اصلاح و بازسازی ۲۳۲ کیلومتر شبکه آبرسانی

به گزارش رکنا ازقزوین، داراب بیرنوندی در نشست خبری مدیران ارشد صنعت آب و برق استان که در سالن اجتماعات شرکت برق برگزار شدافزود: تحلیل روند مصرف آب در قزوین بیانگر آن است که حتی مشترکان بد مصرف ما در حال کاهش مصرف خود هستند تا جایی که در این زمینه ما ۲ درصد کاهش مصرف داشته ایم اما همچنان درگیر انشعابات غیرمجاز هستیم تا جایی که پارسال یک هزار و ۱۳۸ انشعاب غیرمجاز در سطح استان شناسایی و برخورد قانونی با آنها صورت گرفت.

وی با اشاره به کشف ۳۰۰ انشعاب آب غیرمجاز از ابتدای امسال تاکنون، تصریح کرد: در این حوزه نیازمند یاری شهروندان هستیم و پاداش های قابل توجهی نیز برای کسانی که اطلاعات خود را از انشعابات غیرمجاز در اختیار ما بگذارند، در نظر گرفته ایم.

وی، شهروندان در واقع شرکای تاسیسات صنعت آب و برق هستند و باید خود را حامی این شرکت های خدمت رسان بدانند تا مسیر خدمت رسانی به آنا تسهیل تر شود.

photo_2023-06-21_15-41-59

بیرنوندی خاطرنشان کرد: متاسفانه سرقت از تاسیسات آب و فاضلاب از جمله دریچه ها در کنار سایر خسارت های وارده به تاسیسات این شرکت برای مردم خطرات مختلفی را به همراه دارد.

وی افزود: برای ارائه خدمات غیرحضوری سیستم GIS برای یک هزار مشترک نصب شده و با اجرای آن  ۲۲ نوع خدمت آبفا به صورت آنلاین قابل ارائه است.

بیرنوندی تصریح کرد: سال گذشته بالای ۸۰ کیلومتر خط انتقال در روستاهای استان قزوین را انجام دادیم که در این مسیر استفاده از ظرفیت بسیج بسیار اثر گذار بود.

وی عنوان کرد:  بیشترین مصرف ما در سال گذشته در شهر زیاران و کمترین مصرف در شهر سیردان از توابع طارم گزارش شده است.

بیرنوندی افزود: تحلیل روند مصرف در قزوین نشان می دهد حتی مشترکین بد مصرف که حدود دو برابر الگو مصرف می کنند در سال جاری این مشترکین نیز دو درصد کمتر شده اند.

بیرنوندی افزود: استفاده از پساب در واحدهای صنعتی قزوین باید بسرعت عملیاتی شود تا بتوانیم از منابع آبی خود بخوبی صیانت کنیم.

وی بیان کرد: در صورتی که مشترکان ۱۰ درصد در مصرف آب شرب صرفه جویی کنند می توانیم حدود ۷۰ درصد مشکلات این بخش را حل کنیم.

 

photo_2023-06-21_13-45-55

سد نهب تا پایان امسال به بهره برداری میرسد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: تلاش می کنیم سد نهب تا پایان امسال به بهره برداری برسد و در این راستا شبکه آبیاری سد نهب با ۲۵ کیلومتر کانال اصلی و ۹۰ کیلومتر کانال درجه یک و دو با حدود ١٠٠ میلیارد تومان هزینه احداث شده که تکمیل آن به ٨۶٠ میلیارد اعتبار دیگر نیاز دارد.

منصور ستوده دراین نشست افزود: مهمترین طرح آبرسانی استان تکمیل سد نهب با ظرفیت ۸۰ میلیون متر مکعبی است که آب مورد نیاز ۳۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را نیز تامین می کند و پیش بینی می‌شود با تخصیص اعتبارات مورد نیاز، این سد در سال جاری به بهره برداری کامل برسد.

وی اضافه کرد: طرح آبرسانی از سد طالقان به شهر آبیک و ١۴ شهر و ٩۴ روستای استان از دیگر اقدامات آبرسانی در این استان است که ۱۷.۵ کیلومتر عملیات لوله کشی خط اصلی انتقال آب آن انجام شده و مابقی نیز با تامین اعتبارات لازم از سوی بانک پاسارگاد و با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار ادامه می یابد.

وی با اشاره اقدامات انجام شده در این حوزه افزود: انسداد یک هزار و ۵۴۱ حلقه چاه آب غیرمجاز، نصب سه هزار و ۷۱۰ دستگاه کنتور آب هوشمند و تعیین و تکلیف چاه‌های فرم ٢ به انجام رسیده که با این اقدامات ٨٨ میلیون متر مکعب آب در حوزه آب های زیرزمینی منطقه حفظ شده است.

ستوده ادامه داد: همچنین آزادسازی و رفع تصرف از ١١٧ هکتار از اراضی حریم رودخانه‌ها از دستاوردهای شرکت آب منطقه ای قزوین در سال گذشته بود و در کنار آن ٩ کیلومتر از طول مسیر رودخانه‌ها لایروبی شد و ١١٠ کیلومتر از مناطقی که به نظر آسیب زا می‌آمد نیز مورد بازنگری و لایروبی قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین تصریح کرد: مهمترین اقدام ما در سطح استان، بازار آب بود که به صورت پایلوت مجوزهای لازم برای آن اخذ شد و قرار است یک درصد از آب کشاورزی استان بین کشاورزان با قیمت واقعی مبادله شود که بخشی از آب به منظور حفظ آب های زیر زمینی نیز می باشد.

وی افزود: آزادسازی بستر رودخانه و تهیه اسناد آن از وظایف شرکت آب منطقه ای است که در این خصوص در سال گذشته توانستیم تعداد یک هزار و ۳۹۰ هکتار سند را دریافت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین بیان کرد: بازار آب برای مبادله آب بین کشاورزان به صورت پایلوت در قزوین آغاز شده است و در سفر وزیر نیرو در استان به بهره برداری خواهد رسید.

ستوده گفت: با کاهش جدی بارندگی در دو سال اخیر در استان قزوین تا به امروز ۲۱۸ میلیمتر بارندگی داشته که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد و در بلند مدت ۳۰ درصد کاهش داشته و در این راستا آب شبکه آبیاری دشت نیز کاهش داشته است

وی افزود: به منظور حفاظت از منابع آبی تاکنون یک هزار و ۴۷۱ چاه در استان مسدود شده و امسال نیز انسداد ۳۵۴ چاه در دستور کار قرار دارد.

لیلا بیگدلی/قزوین

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 902846 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟