بهره‌برداری از فاز نخست لاستیک‌سازی لرستان در سال ۱۴۰۳ / ضعف استان در حوزه اکتشافات معدنی
 به گزارش رکنا از لرستان؛ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در سه‌شنبه‌های خبری این هفته در رابطه با طرح لاستیک‌سازی خرم آباد گفت: این طرح دارای مصوبه دولت قبل بوده و در سال ۹۴ با مشارکت سازمان گسترش در زمینی به مساحت ۶۰ هکتار در شهرک صنعتی شماره سه خرم‌آباد آغاز شد و قرار بود که این مجموعه سالانه ۵۰ هزار تن لاستیک سبک و سنگین تولید کند که تمام اقدامات و فرایندها و مصوبات لازم اخذ شد تا اینکه در سال ۹۸ به دلیل تحریم‌های ظالمانه و فسخ قرارداد بین بانک صنعت و معدن و صندوق توسعه ملی، بحث تأمین ارز آن منتفی شد.
 
وی افزود: در سال ۱۴۰۰ مجددا طرح لاستیک‌سازی را پیگیری کردیم و الان یکی از چالش‌های آن تأمین آب مورد نیاز است که شرکت شرکت‌های صنعتی باید این موضوع را عملیاتی کند ولی تاکنون به علت محدودیت‌های اعتبارات عمرانی، نتوانسته آن را انجام دهد؛ البته زیرساخت‌های برق و گاز فراهم است؛ در نهایت، با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته فعالیت این مجموعه در دو فاز تعیین تکلیف شده است.
جعفری اضافه کرد: در فاز اول قرار بر این است که با ظرفیت ۶۰۰ هزار حلقه در سال، تولید لاستیک انجام بگیرد و مواد اولیه لازم هم از طریق لاستیک بارز تأمین شود؛ حجم سرمایه‌گذاری برای این فاز، ۸۰۰ میلیارد تومان است که توسط بانک صنعت، معدن، ایمیدرو و بخش خصوصی تأمین مالی می‌شود؛ طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده فاز نخست لاستیک‌سازی در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری می‌رسد.

جعفری در رابطه با فاز چهارم سیمان دورود نیز اضافه کرد: این پروژه که تاکنون توسط پنج وزیر بازدید و کلنگ‌زنی شده در حوزه وزارت کار است و باید شستا سرمایه‌گذاری می‌کرد ولی بعد از پیگیری‌ها متوجه شدیم که هیچ اراده‌ای از طرف شستا وجود ندارد بنابراین پیشنهاد کردیم که سیمان دورود تبدیل به «آهک هیدراته صنعتی» شود.

جعفری با اشاره به وجود ۲۰۰ معدن در لرستان، بیان کرد: از این تعداد، ۱۴۰ معدن، فعال است و تعدادی هم سنگ لاشه هستند، مابقی معادن نیز به دلایل مختلفی تعطیل شده‌اند که ما این معادن راکد را در اولویت واگذاری قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان صمت استان یکی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم در حوزه معادن را جلوگیری از خا‌م فروشی دانست و تصریح کرد: با توجه به وجود ماده معدنی سیلیس د‌ر لرستان، در راستای ایجاد زنجیره تولید و جلوگیری از خام‌فروشی، سرمایه‌گذاران را به سمت فرآوری این محصول سوق داده‌ایم.

وی با بیان این‌که تاکنون ۱۸ ماده معدنی در لرستان شناسایی شده که عمدتاً مواد معدنی غیرفلزی هستند، عنوان کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های لرستان، وجود ماده معدنی کربنات کلسیم است که در این حوزه صادراتی هم به حوزه خلیج فارس صورت می‌گیرد.

جعفری بیان کرد: متأسفانه ما در حوزه اکتشافات معدنی ضعف داریم و آنطور که باید تمام مواد معدنی موجود در استان، شناسایی نشده است لذا با ایمیدرو رایزنی کردیم که مطالعاتی را در این زمینه انجام دهد که این کار در هفت محدوده معدنی با هدف اکتشاف مواد معدنی فلزی در حال انجام است.

 

مهدی زکی پور/ لرستان

کدخبر: 906471 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟