سرقت های خرد بیشترین پرونده های محاکم قضایی اصفهان هستند/ فرهنگ سازی قضایی در مدارس و دانشگاه
حجم ویدیو: 14.70M | مدت زمان ویدیو: 00:01:46

به گزارش رکنا از اصفهان؛ حجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله جعفری،رئیس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به اینکه در اغتشاشات سال گذشته چهار هزار و ۲۴۷ نفر دستگیر شدند که از این تعداد برای سه هزار و ۸۹۱ نفر پرونده قضایی تشکیل شد افزود:

  در مجموع از سال گذشته تاکنون حدود ۶ هزار نفر از محکومان جرائم عمومی و اغتشاشگران مورد عفو رهبر معظم انقلاب قرار گرفتند.

وی سرقت مُستوجب تعزیر(سرقت خُرد) را دارای بیشترین تعداد پرونده‌ قضایی،  کیفری در استان دانست و افزود: ضرب و شتم و توهین به اشخاص در رده جُرم‌های کیفری دوم و سوم قرار دارند ولی در عین حال آمار جرائم خشن در استان از سال گذشته تاکنون بین ۱۱ تا ۱۶ درصد کاهش یافته است.

رئیس کل دادگستری اصفهان افزود: در جرائم امور حقوقی نیز دعوای مُطالبه خسارت با ۷۴ هزار و ۱۵۵ فقره، بیشترین تعداد پرونده‌ وارد شده به دادگستری در حدود ۱۵،۲ درصد را به خود اختصاص داده است.

  وی با اشاره به اینکه بیش از ۲ میلیون اصفهانی از خدمات ثنا برخوردارهستند گفت: در زمان حاضر حداکثر مدت رسیدگی به پرونده‌ها در محاکم قضایی استان سه ماه است که تا پایان شهریور امسال به ۶۰ روز کاهش خواهد یافت.

حجت‌الاسلام جعفری خبر داد: از سال گذشته تاکنون، ۸۴ نفر از محکومان با نصب پابند الکترونیکی و ۹ هزار و ۳۱۶ نفر با دریافت احکامی برای الزام به ارائه خدمات عمومی رایگان در نهادهای تعیین شده، دوره محکومیت خود را در خارج از زندان سپری می کنند.

بالغ بر یکهزار و ۲۰۶ هکتار از اراضی ملی استان رفع تصرف شد

رئیس کل دادگستری اصفهان درباره اقدامات انجام شده در شورای حفظ حقوق بیت‌المال در یکسال اخیر گفت: در این مدت بالغ بر یکهزار و ۲۰۶ هکتار از اراضی ملی استان رفع تصرف و به بیت‌المال بازگردانده و بالغ بر ۱۹۰ هکتار از حریم و بستر رودخانه زاینده رود آزادسازی شد.

وی در باره افزایش تعداد نیروهای انسانی و شعبه‌های قضایی در دادگستری استان از سال گذشته تاکنون گفت: شعبه‌های تجدیدنظر استان که از سال ۹۸ تا سال گذشته ۴۰ شعبه بود اکنون به ۶۶ شعبه رسیده است.

حجت الاسلام جعفری گفت: همچنین تعداد پُست‌های مُصوب دادگستری کل استان از ۲۹۷ به ۷۷۸ پُست رسیده و در این راستا از سال گذشته تاکنون ۷۰۰ نفر نیرو برای تمام مجموعه‌های قضایی استان جذب شده‌اند که به ترتیب تا پایان سالجاری بکار گرفته می‌شوند.

وی افزود: همچنین در یکسال گذشته پس از سفر رییس قوه قضاییه به استان، بیش از ۶۲ قاضی بصورت اختصاصی در استان جذب شدند که پس از طی دوره کارآموزی در اصفهان مشغول بکار می‌شوند.

اقدامات پیشگیرانه دادگستری اصفهان

حجت‌الاسلام و المسلمین جعفری به اقدامات در حوزه پیشگیری اشاره کرد و گفت: طی تفاهم نامه‌ای با آموزش و پرورش استان طرح زنگ قانون در مدارس و دبیرستان‌ها در حال اجراست و ۵۰ نفر از همکاران قضائی ما بر اساس این تفاهم نامه به مدارس می‌روند و مسائل حقوقی و جرایم را برای دانش‌آموزان تبیین می‌کنند زیرا اعتقاد داریم امروز بیش از هر امر دیگر باید در پایگاه‌های مردمی و تجمعات اجتماعی جوانان کار کرد و مدارس یکی از بسترهای ما است.

بهمن راعی / اصفهان

کدخبر: 902682 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟