اجرای طرح نگهبان محله در قزوین منجر به کاهش سرقت شده است

به گزارش رکنا ازقزوین، علی فولیان در این تشریح این طرح اظهار کرد: اجرای طرح نگهبان محله امنیت آفرین است و علاوه بر اینکه منجر به کاهش جرم سرقت و سایر ناهنجاری‌های اجتماعی می شود، موجب ارتقاء امنیت عمومی و افزایش رضایت‌مندی مردم می گردد.

وی با بیان اینکه همه ما در مواجهه با مسائل و آسیب های اجتماعی و جرائم مسئول هستیم گفت: بهترین راهکار در کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی آن است که اولویت را بر پیشگیری از وقوع جرم بگذاریم، چرا که اگر تعزیر اثر خود را داشت ما اینگونه با تنوع و تکثر جرائم مواجه نبودیم.

فولیان ادامه داد: باید فرهنگ‌سازی در حوزه پیشگیری را از مدیران و مسئولین شروع کنیم تا در کلیه تصمیمات و اقدامات خود پیوست پیشگیری را لحاظ کنند.

این مقام قضائی ضمن تاکید بر اینکه پیشگیری مقدماتی وظیفه همه دستگاه‌ها است و مسئولین وظیفه دارند در حوزه پیشگیری از جرم سرقت برنامه ریزی شده و مسئولانه عمل کنند، یادآور شد: در مواجهه با مسائل و آسیب های اجتماعی، نباید ابتدا به ساکن پلیس و دستگاه قضائی ورود کنند.

وی اضافه کرد: متاسفانه شواهد حاکی از آن است که برخی از مدیران دستگاه ها یا هیچ برنامه ای در حوزه پیشگیری از این آسیب و معضل اجتماعی ندارند و یا عملکرد و برنامه های آنان خروجی مطلوبی ندارد.

فولیان با اشاره به منویات مقام معظم رهبری ادامه داد: با اقدامات فردی، موردی و ریاستی، پیشگیری از وقوع جرم به نتیجه لازم نمی‌رسد و به برنامه‌ریزی نیاز دارد و کارها آنگونه که باید پیش نمی‌رود و برنامه‎‌ریزی و ایجاد ساز و کار سنجیده و اندیشیده، لازمه عمل به وظیفه قانونی پیشگیری از جرم است.

این مقام قضائی بیان کرد: در حوزه پیشگیری از سرقت علیرغم وجود دستورالعمل‌های شاک و شورای پیشگیری و ایجاد قرارگاه و برگزاری نشست‌های متعدد، به نتیجه مطلوب دست نیافته‌ایم و علت آن عدم عزم جدی در اجرا توسط برخی از مسئولان بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: برقراری امنیت یک امر فرابخشی است و همه دستگاه ها و آحاد جامعه در آن سهیم بوده و نیاز است جهت تامین آن با هم تعامل منطقی وچند سویه داشته باشند و همه دستگاه های استان باید یک برنامه واحد در حوزه پیشگیری از وقوع بزه سرقت داشته باشند و در راستای تحقق این امر کلیه دستگاه‌ها خصوصاً شوراهای تامین شهرستان‌ها می‌بایست هماهنگ ورود کرده و تلاشهای همسو داشته باشند.

این مقام قضائی گفت: دستگاه قضائی استان پیگیر آن است که در سال جاری با بهره‌مندی از ظرفیت پلیس یار و نگهبان محله به عنوان یکی از راهکارهای تخصصی و پیشگیرانه گام موثری در برقراری امنیت در استان برداشته شود.

فولیان افزود: اجرای درست، کارآمد و هدفمند طرح نگهبان محله قطعاً آسایش شهروندان را تامین کرده و با کاهش سرقت؛ امنیت محلات را فراهم می آورد.

وی در ادامه بیان کرد: طی تحقیقات صورت گرفته، ارتباط مستقیم بین حضور پلیس محله و کاهش جرم سرقت وجود دارد و هرکجا که پلیس محله حضور داشته، آمار سرقت در آن منطقه به شدت کاهش پیدا کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین از نمونه های موفق اجرای این طرح در استان به منطقه هفت سنگان قزوین اشاره داشت که علاوه بر اینکه به تایید پلیس پیشگیری، سرقت در این منطقه به صفر رسیده است، اجرای این طرح توانسته اعتماد شهروندان را نیز به خوبی جلب کند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح نگهبان محله یک اقدام پیشگیرانه است که همه مدیران دستگاه‌ها به ویژه دستگاه‌های خدمات‌رسان، اصناف، شهرداری‌ها و ... باید در اجرای آن همکاری لازم را داشته باشند، یادآور شد: پلیس پیشگیری در اجرای صحیح و توسعه این طرح مسئول بوده و می بایست در اجرای صحیح دستورالعمل های حوزه پیشگیری از سرقت اهتمام کافی را داشته باشد.

این مقام مسئول اذعان کرد: اجرای طرح نگهبان محله امنیت آفرین و امید آفرین است و موجب رضایت مندی جامعه می شود. وی در ادامه بیان کرد: فلسفه وجودی این طرح برای آحاد جامعه و مسئولان آنگونه که باید تبیین و فرهنگ سازی نشده است و کلیه دستگاه های متولی امر، شهرداری، صدا و سیما و سایر رسانه ها می‌بایست به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عمومی از رسالت این طرح با تولید محتوای آموزنده نسبت به تبیین، ترغیب و تشویق جامعه در استفاده از این طرح همکاری لازم را داشته باشند و موفقیت های حاصل از اجرای آن را به عموم اطلاع رسانی کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در اجرای طرح نگهبان محله باید به چالش‌های احتمالی نیز توجه داشت، اذعان کرد: آموزش و تقویت دانش و کسب مهارت و تجربه کافی نیروهای اجرایی موسسات انتظام، شرط اصلی تحقق اثربخش و بهینه این طرح است و ضروریست دستگاه های مسئول در تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز این نیروها با موسسات مذکور مساعدت لازم را داشته باشند.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: موسسات انتظام باید ارتباط مستقیم با روسای کلانتری ها داشته باشند و ساز و کارهای لازم جهت افزایش تعامل با کلانتری‌ها را ایجاد نمایند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در ادامه ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت های شرکت‌های دانش بنیان در ارتقاء از روش‌های سنتی و وضعی به سمت روش های فن آورانه و استفاده شرکت های انتظام از این ظرفیت‌ها در بهره‌گیری از ابزارهای هوشمندانه در کنار حضور فیزیکی و فعال خود، در پیشگیری از قوع جرم سرقت، گفت: پیشنهاد می شود به منظور سرشکن کردن هزینه‌های اجرای این طرح، دستگاه‌های خدمات‌رسان، شهرداری و موسسات انتظام در حضور پلیس پیشگیری یک تفاهم نامه همکاری با هم در خصوص نحوه استفاده از نگهبان محله داشته باشند.

در پایان فولیان از عملکرد مدیران دستگاه‌های قضائی، اجرایی، اطلاعات، امنیتی، انتظامی استان که منتهی به کاهش 13 درصدی جرم سرقت در استان شده است، تقدیر و تشکر کرد و عنوان نمود : ان شاء الله با برنامه‌ریزی‌های دقیق و هدفمند و با توجه به ریشه های سرقت و اولویت بندی راهکارهای پیشگیرانه و با یک حرکت دسته‌جمعی، امسال قدم‌های محکم و اساسی را برای کاهش سرقت خواهیم برداشت.

 لیلابیگدلی/قزوین

منبع:روابط عمومی دادگستری کل
 

 

کدخبر: 906337 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟