شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به وظایف خود عمل کند/ معتادان متجاهر سرگردان در سطح شهر

به گزارش رکنا از کرمانشاه، محله آقاجان یکی از محلات حاشیه نشین شهر کرمانشاه است؛ وجود خانه های مخروبه و بلاصاحب، تردد معتادان متجاهر و خرده فروشان موادمخدر آن را به یکی از محلات پرخطر تبدیل کرده که همواره مورد اعتراض ساکنان آنان است.

حدود چهار سالی می‌شود که طرح ساماندهی جامع مناطق حاشیه نشین در دستور کار بوده و اواسط اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲، ساماندهی محله آقاجان طی مصوبه شورای تأمین و ازسوی نهادهای مربوطه البته با محوریت شهرداری کرمانشاه آغاز و در یک اقدام ضربتی، بیش از ۹۰ واحد مخروبه که به محل تجمع معتادان تبدیل شد بود، تخریب گردید.

اقدامات صورت گرفته در این محله در بازدید وزیر کشور از آن مورد تقدیر قرار گرفت اما نکته قابل تأمل آن، عدم ساماندهی معتادان متجاهر بود، معتادانی که بدلیل تخریب واحد‌های مخروبه آواره کوچه و خیابان شده و علاوه بر زشت شدن چهره شهر، خطراتی را نیز ازجمله مباحث بهداشتی، اجتماعی و سرقت ایجاد کردند؛ موضوع مهمی که مسوولیت آن برعهده شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بود.

برای پیگیری این موضوع به سراغ نماینده ویژه و تام الختیار رییس کل دادگستری استان کرمانشاه در امور مناطق محروم و حاشیه نشین رفتیم.

محمد جمال حسین زاده در گفت وگو با خبرنگار رکنا در کرمانشاه اظهار کرد: پیرو مصوبه ساماندهی محلات حاشیه نشین، بررسی مشکلات محله آقاجان در دستور کار نهادهای مربوطه قرار گرفت.

وی افزود: بر این اساس مقرر شد ۹۲ واحد مخروبه این محله تخریب و ساماندهی آن ازجمله آسفالت و زیباسازی و... در دستور کار قرار گیرد که شهرداری منطقه هشت کرمانشاه با همکاری مجموعه قضایی استان، نیروی انتظامی، شرکت های آب، برق، گاز، علوم پزشکی و... بصورت شبانه روزی پای کار آمدند.

نماینده تام‌الاختیار رییس کل دادگستری استان کرمانشاه در امور مناطق حاشیه نشین و محروم تصریح کرد: اما نکته مهم ساماندهی معتادان متجاهر در کمپ ماده 16 بود که مقرر شد دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نسبت به اجرای آن اقدام کند و حتی رییس دبیرخانه این شورا طی مصاحبه ای آنرا اعلام کرد اما متأسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

حسین زاده ضمن گلایه شدید از شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت: این که اعلام شود این شورا پای کار است اما طی ۴۰ روز عملیات ساماندهی، مدیر آن فقط دو روز آن‌هم برای بازدید وزیر کشور و معاونین در محله آقاجان حضور پیدا کند قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: بنده شخصاً ۴۰ روز بصورت شبانه روزی در این محله از ساعات اولیه صبح تا بامداد حضور داشتم و اینکه میگویم ایشان فقط دو بار در محله آقاجان حضور پیدا کرد مشاهدات عینی و شخصی است نه گزارش.

رها سازی معتادان

این مقام مسئول با بیان اینکه مدیران نباید به مردم دروغ بگویند تاکید کرد: شخصاً رصد کرده ام که معتاد متجاهر را بعد از ظهر چهارشنبه به کمپ ماده ۱۶ تحویل داده ام و فردای همان روز، همان معتاد را در آقاجان دیده ام لذا وعده ساماندهی معتادان متجاهر ازسوی رییس این شورا تاکنون دروغ بوده و کماکان منتظر عمل به وعده ها هستیم.

حسین زاده با بیان اینکه رها شدن معتادان در سطح شهر باعث ایجاد مشکلات بسیاری شده است گفت: اینکه شورای هماهنگی یک دستگاه مینی‌بوس بدون نیرو برای جمع آوری ارسال کند و بعد از جمع آوری معتادان آنان را در جاده ماهیدشت رها کند فقط پاک کردن صورت مسئله است؛ مسلما در جریان مشکلات جمع آوری معتادان ازجمله تأمین محل و امکانات هستیم و شخصاً به رییس این شورا قول مساعدت مالی از محل خیرین را دادم اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

دروغ و بهانه مسئولین

وی با تأکید بر اینکه دروغ مسئولین به مردم نشر اکاذیب و حرام شرعی است بیان کرد: مشکلات بسیاری در این استان پیش روی مسولین است اما اگر مدیر جهادی باشد باید مشکلات را حل کند و بهانه گیری نبود امکانات و بودجه، مدیریت جهادی را زیر سوال می‌برد چراکه اگر قرار باشد همه موارد بدون وجود مشکل حل شود که دیگر نیازی به مدیر نیست، وظیفه ایشان رفع کمبودهاست.

نماینده ویژه رییس کل دادگستری استان کرمانشاه افزود: مگر اجاره یک سوله و انتقال معتادان به آن و جلوگیری از پرسه زدن در نقاط مختلف شهر کار سختی است؟ ایشان بهانه بهداشت و غذا می‌گیرد، مگر در جوی آب، خیابان، کنار زباله دان و... که معتادان شبانه روز در آن هستند بهداشت و غذا وجود دارد که کمبود آنرا بهانه می‌کنیم؟ هرچند که باید باشد اما مرحله اول جمع آوری آنان است.

حسین زاده با بیان اینکه نگه داری بدون امکانات معتادان در یک سوله بهتر از پرسه زدن در شهر و ایجاد مشکل برای مردم، کودکان و نوجوانان است گفت: پس از انتقال به سوله از محل خیرین امکانات آنان تهیه می‌شود اما متأسفانه این شورا اقدامی نمی‌کند.

آقای استاندار شما اقدام کنید

وی خاطرنشان کرد: استاندار، معاون سیاسی امنیتی استاندار، فرماندار، شهرداری، دادگستری، دادستان، شرکت های آب، برق، گاز، علوم پزشکی، نیروی انتظامی و... همگی پای کار بودند و تلاش آنان قابل تقدیر است اما عدم اجرای مسولیت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان باعث نارضایتی مردم شده است که امیدواریم به وعده های خود عمل کنند.

این مقام مسئول در پایان از استاندار کرمانشاه درخواست داشت که با تذکر جدی به شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، این مشکل را رفع و با قید فوریت به سرانجام برساند تا بتوانیم مباحث فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی، ورزشی و... را در محله آقاجان آغاز کنیم چراکه تا زمانی معتادان جمع آوری نشوند تمامی زحمات در این منطقه اثری نخواهد داشت.

رکنا: پی‌گیری پرونده جمع آوری معتادان متجاهر و انتقال آنان به مکانی امن، بازپروری و تأمین شرایط لازم برای بازگشت آنان به جامعه یک مطالبه مردمی است و رکنا آنرا تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد. همچنین آماده شنیدن پاسخ شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه هستیم.

نازی حاجی علی اکبری/ کرمانشاه

کدخبر: 905899 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟