یاماها، نمایشی که بانوی بدهکار یزدی را به کانون خانواده بازگرداند

به گزارش رکنا از یزد، این نمایش به کارگردانی حمیدرضا استادیان، تهیه کنندگی امیرحسین شمس، نویسندگی کهبد تاراج در تالار هنر یزد به روی صحنه رفت و یاماها نمادی شد برای حمایت از یک بانوی زندانی مالی.

موتور یاماهای این نمایش در قالب #پویش_همیاری درپایان اجرا برای امور خیریه به مزایده گذاشته شد و فرصت بازگرداندن مادر زندانی مالی را به آغوش خانواده برای تربیت فرزندان چشم انتظارش فراهم کردن، هدفی که نمایش قصد انتقال آن به مخاطبانش را داشت.

 

کارگردان نمایش در گفتگو با خبرنگار رکنا در یزد گفت: دلیل انتخاب متن نمایش بر اساس مخاطب شناسی امروز بود که فکر می کنم باید حرف زنان بیشتر شنیده شود.

حمیدرضا استادیان افزود: اجرای عموم این نمایش به گفته فعالان این عرصه یک ریسک بود چرا که از مخاطب کمتری نسبت به نمایش های طنز برخوردار است ولی حرف روز است و باید مطرح شود.

این هنرمند عقیده دارد که اگر موضوعات اجتماعی اجرای عموم بیشتری داشت مخاطبان مفاهیم بیشتری از تئاتر درک می کردند و با این کار مردم را به فکر کردن وا می داریم.

کارگردان نمایش یاماها با بیان اینکه مخاطب این نوع کارهای نمایشی بزرگسالان هستند، اظهار کرد:  در این تئاتر سعی کردیم در قالب نمایش برخی معضلات زنان را نمایش بگذاریم چرا که عقیده دارم اگر به دنبال فرهنگسازی موثر باشیم باید رفتار ها را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: با حمایت های صورت گرفته از بخش خصوصی نمایش کلید خورد اما تعداد پلاتو در استان یزد کم است و سالن استانداردی هم وجود ندارد اما با همه سختی ها تمرین کردیم و نمایش را به اجرا رساندیم و با محدودیت هایی نیز برای اجرا مواجه شدیم چرا که هنرمندان بسیاری در صف اجرا بودند.

استادیان گفت: برای اجرا موتور سیکلت یاماها مدل 1360 که برای نسل های مختلف خاطره ساز است را خریداری کردیم و نیت کردیم که بعد از مزایده، درآمد آن را برای کارهای خیر هزینه کنیم که این اتفاق رخ داد و فرصت برای آزادی یکی از زنان زندانی مالی فراهم شد، آنچه که در نمایش مورد توجه ویژه قرار داشت.

این کارگردان یزدی عقیده دارد که هنر نمایش و تئاتر که بر اساس ساختارها قابل تکثیر و کپی نیست حمایت مالی نمی شود از سوی دیگر زیرساخت‌های تئاتر در یزد ضعیف است  و از استانداردهای لازم نیز برخوردار نیست و باید برای تقویت آن تلاش شود.

گفتنی است زهرا زین الدینی ، نسیم نجاریان و حمید استادیان بازیگران این تاتر بوده و طراحی صحنه  و آهنسگازی این اثر هنری را به ترتیب صادق نصیری و حسین افروز انجام داده اند.

یزد/ سمیه گلابگیریان

کدخبر: 901712 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟