اضافه شدن یک شهر و سه شهرک جدید به استان/تأمین زمین در استان اصفهان سرعت خوبی گرفته است

دکتر مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه شورای مسکن استان اصفهان، گفت: تأمین زمین در استان اصفهان سرعت خوبی گرفته است، تا پایان سال ۱۴۰۳ نیز هدف گذاری که در ساخت نهضت ملی مسکن بر عهده استان است با تمهیداتی که اندیشیده شده محقق می‌شود.

وی ادامه داد: طبق مصوبات این جلسه از شورای مسکن استان اصفهان سه شهرک جدید به شهرک‌ها و یک شهر جدید نیز به استان اضافه خواهد شد که نیازمند مصوبه هیأت وزیران است مجوزهای این شهر در وزارت راه و شهرسازی صادر شده و بلافاصله در هیأت وزیران طرح موضوع می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: همچنین مقرر شد سهم یک سومی که بر عهده وزارت راه و شهرسازی برای خدمات زیربنایی است از منابع و زمین‌های در اختیار وزارت راه در اختیار استاندار قرار بگیرد.

دکتر بذرپاش یادآور شد: خدمات زیربنایی جزو خدمات ضروری ساخت مسکن هستند.

وی با اشاره به اینکه شهر جدید بهارستان، مشکلاتی دارد، گفت: تعداد قابل توجهی جمعیت مردم ما در این شهر ساکن هستند و از نبود یک مرکز درمانی بیمارستانی رنج می‌برند که امروز توافق شد در قالب ۵۰ درصد وزارت راه و شهرسازی و ۵۰ درصد وزارت بهداشت و درمان بیمارستان در این شهر احداث شود که با پیگیری استاندار این مهم در حال پیگیری است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: متروی شهر بهارستان نیز درصدی پیشرفت دارد و مقرر شد از منابع داخلی استان به این پروژه تخصیص یابد.

وی به سه مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی اشاره کرد و گفت: بسته ۱۹ گانه بافت فرسوده و مشوق‌های شهرسازانه یکی از این مصوبات بود که درخواست کردیم استان فعالانه این مصوبات را توسط شهرداری‌ها اجرا کند.

دکتر بذرپاش افزود: مصوبه مقابله با احتکار زمین نیز مورد تأکید قرار گرفت، طبق این مصوبه هر زمینی که در پهنه مسکونی باشد اگر ۱۰ سال از طرح تفصیلی زمین گذشته و اقدام به ساخت نکرده باشد با نظر کمیسیون ماده ۵ استان تغییر کاربری خواهد یافت.

وی یادآور شد: این مصوبات توسط استان دنبال خواهد شد تا تولید مسکن در بافت‌ها توسط مردم که بهترین حالت ساخت مسکن است، محقق شود.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی ابزارهای خوبی به دست مجری برای کنترل بازار اجاره و مسکن خواهد بود که خبر نویدبخشی است.

وی گفت: مقام معظم رهبری نیز فرمانی را صادر کردند که بسیار امیدوار کننده است که اسناد رسمی در معاملات اموال غیرمنقول رسمیت یابد و اسناد غیر رسمی باید از مدار خارج شوند که این کار اصلی ترین ابزاری برای کنترل بازار مسکن و اجاره است.

تا پایان سال بخش قابل توجهی از تعهد ساخت مسکن استان، تأمین می‌شود

در ادامه دکتر سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در حاشیه جلسه شورای مسکن استان که با حضور وزیر راه و شهرسازی، جمعی از معاونین و مشاورین وی برگزار شد، گفت: در این جلسه مسائل و مشکلاتی که در حوزه مبحث طرح نهضت ملی مسکن استان وجود دارد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: برخی از مشکلاتی که از باب زیرساخت‌های مورد نیاز مسکن و تأمین مالی پروژه‌ها وجود دارد مورد بررسی قرار گرفت و در این راستا مجوزهایی صادر شد تا بتوانیم از محل بعضی از زمین‌های استان با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی پروژه‌های ساخت مسکن در استان را پیش ببریم.

استاندار اصفهان بیان کرد: در بخش ساخت مسکن و اولویت‌هایی که برای استان است، تعهد کردیم طی یک الی دو سال آینده (پایان سال ۱۴۰۳) عددی که در حوزه ساخت مسکن بر دوش استان است محقق شود.

دکتر مرتضوی گفت: تا پایان سال نیز تعهد شد بخش قابل توجهی از مسکن مورد نیاز استان را تأمین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش راههای استان نیز مصوباتی را داشتیم و مقرر شد با همکاری وزارتخانه راه و شهرسازی در جلسات مجزایی مسائل حوزه راه استان را دنبال کنیم.

استاندار اصفهان عنوان کرد: لیکن در خصوص برخی از مشکلات مانند چالش‌هایی که در برخی از راههایی که دچار فرسودگی قدیمی هستند وجود دارد با مساعدت معاون اول رییس جمهور و پیگیری وزیر راه و شهرسازی به دنبال احیای مصوبه گذشته هستیم.

وی افزود: در صورتی که این مصوبه احیا شود تأمین مالی قیر برای بزرگراه کاشان_اصفهان و بزرگراهی که به تبریز ختم می‌شود محقق خواهد شد تا شرایط مناسب تری را در راه آن مناطق داشته باشیم.

استاندار اصفهان در پایان اشاره کرد: در مجموع با مصوبات و اختیاراتی که به استان داده شد گام خوبی در جهت بهبود شرایط مسکن استان برداشته خواهد شد

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 904633 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟