آغاز حفاری فیبر نوری شهرک ولیعصر شهر جندق

به گزارش رکنا از اصفهان؛ با اجرای این طرح که حدود ۹ کیلومتر فیبر کشی نیاز دارد؛ شهرک ولیعصر جندق با بیش از ۷۰۰ واحد مسکونی مهیای اتصال به شبکه فیبر نوری و استفاده از مزایای آن خواهد بود.

گفتنی است، این طرح با همکاری شهرداری جندق در حال انجام می باشد و پس از اجرای آن مشترکین این شهرک از تکنولوژی فیبر نوری (FTTH) برخوردار می شوند.

مزایای فیبر نوری

فیبرهای نوری تا حد زیادی جایگزین ارتباطات سیمی مسی در شبکه ‌های اصلی در جهان به دلیل موهبتی که در انتقال الکتریکی دارند، شده ‌اند. در این بخش مزایای اصلی انتقال فیبر نوری بیان شده است.

پهنای باند بسیار بالا: هیچ رسانه انتقال اطلاعات مبتنی بر کابل دیگری، پهنای باندی را که فیبر دارد، ارائه نمی دهد. تعداد رکوردهایی که کابل های فیبر نوری قادر است در واحد زمان ارسال نمایند بسیار بیشتر از کابل های مسی است.

مسافت طولانی تر: در انتقال فیبر نوری، کابل های نوری می توانند تلفات کم انرژی را تامین کنند، که اجازه می دهد سیگنال ها را به فواصل طولانی تری نسبت به کابل های مسی منتقل کنند.

مقاومت در برابر تداخل الکترومغناطیسی: در استقرار عملی کابل، برآوردن محیط‌ هایی مانند پست ‌های انرژی، گرمایش، تهویه و سایر منابع تداخل صنعتی اجتناب‌ ناپذیر است. با این حال، فیبر به دلیل مصون بودن نسبت به تداخل الکترومغناطیسی، میزان خطای بیتی کاملاً پایینی دارد )۱۰ (EXP-13 و می توان گفت که انتقال فیبر نوری بدون نویز می باشد.

ریسک امنیتی پایین: رشد بازار ارتباطات فیبر نوری عموما به دلیل افزایش آگاهی مردم در مورد احتمال سرقت داده و یا امکان شنود و تعویض اطلاعات در کابل های مسی است.در حالیکه هنگام انتقال داده ها به وسیله فیبر نوری، هیچ راهی برای شنود و یا امکان نشتی اطلاعات وجود ندارد. همین امر باعث افزایش تقاضا برای استفاده از فیبر نوری گردیده است.

اندازه کوچک: کابل فیبر نوری قطر کاملاً کمی دارد. برای مثال، قطر کابل یک فیبر چند حالته OM3 تنها ۲ میلی متر است که از کابل مسی کواکسیال بسیار کوچکتر است. اندازه کوچک منجر به صرفه جویی در فضای بیشتری هنگام انتقال فیبر نوری می شود.

وزن سبک: کابل ‌های فیبر نوری از شیشه یا پلاستیک ساخته شده ‌اند و از کابل‌ های مسی نازک ‌تر هستند. همین امر موجب شده تا وزن کمی داشته باشند.

افزایش پهنای باند ساده: با به کار گیری کابل فیبر نوری، می توان ابزار جدیدی را به زیرساخت کابل فعلی اضافه نمود. از آنجایی که کابل نوری قادر است ظرفیت زیادی را نسبت به کابل های مسی اولیه ارائه دهند، در عصر WDM (مالتی پلکس کردن بخش طول موج)، از جمله CWDM و DWDM، کابل های فیبر را قادر می کند تا پهنای باند اضافی را در خود جای دهند.

بهمن راعی / اصفهان

کدخبر: 905316 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟