اجرای 337 میلیارد تومان طرح و توسعه در استان قزوین

به گزارش رکنا ازقزوین، منصور اجاقی در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان قزوین که در سالن جلسات شرکت توزیع برق استان قزوین برگزار شدبا بیان اینکه خوشبختانه هیچ مشکلی در حوزه کمبود انرژی برق استان قزوین وجود ندارد، تصریح کرد: در فصول گرم سال و با اضافه شدن بارهای سرمایشی که بالغ بر ۲۵ تا ۳۰ هزار مگاوات را شامل می شود، در تامین انرژی دچار محدودیت هایی می شویم که با رعایت الگوی مصرف می‌توان از اینگونه بحران های به سادگی عبور کرد.

وی مصارف برق خانگی و تجاری را خط قرمز وزارت نیرو دانست و ادامه داد: شرایط ناترازی برای تامین برق امسال نیز وجود دارد و تمام تلاش ما این است تا هیچ قطعی در این حوزه‌ها نداشته باشیم و برای این منظور نیز مشوق‌هایی را در نظر گرفته ایم و برای شهرک‌های صنعتی نیز مقرر شده تا هر واحد صنعتی در طول هفته نصف یک روز را خاموشی داشته باشد.

009

وی با اشاره به فعالیت ۳۰۰ واحد صنعتی بزرگ انرژی بر در کشور، اظهار کرد: از این تعداد ۱۷ واحد بزرگ در استان های قزوین و زنجان فعالیت دارند و بر همین اساس ۶ هزار مگاوات مدیریت مصرف در ساعات پیک پیش بینی شده که روزانه اعمال می‌شود.

اوجاقی تصریح کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون حدود هفت هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده و ظرفیت منصوبه به ۹۱ هزار مگاوات رسیده که بیشتر تولید آن مربوط به نیروگاههای حرارتی است.

وی اظهارداشت: استان قزوین با مجموع 163 مگاوات برق تولیدی از سه نیروگاه بادی استان رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است و احداث اولین شهرک انرژِی خورشیدی بزودی در این استان کلید خواهد خورد.

وی بیان کرد:  میزان تولید نیروگاهی استان قزوین در مجموع 237 مگاوات شامل سه نیروگاه بادی و 20 نیروگاه مقیاس کوچک و 3 نیروگاه خورشیدی است و نیاز مصرفی این استان در سال گذشته 1130 مگاوات بوده که که از رشد 4.8 درصدی برخوردار بوده است.

وی اظهارداشت: همچنین عملیات اجرایی احداث پست سوم شهرک صنعتی کاسپین آغاز شده و در حال انتخاب زمین در شهرک صنعتی آراسنج برای احداث پست فوق توزیع هستیم.

اوجاقی گفت: در شهرک صنعتی حیدریه برای احداث پست دوم 63 کیلوولت یا 230 کیلوولت در حال بررسی با شرکت شهرک های صنعتی هستیم.

این مدیر در ادامه افزود: همچنین به منظور برطرف کردن مشکل تامین بار در منطقه شرق استان قزوین بررسی ضرورت احداث پست 400 کیلوولت آغاز شده است. .

photo_2023-06-21_13-14-56

 تولید ۹۵ درصد تجهیزات نیروگاهی در داخل کشور

مدیر عامل نیروگاه شهید رجایی گفت: ۹۵ درصد تجهیزات نیروگاهی در داخل کشور تولید می‌شود‌.

ابوالفضل موتابها دراین نشست افزود: در سال گذشته ۶۱۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت تولید داشتیم و ارتقای راندمان نیروگاه حرارتی به ۳۹ و یک دهم درصد موجب شد در این زمینه رتبه ۱۲ دنیا را کسب کنیم. 

وی از فعالیت  ۸ واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت ۱۴۱۶ مگاوات بعنوان یکی دیگر از موفقیتها نام برد و افزود: در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی وقتی واحد بخار به واحدگازی اضافه می‌شود شاهد بالارفتن راندمان چشمگیری می شویم که موجب ذخیره ۲ میلیارد متر مکعب سوخت برای نیروگاه شده است‌.

موتابها بیان کرد: ۷۶ میلیارد کیلووات برق بدون سوخت از طریق نیروگاههای تجدید پذیر و برق‌آبی‌ها‌ و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در کشور تولید شده که در نوع خود دستاوردهای بزرگی است.

اوی با بیان این مطلب که استاندارد جهانی در زمینه‌ آمادگی نیروگاه‌ها ۹۵ درصد است، تصریح کرد: در سال گذشته کل نیروگاه‌های حرارتی کشور‌ ۹۸ درصد آمادگی فعالیت داشتند که موجب شد‌ تابستان بدون خاموشی را سپری کنیم. 

موتابها ادامه داد: ظرفیت اسمی تولید مصرف برق در کشور ۹۱ هزار مگاوات‌ است و نیروگاه‌های حرارتی که شهید رجایی هم‌ در آن زمره است ۷۴ هزار مگاوات‌ از این میزان را تولید می‌کنند که ۸۲ درصد از ظرفیت تولید برق کل کشور است‌.

وی با بیان اینکه نیروگاه شهید رجایی ۲۰۴۲ مگاوات از برق کشور را تأمین می‌کند، ادامه داد: ظرفیت تولید برق در سال گذشته ۳۷۰ میلیارد کیلووات ساعت بوده و همزمان در مدت‌ زمان‌ پیک، بیش از ۵۹ هزار مگاوات برق وارد شبکه سراسری شده است‌.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی استان قزوین از افزایش تولید برق پس از استقرار دولت سیزدهم خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم ۷ هزار و ۵۴ مگاوات افزایش تولید در نیروگاه های تامین برق کشور داشته ایم.

وی ادامه داد: با این افزایش تولید پس از استقرار دولت سیزدهم ۵ هزار مگاوات از ناترازی های بین تولید و مصرف جبران شده است.

وی اضافه کرد: راه اندازی ۶ واحد بخار نیروگاه ها اجازه افزایش ۱۳۱۶ مگاواتی را به نیروگاه های تامین برق داده است.

موتابها از افزایش ۳۹/۱ درصدی ظرفیت تولید نیروگاه‌های حرارتی خبر داد و عنوان کرد: افزایش ۶ هزار و ۱۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق در نیروگاه ها از دیگر اقدامات شاخص نیروگاه های تامین برق است.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی استان قزوین افزود: ۷۶ میلیارد کیلووات ساعت برق بدون مصرف سوخت در نیروگاه های تجدید پذیر و نیروگاه های برق آبی کشور تولید شده است.

موتابها بیان کرد: نیروگاه شهید رجایی ۵ سال متوالی رتبه نخست در میان نیروگاه‌های کشور‌ را کسب کرده‌ که آن را مرهون تلاش تمامی همکاران می دانیم. 

وی یادآورشد: پیک تابستان سال گذشته‌ را با مدیریت مصرف بدون خاموشی سپری کردیم و امیدواریم امسال با همکاری مردم بتوانیم با رعایت الگوی مصرف با کمترین چالش از پیک تابستان عبور کنیم.

وی گفت: انرژی الکتریکی در ردیف انرژی های پاک است که به‌ راحتی در دسترس قرار دارد اما تأمین و تولید آن دشوار و پرهزینه است و در فرآیند تولید برق بویژه انرژی حرارتی مخاطرات بالقوه بسیار بالایی وجود دارد.

photo_2023-06-21_14-33-16

78 درصد مشترکان برق الگوی مصرف را رعایت می کنند

 

  مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین گفت:در حال حاضر 78 درصد مشترکان در استان قزوین الگوی مصرف را رعایت می کنند و با توجه به 920 مگاوات ظرفیت پیک تلاش می کنیم با همکاری صنایع و جابجایی روز تعطیل بتوانیم در بخش صنعت هم مشکلی نداشته باشیم.   

مسعود خواجه وند دراین نشست افزود: ین شرکت در ۶ شهرستان استان با دارا بودن ۱۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر طول شبکه ای برق، به ۶۴۵ هزار مشترک خدمات خود را ارایه می دهد.

وی با بیان اینکه قزوین استانی است که به لحاظ شاخص های مرتبط با حوزه برق در کشور سرآمد بوده و با تلفات تک‌ رقمی خود (هفت دهم درصدی) جزو استان های شاخص کشور به شمار می رود، خاطرنشان کرد: ۶۷ درصد انرژی این استان در حوزه صنعت و کشاورزی مصرف می شود که ۴۷ درصد برق مصرفی مربوط به بخش صنعت و مابقی نیز در کشاورزی به مصرف می رسد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قزوین اضافه کرد: سال گذشته بهسازی و توسعه شبکه ها، به خصوص در مناطق کمتر توسعه یافته به صورت ویژه انجام شد تا جایی که بیش از ۱۰ برابر اقدامات سال های گذشته پروژه نوسازی و بهسازی انجام شد.

خواجه وند تصریح کرد: سال گذشته با افزایش ارتفاع مسیرهای برقی و تعویض کابل ها به جای سیم ها برای جلوگیری از سرقت شبکه اقدامات موثری انجام شد و حدود ۶۲ میلیارد ریال تجهیزات روشنایی در سطح استان تامین شد تا خاموشی در مسیرهای ارتباطی و شهری نداشته باشیم و حدود ۸۷۰ کیلومتر نوسازی و بهسازی نیز صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه امسال نیز با هدف نوسازی و بهسازی یک هزار کیلومتر تعویض سیم به کابل در دستور کار این شرکت قرار گرفته است، گفت: در بخش هوشمندسازی نیز اقدامات اساسی صورت گرفته تا مصرف بار مشترکین پرمصرف رویت پذیر و کنترل پذیر شود تا آنان ملزم به رعایت الگوی مصرف شوند.

خواجه وند بیان کرد: 847 روستای بالای 10 خانوار استان قزوین به طور کامل از تسهیلات برق برخوردارند و 183 هزار پایه روشنایی  در روستاها نصب شده و معابر روشن شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین یادآورشد: با توجه به افزایش سرقت از شبکه برق در شهر قزوین 47 کیلومتر به  شبکه هوایی تبدیل شده تا امکان سرقت نداشته باشد و پایداری نسبی در روشنایی معابر هم محقق شود.

وی گفت: در سال گذشته بیش از 4 میلیارد و 200 میلیون تومان تجهیزات روشنایی خریداری شد و 183 هزار پایه برای روشنایی روستاها تامین شد.

وی یادآورشد: امسال نیز بهسازی 1000 کیلومتر از شبکه توزیع برق را در دستور کار داریم و در کنار آن هوشمندسازی و اتوماسیون  توزیع را عملیاتی کردیم و 11 هزار مشترک پر مصرف در بخش صنعتی، کشاورزی، اداری و خانگی به کنتور هوشمند مجهز شدند.

خواجه وند بیان کرد: به ادارات پر مصرف هم اخظار داده شده و برق 10 دستگاه اجرایی را قطع کردیم و به 15 دستگاه هم اخطار داده شده تا مصرف را کاهش دهند تا دچار مشکل قطع برق نشوند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین تصریح کرد: اجرای برنامه های جهادی در مناطق کمتر توسعه یافته و کم برخوردار از دیگر کارهایی است که موجب رضایت مندی مردم می شود و 10 اقدام جهادی نیز امسال در دستور کار قرار دارد.

خواجه وند با بیان اینکه در استان قزوین ۲۱ درصد مصرف برق در بخش خانگی است، افزود: در این رابطه و با تقویت سیاست های تشویقی، پاداش تا سقف ۲۰ برابر تعرفه خانگی برای چهار ماه گرم سال از سوی این شرکت در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: تمامی مشترکان برق استان، چه در بالای الگوی مصرف و چه در کف الگوی مصرف می‌توانند از این پاداش ها برخوردار شوند و معیار سنجش مدیریت مصرف نیز میزان مصرف سال گذشته این افراد است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قزوین اضافه کرد: سال گذشته در بخش خانگی ۱۶۷ میلیارد ریال پاداش از سوی این شرکت اعمال شد.

 

لیلا بیگدلی/قزوین

 

 

 

 

 

کدخبر: 902844 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟