسیاب آبی مخروبه، یک المان معماری در بخش شرقی ورگه سران و یک دستکند آبی در دره دربند ورگه سران خبر داد که مورد پژوهش این هیأت قرار گرفته است.

صدرایی، دره دربند ورگه سران را یکی از بکرترین مناطق حیات وحش دانست که در آن لانه تمام گونه‌های پرندگان از جمله لانه عقاب سبلان و بقیه گونه‌ها که شمار آن‌ها به بیش از صدها گونه می‌رسد، قابل مشاهده و ذکر است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی همچنین بیان کرد: امیدواریم اجرای این قبیل پروژه‌های عمرانی کم‌ترین لطمه را بر این طبیعت بکر و باستانی داشته باشد.

 

کدخبر: 911025 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟