جذب گردشگر در پیر بکران در هاله ای از ابهام / سنگ‌اندازی‌ برای راه‌اندازی بخش بومگردی و هتل در منطقه پیر بکران

به گزارش رکنا از اصفهان؛ وجه تسمیه این شهر به یکی از بزرگان و عرفای قرن هشتم هجری معروف به محمد ابن بکران در دوره سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) باز میگردد و قدمتی ۸۰۰ ساله دارد.

آثار تاریخی و فرهنگی و همچنین آثار طبیعی شهر پیربکران شامل پل بابامحمود ، بقعه محمد ابن بکران، زیارتگاه استراخاتون پیربکران(سارا خاتون)، رودخانه زاینده رود پیربکران، دشت زیبای محله کرافشان شهر پیربکران، دشت زیبای محله جوچی شهر پیربکران، قلعه سلیمان جوچی می باشد.

بقعهاما به گفته یک دوستدار میراث فرهنگی در پیربکران بنای تاریخی  چون استراخاتون  بر روی گردشگران بسته شده‌اند و هنوز کسی دلیل بسته بودن استراخاتون بر روی گردشگران را نمی‌داند چرا که این بنا ظرفیت فراوانی برای جذب گردشگر خارجی دارد و می‌تواند درآمدهای چند هزار دلاری برای شهرستان داشته باشد.

او بر این باور است در این منطقه کار برای سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری نیز سخت شده است و می گوید: سرمایه‌گذارانی را داشته‌ایم که علی رغم سابقه خوب فعالیت در این حوزه پیربکران درگیر رفتار سلیقه‌ای شده‌اند و سال‌هاست که به دلیل عدم اجرای درست قانون پروژه‌های نیمه در این شهر وجوددارد.

در این میان منطقه پیربکران از جمله مناطق دارای جاذبه‌های متنوع تاریخی، طبیعی و فرهنگی است که  به گفته مرتضی حسینی، شهرداراین شهربقعه پیربکران  شاهکار معماری ایران در قرن هشتم که تمامی مصالح رایج معماری ایران شامل سنگ، چوب، آجر و خشت در آن است. تمامی تزئینات و آرایه های معماری شامل کاشی کاری، گچ بری، نقاشی و تزئینات سنگی دوره اسلامی را دارد مکان محل درس و زندگی یکی از عرفای بزرگ قرن هشتم به نام محمد ابن بکران بوده است که بزودی ثبت جهانی خواهد شد.

 چرا درب بسیاری از آثار تاریخی پیربکران به روی مردم بسته است؟

شهردار پیربکران در جمع خبرنگاران به این مسئله اشاره دارد که مجموعه استراخاتون پیربکران نیز یک مجموعه فرهنگی مذهبی مربوط به هموطنان کلیمی با دو هکتار وسعت و 30 بنای تاریخی و گورستان بزرگ متعلق به 1800 سال پیش و یکی از ظرفیت های بزرگ گردشگری است همچنین پل بابامحمود پیربکران قدیمی ترین پل تاریخی بر روی زاینده رود است که در دوره ایلخانی ساخته شده است.  البته بخشی از پل در دوران صفویه و قاجار انجام شده است و 90 درصد آن مرمت شده است.

مصطفی حسینی،قلعه سرشیر را یکی از جاذبه های استان اصفهان می داند که در کنار شهر پیربکران واقع شده است و دسترسی راحت برای همشهریان اصفهانی دارد و هرسال گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند اما مهمترین مشکلی که برای این شهر وجود دارد آن است که علیرغم وجود این همه جاذبه های گردشگری در پیر بکران اما شهروندان از بسته بودن درب بسیاری از آثار تاریخی در این شهر گلایه دارند.

شهردار پیر بکران با اشاره به اقدامات شهرداری برای رونق گردشگری در این شهر می گوید: راه‌اندازی نوروزگاه  از جمله این برنامه هاست که در طی دو سال گذشته برگزار شده است.

حسینی،  نوسازی بافت فرسوده را در پیر بکران را از دیگر اقدامات شهرداری عنوان کرد و افزود: پیربکران در زمینه کشاورزی  جایگاه ویژه‌ای دارد، ما آماده ایم تا  موزه گردشگری را در این منطقه راه‌اندازی کنیم.

 وی با بیان اینکه بسته برای جذب گردشگر هنوز تعریف نشده است، ادامه می‌دهد: قصدداریم جشنواره‌هایی را برگزار کنیم تا سرمایه‌گذاران بیشتر با ظرفیت‌های این منطقه آشنا شوند.

حمایت‌های لازم از صنعت گردشگری را خواهیم داشت

همچنین رئیس شورای اسلامی شهر پیربکران نیز درباره حمایت از سرمایه گذاران در این منطقه گفت: ما حمایت‌های لازم را از صنعت گردشگری به عنوان صنعت پاک خواهیم داشت و از تجربیات شهرستان‌های همجوار در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

مهدی مرادی، با اشاره به اینکه جذب سرمایه‌گذار برای پیربکران باید همراه با بسته پیشنهادی باشد که شهرداری باید هر چه زودتر این شرایط را فراهم کند افزود: پیربکران دارای حدود ۳۸۰ جاذبه گردشگری است که باید دیده شود و برای معرفی آن باید برنامه ریزی جدی صورت گیرد.

منطقه پیر بکران یکی از مناطق پر جاذبه برای سرمایه گذاری است

در این میان یکی از سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری دانست و افزود: در کنار راه‌اندازی پروژه گردشگری، در زمینه مرمت آثار تاریخی از جمله برج‌های کبوتر همکاری کردم و درراه‌اندازی جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره به با مسئولان همکاری لازم را داشتم.

قلعه سر شیرامیر وزیری، با بیان اینکه با برنامه‌ریزی صورت گرفته نسبت به جذب گردشگران خارجی و داخلی برای حضور در پیربکران برنامه‌ریزی کردیم، افزود: ما در این منطقه برای افراد بومی ۲۰۰ فرصت شغلی به صورت مستقیم و ۲ هزار فرصت شغلی به صورت غیر مستقیم ایجاد کردیم و عملکرد موفقی را از سال ۸۵ تا ۹۵ در منطقه داشتیم تا اینکه از سال ۹۷ درگیر رفتار سلیقه‌ای مدیران و نقض ابلاغیه‌ها و مجوزهای قبلی شدیم و تا امروز بیش از ۵ سال است که بدون شفاف سازی در فعالیت ما خلل وارد شده است.

وزیری با بیان اینکه مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری در پیربکران مربوط به داخل شهرستان بوده و تغییر مدیران و رفتار سلیقه‌ای آنها این شرایط را رقم زده است، ادامه می‌دهد: ما بارها مجوز فعالیت گرفته‌ایم و با تغییر مدیران مجوزهای ما لغو شده است و این در حالی است که علی رغم دریافت حکم قضائی برای ادامه فعالیت همچنان با سنگ‌اندازی‌هایی رو به رو هستیم.

سنگ‌اندازی‌ برای راه‌اندازی بخش بومگردی و هتل در منطقه پیر بکران

وی گفت: ما درصدد راه‌اندازی بخش بومگردی و هتل در منطقه هستیم که سنگ‌اندازی‌هایی صورت می‌گیرد که هیچ مانع قانونی برای آن وجود ندارد، نه در حریم رودخانه است و نه از سوی جهاد کشاورزی معارض دارد و ما نمی‌دانیم که چطور باید این مشکل را برطرف سازیم.

 وی با بیان اینکه از مسئولان تقاضا داریم به جای پاک کردن صورت مساله در راستای حل مشکل حوزه گردشگری به صورت شفاف ورود کنند و پاسخ درستی به فعالان این حوزه بدهند، گفت: تنها پاسخی که از سوی مسئولان شهرستان در زمینه چرایی این سنگ اندازی‌ها دریافت می‌کنیم نمی‌دانیم است.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 901283 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟