ضرورت هماهنگی برنامه‌های هوشمندسازی با طرح‌های کلان دولت

به گزارش رکنا از اصفهان؛ مهدی جمالی نژاد  در همایش نقش فناوری اطلاعات در مدیریت شهری با عنوان «شهر، توسعه، فناوری» با اشاره به ترافیک، پسماند، آلودگی هوا، مسائل زیست‌محیطی، درآمد پایدار و فرسودگی تأسیسات به عنوان برخی از مشکلات متعدد شهرها اظهار کرد: این مشکلات به ما گوشزد می‌کند که باید به سمت شهرهای دانش‌بنیان و دانش پایه حرکت کنیم که تصمیمات در آنها پیوست علمی دارد و همه اقدامات آگاهانه انجام می‌شود.

او با اشاره به اقداماتی که سال ۹۴ در شهرداری اصفهان انجام شده است، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی دفتر خلاقیت و نوآوری و دفتر فناوری‌های نوین شهری از ابتکارات آن زمان بود که قابل تقدیر است.

او با بیان اینکه در آن زمان صحبت از پهبادهای آتش‌نشان و هوش مصنوعی در مدیریت شهری و مقوله‌هایی همچون موتورهای برقی در میان بود، گفت: مطرح کردن این موضوعات طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ اقدامی جسورانه بود و ای کاش در عرصه عملیاتی نیز اقدامات مؤثری انجام می‌شد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، عملیاتی شدن شهر هوشمند را از انتظارات مردمی دانست و تاکید کرد: نباید شعارها در حد حرف بمانند و باید برای عملیاتی شدن آن‌ها گام‌های استواری برداشت.

او با اشاره به رتبه پایین ایران در عرصه هوش مصنوعی و به‌کارگیری آن در عرصه شهری نسبت به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، خاطرنشان کرد: اما در دانش‌های اکتسابی عمدتاً در سطح دنیا رتبه‌های خوبی داریم، از این رو باید در زمینه هوشمندسازی شهرها نیز اقدامات مؤثری انجام دهیم.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه امروز شهرداران و مدیران مناطق شهری باید کار هوشمندسازی خود را از محیط‌های کاری خود آغاز کنند، گفت: پیشبرد برنامه هوشمندسازی باید هم راستا با طرح‌های کلان دولت باشد.

او با تاکید بر اینکه هوشمندسازی یک برنامه بین‌بخشی و بهره‌گیری از فناوری نوین در حوزه عملیاتی شهر هوشمند مستلزم ارتباط با نهادهای بالادستی است، اظهار کرد: هوشمندسازی بدون داده‌های شهری بی معنا است، باید به داده‌های شهری در تصمیم‌گیری‌های شهر و به منظور مقابله با بحران‌های زیست‌محیطی توجه کنیم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور خاطرنشان کرد: هنوز سازوکارهای مناسب در حوزه هوش مصنوعی برای تولید محصولات و ارائه خدمات نداریم، از این رو لازم است در قالب ستاد، قرارگاه یا کمیته‌، فناوری نوین را به صورت بسته‌ای برای عملیاتی کردن شهر دانش پایه محقق کنیم.

هوشمندسازی، اولویت اصلی مدیریت شهری اصفهان

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری اصفهان هم این همایش را سرآغاز هم‌افزایی و همفکری فعالان این حوزه دانست و با اعلام اینکه بر اساس آمار سال ۲۰۲۲، ایران در حوزه فناوری اطلاعات در میان کشورهای جهان رتبه نوزدهم را دارا است، گفت: اعداد و ارقام نشان می‌دهد که مدیریت شهری و استانی در استفاده از این رویکرد با شکاف روبه‌رو است، لذا ضرورت دارد در سطح مدیریتی گام‌های اثرگذاری برای ذی‌نفعان برداریم.

سعید فردانی با بیان اینکه اولویت اصلی دوره ششم مدیریت شهری، هوشمندسازی و استفاده کاربردی و راهبردی از حوزه فناوری اطلاعات است، افزود: سیاست شهرداری ارزش آفرینی از همه محصولات و خدمات انجام شده در سطح شهر و کشور است.

او با تاکید بر اینکه دستاوردهایی که امروز در حوزه فناوری اطلاعات رونمایی می‌شود، محصول تلاش مدیران پیشین در دوره‌های مختلف است، گفت: در سه سطح نگرش، جهت گیری و حرکت نیازمند هماهنگی و هم‌افزایی هستیم.

جبران کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقلی با استفاده از هوشمندسازی

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز موضوع هوشمندسازی را ستون فقرات اداره شهرها دانست و گفت: به هیچ عنوان نمی‌توان در ایجاد زیرساخت‌های بزرگ حمل‌ونقلی در شهرها اقدام کرد، چراکه هزینه‌های آزادسازی بسیار هنگفتی دارد و اجرای آنها در وسط شهر عملاً امکان‌پذیر نیست، بنابراین باید با ابزار هوشمندسازی کمبود زیرساختی خود را در حوزه حمل‌ونقل جبران کنیم.

ابوالفضل قربانی با بیان اینکه این روزها هوشمندسازی با عرصه الکترونیکی‌سازی به اشتباه یکسان در نظر گرفته می‌شود، افزود: هوشمندسازی با الکترونیک‌سازی فرایندها متفاوت است، بسیاری از رویه‌ها می‌تواند الکترونیکی نباشد اما هوشمندانه صورت گیرد.

او تاکید کرد: سرمایه‌های موجود در شهرداری برای درآمدزایی به صورت مطلوب استفاده نمی‌شود و برای تحقق این مهم نیازمند قانون و تصویب آن در مجلس هستیم تا شاید روزی فرا برسد که شهرداری‌ها نیاز به فروش تراکم نداشته باشند.

به گفته او، شهرداری‌ها هر روز داده‌های فراوانی را با حجم زیاد به دست می‌آورند که می‌توانند با آن داده‌ها، درآمدهایی داشته باشند و بر این اساس با استفاده از داده‌های خود و متکی بر فناوری اطلاعات درآمد سرشاری کسب کنند.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 909073 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟