برگزاری آئین سنتی «پنجاه بدر» برای اولین بار در محمودآبادنمونه + گزارش تصویری و فیلم

به گزارش رکنا ازقزوین؛ آئین سنتی پنجاه بدر با همراهی ،تعامل،همکاری وهمدلی اعضای شورا و مجموعه شهرداری توسط مجریان، خوانندگان و هنرمندان مطرح ملی و استانی در پارک سلامت محمودآباد نمونه برگزار شد که با استقبال بی نظیر شهروندان همراه بود.

مهدی بهشتی درگفتگوبا خبرنگار رکنا  افزود: در دوره ششم شورای اسلامی شهر مدیریت شهری در قالب های مختلف فعالیت نموده است که مهمترین شاخص برنامه های صورت گرفته بحث فرهنگی می باشد.

photo_2023-05-14_12-54-59

وی اضافه کرد: شهرداری وشورای اسلامی درایام مذهبی وملی برنامه های متنوع وجذاب برای نشاط وشادابی شهروندان محمودآبادنمونه با حضورهنرمندان کشوری واستانی برگزارکرده است.

وی ضمن تأکید بر نقش حائز اهمیت برنامه های فرهنگی و ورزشی در پویایی و نشاط اجتماعی جامعه، از برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و ورزشی در سطح شهر طی سال گذشته خبر داد.

بهشتی تصریح کرد: اولین گروه هدف، خانواده‌ها هستند و به دنبال این هستیم که برنامه‌های حوزه نشاط اجتماعی با محوریت خانواده اجرا شود.

شهردار محمودآباد نمونه عنوان کرد: در آیین پنجاه بدر مراسم سنتی عاشیق لار، اجرای گروه مطرح برنامه های ویژه کودک و نوجوان، اجرای حرکات نمایشی یک گروه ورزشی در رشته ژیمناستیک، استعدادیابی ورزش گلف و طبخ آش و توزیع بین مردم انجام شد.

وی گفت:شهرداری محمودآبادنمونه از هیچ اقدامی در راستای افزایش انگیزه و تقویت نشاط اجتماعی شهر و شهروندان دریغ نخواهد کرد.

وی درپایان از برگزاری جشن بزرگ غدیر با حضور هنرمندان مطرح کشوری در این شهر خبر داد.

آیین پنحاه بدر در نزد اهالی قزوینی ها اهمیت بالایی دارد

IMG_20230509_182413

محمد بابایی رییس شورای  استان قزوین ضمن گرامیداشت آیین پنحاه بدر این سنت دیرینه شهر قزوین را به مردم سراسر میهن اسلامی بخصوص اهالی استان قزوین و شهروندان فهیم محمود آباد نمونه تبریک گفت وخاطرنشان کرد؛ شهر قزوین شهر آیین های کهن است که در حال حاضر یکی  از شهرهای بزرگ ایران است که ریشه اش  متعلق به دوران ساسانیان می باشد.

وی یاد آورشد شهرقزوین  جز شهرهای است که پایتختی کشور را تجربه کرده است که اتفاق در زمان حکومت صفوی ده ها  سال پایتخت ایران بوده است.

رییس شورای اسلامی شهر محمود اباد نمونه ادامه داد؛ شهر قزوین را هم  می توان از لحاظ داشتن بناهای کهن و قدیمی در کشور اول  دانست  به  دلیل دارای اماکن و موزه‌های تاریخی بسیاری می‌باشد وهمچنین  سومی  را در جهان در این زمینه از آن خود کرده است که امروزه نیز پایتخت بزرگ خوشنویسی ایران است هم بنام این شهر باوجود خوشنویسان خوشنام و بزرگ از آن خود کرده است.

محمد بابایی در ادامه به آیین کهن پنجاه بدر هم اشاره کرد وگفت؛ مردم قزوین برای برپایی آیین پنجاه بدر  که قدمت بالای هزار ساله دارد ویکی از سنت های  ماندگار و میراث بزرگ نیاکان خود می دانندو برای آن اهمیت بالایی برخوردارنند.

photo_2023-05-14_12-55-03

رییس شورای استان قزوین بیان داشت؛ مردم با فرهنگ قزوین برای برپایی وپاسداشت  آیین کهن پنجاه بدر که از جشن های بهاری است به دل طبعیت بخصوص باغات جنوب شهر رفته وبا پهن کردن سفرهای عصرانه  که شامل انواع خوردنی های شیرینی سنتی، میوه، آجیل، آش رشته، بخصوص "دیماچ "که تشکیل شده از نان خشک خرد شده بهمراه پیاز داغ، پنیر کوزه ای، گردو ... و بازی های شاد مفرح سنتی و قدیمی این روز را در کنار هم پاس می دارنند.

درادامه نایب رئیس گفت:وقتی می‌توان با حداقل امکانات و سرمایه‌گذاری نشاط اجتماعی را در جامعه افزایش داد اگر غیر از این عمل کنیم قطعا ظلم کرده‌ایم.

عبدالعظیم کیامیری بیان کرد: آیین‌های کهن هر منطقه، هویت بخش و الهام بخش بوده و به حدی اهمیت دارد که شهرداری وشورای اسلامی این آیین بزرگ را برای نشاط بخشی به شهروندان در بوستان سلامت برگزارکرد.

وی با تاکید بر تداوم برنامه‌های نشاط آور در سطح جامعه تصریح کرد: برگزاری چنین برنامه‌هایی حداقل نیاز شهروندان را برآورده می‌کند، این برنامه‌ها باید استمرار داشته باشد.

IMG_20230509_180009

وی افزود: حضور خانواده‌ها در چنین برنامه‌هایی، در کنار همدیگر با میل و رغبت تمام اعضا خانواده، بنیان خانواده را بیش از پیش مستحکم خواهد کرد.

مهندس چل بیگی درادامه گفت: برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای مفرح که نشاط اجتماعی را در سطح جامعه افزایش می‌دهد نتایج پیدا و پنهان بسیاری دارد.

IMG_20230509_182027

عضوشورای اسلامی محمودآبادنمونه افزود:  این شور و شعف و پویایی در این دوره از مدیریت شهری بی‌سابقه بوده که با برگزاری برنامه‌های متنوع و مکرر، نشاط و شادی اجتماعی در سطح جامعه را هدف قرار داده است.

وی بیان کرد: امسال برنامه‌های شهرداری شور و نشاط بیشتری داردچون شهروندان از اجرای برنامه استقبال بی ظیری داشتند.

IMG_20230509_182440

IMG_20230509_175412

IMG_20230509_183853

IMG_20230509_173843

کدخبر: 892665 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟