جلسه ستادگندم استان درمدیریت جهادکشاورزی هشترود برگزارشد

به گزارش رکنا از هشترود ؛ جلال رحیم زاده مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی هدف از برگزاری این جلسات را اتخاذ تصمیمات فنی در جهت مدیریت مزارع با محوریت افزایش عملکرد عنوان کرد.

بر پایه این گزارش مدیران شهرستانهای حاضر در جلسه به ارائه گزارش مبسوطی از نظر پایش مستمرمزارع و توجه جدی درخصوص مبارزه با عوامل بیماریزا، آفات،کنترل علفهای هرز، بهره گیری ازروشهای بی خاکورزی وکم خاکورزی جهت جلوگیری ازخسارت به منابع خاکی وکمک به حفظ رطوبت آن و انجام عملیات محلول پاشی وکود سرک بهاره پرداختند.

 در ادامه جلسه "ایرج اسکندری" ناظرعالی طرح جهش تولید به حمایتهای مالی این نهاد در خصوص ارائه تسهیلات بانکی کم بهره با عاملیت بانک ملی جهت تامین ماشین آلات مورد نیاز با اولویت دستگاههای کارنده کشت مستقیم و انواع سمپاشها اشاره کرد.

"ولی فیضی اصل" از محققین برجسته موسسه تحقیقات دیم کشور نیز بعنوان آخرین سخنران این جلسه نکات علمی و فنی مدیریت مزارع گندم خصوصاً کشتهای دیم را یادآور شد و افزود: با توجه به شرایط اقلیمی حاکم بر مناطق استان و افزایش دما وکاهش بارندگی و رطوبت خاک، توقف عملیات محلول پاشی با اسیدهای آمینه و جایگزینی با کودهای اوره 3 درصد و سولفات روی 3 در هزار جهت بهبود وضعیت رشدی وکاهش تنشهای محیطی بعنوان یکی از بهترین روشهای ریکاوری مزارع مدنظر است.

گفتنی  است: با عنایت به وجود تنشهای خشکی وخشکسالی در مناطق شمالی استان و خسارت سرماهای دیرس بهاره در برخی مزارع گندم پیش بینی می شود ازکل سطح زیرکشت گندم دیم وآبی استان (464500هکتار)، 650هزارتن گندم تولید شود.

اسماعیل رحیمی / هشترود 

 

 

 

کدخبر: 896885 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟