۹۹ درصد روستاهای استان اصفهان تحت پوشش شبکه‌های همراه/ هزینه نگهداری هر خط تلفن ثابت در اصفهان بیش از ۳۵ هزار تومان در ماه است

به گزارش رکنا از اصفهان؛ اسماعیل قربانی امروز _چهارشنبه سوم خردادماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به شعار سال پیرامون «مهار تورم و رشد تولید» اظهار کرد: شرکت مخابرات به عنوان بخشی از جامعه که در حوزه تولید تأثیرگذار است باید بتواند از ظرفیت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در رشد تولید استفاده کند.

وی افزود: به‌نوعی گسترش زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی می‌تواند در تحقق این شعار مؤثر باشد و از ظرفیت‌های آن در راستای رشد تولید استفاده کند.

مدیر مخابرات منطقه اصفهان تصریح کرد: فضای مجازی یکی از ظرفیت‌هایی است که باید به صورت جدی به آن توجه شود و باید تلاش کنیم تا زیرساخت‌های مربوط به این فضا به نحو مطلوبی در جامعه ایجاد شود.

قربانی با اشاره به اتفاقاتی که در حوزه دیجیتال در دو دهه اخیر در دنیا رخ داده است، گفت: مخابرات یا ارتباطات و فناوری اطلاعات به مفهوم کلی‌تر، زیربنای وجودی عصر دیجیتال است، یعنی اگر به دنبال استفاده از ظرفیت‌های دیجیتالی شدن در جامعه هستیم، به طور قطع بدون وجود ارتباطات پایدار، گسترده، توسعه پذیر، با کیفیت و با سرعت بالاتر نمی‌توانیم این خواسته را در کشور ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: نهضت جهادی توسعه فیبرنوری شرکت مخابرات ایران(نجما)، سال گذشته تصویب و آیین آغاز بکار آن پنجم اردیبهشت سال جاری در استان اصفهان برگزار شد.

به گفته وی، برای ورود جدی به عرصه دیجیتال باید دسترسی مردم به فضای مجازی با سرعت بالا فراهم شود و تحقق این رویا با توسعه ارتباطات مبتنی بر فیبر نوری محقق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دسترسی کاربران به فضای مجازی و اینترنت باید به سمتی برود که با گذر از دوره سیم مسی، به فیبر نوری برسیم، ادامه داد: صنعت ارتباطات کشور در آینده نه چندان دور مستلزم این است که فیبر نوری متناسب با نیاز جامعه اجرا و قابلیت دسترسی برای همگان فراهم شود.

مدیر مخابرات منطقه اصفهان اضافه کرد: ظرفیت موجود ۴۰ هزار اتصال فیبر نوری در استان بر اساس طرح نجما تا ۲ سال آینده به ۲۰۰ هزار اتصال خواهد رسید و این امر به معنی سرمایه‌گذاری عظیم در استان در راستای ایجاد زیرساخت های فیبر نوری محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: صنعت ارتباطات تشنه سرمایه‌گذاری راهبردی است و همه دنیا این نیاز را حس کرده‌اند و در ۱۰ سال گذشته با حمایت حاکمیت در بسیاری از جاهای کشور سرمایه‌گذاری در زمینه زیرساخت‌های الکترونیکی در حال انجام بوده و با شروع دولت سیزدهم تاکید بر توسعه زیرساخت‌های مبتنی بر فیبر نوری نیز مورد توجه جدی قرار گرفته است.

وی در ادامه گفت: میانگین هزینه نگهداری یک خط تلفن ثابت در استان ماهیانه بیش از ۳۵ هزار تومان و میانگین درآمد کنونی مخابرات با لحاظ صدا و اینترنت حدود ۲۰ هزار تومان است.

قربانی اظهار داشت: در زمان حاضر ۱۵ هزار تومان از هزینه‌ نگهداری با درآمد ما همخوانی ندارد و برای نگهداری خطوط تلفن ثابت و سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز، املاک و اموال خود را می‌فروشیم که این کار در هیچ کسب و کاری منطقی نیست.

وی با بیان اینکه درآمد مخابرات بر اساس تعرفه‌های موجود، کفاف هزینه نگهداری تاسیسات را نمی دهد، تصریح کرد: نگهداری ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تلفن ثابت در استان با ۱۷۵ هزار پُست مخابراتی و هشت هزار و ۵۰۰ کافو مخابراتی(جعبه تقسیم‌های بزرگ) کار راحتی نیست و در کنار این موارد باید سالیانه دستکم بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای توسعه ضروری مخابراتی در استان نیز سرمایه‌گذاری کنیم.

مدیر مخابرات منطقه اصفهان افزود: مهمترین چالش مخابرات در حوزه خدمت رسانی به مردم، نبود توازن بین درآمدها و هزینه‌هاست که حل آن در گرو ورود حاکمیت به این قضیه است و باید با کمک نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، بتوانیم درآمدهای مورد انتظار را از این بخش کسب کنیم.

قربانی بیان کرد: بیش از۵۰۰ هزار کیلومتر تار فیبر نوری در استان وجود دارد که در ۱۵ سال گذشته ایجاد شده و در زمان حاضر هفت هزار"اف ای تی"(تجهیز با قابلیت اتصال مشترک به فیبر نوری) در استان بوجود آمده است که باید بشدت توسعه پیدا کند تا بتوانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

قربانی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های فیبرنوری در شهرک‌های صنعتی گفت: در حال حاضر در ۳۰ شهرک صنعتی استان امکان ارائه فیبرنوری فراهم شده است و مشترکان یا صنعت در حال استفاده از این ظرفیت هستند.

وی با اشاره به ۱۰۷ هزار کیلومتر وسعت در استان اصفهان تصریح کرد: از جمعیت بالغ بر پنج میلیون  و ۴۰۰ هزار مشترک که ۶.۴ درصد از جمعیت کشور در استان اصفهان قرار دارد، تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان ۹۳۱ روستا است که از این تعداد، ۹۲۱ روستا دارای تلفن ثابت است. در حال حاضر با استفاده از شبکه همراه، دسترسی روستاییان به فضای مجازی با سرعت بالا فراهم شده است و شاهد وضعیت خوبی در روستاهای استان به لحاظ ارتباطی هستیم.

مدیر مخابرات منطقه اصفهان گفت: کل روستاهای دارای ADSL یعنی اینترنت مبتنی بر سیم مسی ۷۷۹ روستا در استان است و در روستاهای بالای ۲۰ خانوار ۶۴۲ روستا از طریق پورت پرسرعت خانگی به فضای مجازی دسترسی دارند.

وی با بیان اینکه ۹۹ درصد روستاهای استان تحت پوشش شبکه‌های همراه است، خاطرنشان کرد: تعداد مراکز مخابراتی فعال در استان ۵۲۹ و تعداد نقاط حضور برای ارائه سرویس ۱,۴۴۳ نقطه است؛ یک ظرفیت زیرساختی در استان ایجاد شده که هم سرمایه‌گذاری عظیمی در این بخش اتفاق افتاده است و هم در نقاط مختلف استان، حضور شرکت مخابرات استان برای ارائه خدمت حس می‌شود و مشترک در هر ابعادی که نیاز به ارتباط داشته باشد، می‌تواند پاسخگوی نیاز آن باشد.

بهمن راعی / اصفهان

کدخبر: 895378 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟