فرصت‌های همکاری میان ایران و زیمبابوه برای فعالان اقتصادی دو کشور تبیین شود

به گزارش رکنا از اصفهان؛ امیر کشانی رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان در این نشست اصفهان را استانی فرهنگی، تاریخی و صنعتی دانست و اظهار داشت: اصفهان به‌عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی شناخته شده و بیشترین تعداد صنایع‌دستی در میان شهرهای دنیا در آن تولید می‌شود.

وی با اشاره به همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان گوناگون در اصفهان افزود: مردم اصفهان بسیار سخت‌کوش هستند و این استان رتبه نخست تعداد واحدهای صنعتی را در کشور به خود اختصاص داده است. اتاق بازرگانی اصفهان تلاش می‌کند با میزبانی از سفرای کشورهای خارجی و گسترش روابط بین‌الملل، به افزایش صادرات اصفهان کمک کند.

کشانی با اشاره به علاقه بسیار مردم اصفهان به کشور و نظام و تقدیم بیشترین شهید در دوران دفاع مقدس، مردم اصفهان را تحصیل‌کرده و تلاشگر خواند و گفت: در سفر به زیمبابوه برای شرکت در اجلاس سراسری اتاق‌های جوانان به ظرفیت‌های فراوان هراره پایتخت این کشور و اشتراکات فرهنگی و روحیه انقلابی مردم دو کشور پی بردم. زیمبابوه نیز مانند ایران تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته و به نظر می‌رسد گسترش روابط اقتصادی می‌تواند ما را قدرتمندتر کند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ضمن درخواست از سفیر زیمبابوه برای گسترش روابط سیاسی دو کشور تصریح کرد: ایران و زیمبابوه می‌‌توانند در بسیاری از زمینه‌ها به‌طور مستقیم به تجارت با یکدیگر بپردازند. ایران به برخی تولیدات کشاورزی زیمبابوه نیاز دارد و این کشور نیز به‌جای واردات کالاهای صنعتی از کشورهای دیگر می‌تواند نیاز مردم خود را از ایران تأمین کند.

کشانی ضمن تأکید بر تبیین ظرفیت‌ها و فرصت‌های همکاری میان ایران و زیمبابوه برای اعضای اتاق‌های بازرگانی اصفهان و هراره، به لزوم گسترش ارتباطات دو کشور در زمینه گردشگری نیز اشاره کرد.

برایت کوپمبا، سفیر جمهوری زیمبابوه در ایران نیز با تأکید بر اینکه ایران و زیمبابوه باید با همکاری یکدیگر راهکارهایی برای دفاع از خود در برابر تحریم‌های غرب بیاندیشند، بیان کرد: ایران و زیمبابوه دو کشور بااراده هستند که باید سرنوشت‌شان را به دست خود تعیین کنند و با همراهی یکدیگر، اثر تحریم بر اقتصاد خود را به حداقل برسانند.

وی ضمن اشاره به آشنایی با ظرفیت‌های استان اصفهان در نخستین نشست خود در اتاق بازرگانی ادامه داد: قطعاً برای به نتیجه رساندن این مذاکرات باز هم به اصفهان سفر خواهم کرد. هم‌اکنون شرکت‌های ایرانی در زیمبابوه حضور دارند، اما تعداد این شرکت‌ها می‌تواند بسیار بیشتر شود. همچنین دولت به افراد و شرکت‌هایی که تمایل به کشت فراسرزمینی در زیمبابوه دارند، زمین اختصاص می‌دهد و تولیدات آنها می‌تواند به ایران و سایر کشورهای آفریقایی صادر شود.

سفیر جمهوری زیمبابوه در ایران مکانیزاسیون را نیاز اصلی بخش کشاورزی کشورش دانست و از شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاران اصفهانی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه دعوت کرد.

وی با اشاره به تبلیغات منفی رسانه‌های غربی علیه کشورمان گفت: مردم زیمبابوه اطلاعات درستی درباره ایران و تولیدات آن ندارند و حضور سرمایه‌گذاران ایرانی و برگزاری نمایشگاه‌های تجاری در زیمبابوه می‌تواند به معرفی ایران به‌عنوان کشوری قدرتمند کمک کند. همچنین می‌توان با برگزاری سمپوزیم‌های تجاری به گسترش مراودات اقتصادی دو کشور کمک کرد.

محمدرضا گل احمد، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: در اصفهان همه کارها بلافاصله عملیاتی می‌شود و ما انتظار داریم ظرف یک هفته آینده موضوعات این جلسه از جمله صادرات قیر عملیاتی شود.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 903719 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟