شناسایی ۹.۲ درصد افراد بالای ۳۰ سال با فشار خون بالا / معاون بهداشت اردبیل گفت

به گزارش رکنا از اردبیل،  معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی استان اردبیل گفت: بر اساس نتایج پیمایش ملی بیماری‌های غیرواگیر در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۲ درصد افراد ۱۸ سال و بالاتر کشورمان فشار خون بالا داشته‌اند که از این میان تنها ۵.۳۸ درصد بیماران مبتلا به فشار خون بالا، از بیماری خود اطلاع نداشته‌اند.

دکتر محمد جعفرزاده افزود: با اینکه بیماری فشار خون عموما در مراحل اولیه بدون علامت است، اما به راحتی قابل تشخیص بوده و با درمان دارویی مناسب به راحتی قابل کنترل می‌باشد.

وی با بیان اینکه فشار خون بالا عامل ۴۰ درصد مرگ‌ها در بیماران دیابتیک و ۵۳ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی می‌باشد، افزود: آموزش مداوم بیماران و خانواده‌های آنان از اقدامات موثر در پیشگیری و کنترل فشارخون بالاست.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی استان اردبیل گفت: تشویق مردم به پایش فشار خون در منزل که به عنوان یک روش ارزان و مفید جهت تشخیص و مراقبت این بیماری است، می‌تواند یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های کنترل و پیشگیری از بروز این بیماری باشد.

دکتر جعفرزاده افزود: جهت محقق شدن اهداف این شعار افزایش آگاهی مردم، خانواده‌های آن‌ها و کارکنان بهداشتی درمانی از روش صحیح اندازه‌گیری فشار خون، نحوه مراقبت و عوارض عدم کنترل آن و شیوه زندگی سالم و رژیم غذایی، اهمیت ترک دخانیات، خواب شبانه با کیفیت، مهارت کاهش استرس و پایبندی به درمان از مهم‌ترین اولویت‌های سیستم بهداشتی درمانی کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل است.

 

کدخبر: 893703 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟