شایسته سالاری ملاک انتصابات است / نهادینه کردن فرهنگ تکریم ارباب رجوع

به گزارش رکنا از لرستان؛ حجت الاسلام و المسلمین سعید شهواری روز شنبه در نخستین جلسه شورای معاونان دادگستری بعد از انتصاب وی در این منصب ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع قضات استان با بیان این که فناوری و برنامه‌ریزی موتور محرک دادگستری است، اظهار کرد : اجرای احکام قصاص و حدود بایستی پیگیری شود و حکمی بدون دلیل معطل نماند.

وی نظارت سیستمی را  نعمتی در اختیار مدیران دانست و افزود: ارزشیابی و نظارت بر قضات بایستی نظارت واقعی باشد چرا که دستگاه قضا با نوامیس، جان و مال مردم سر و کار دارد.

رییس کل دادگستری لرستان گفت:قضاتی که  در این مجموعه کار را خوب انجام می دهند به طور حتم تشویق خواهند شد و با کسانی که در کار خود اهمال می ورزند برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع قضات و مردم ولایت‌مدار لرستان،افزود: امیرالمومنین علی (ع) جامعه انسانی را به کاروانی در حال حرکت تشبیه می کند که این کاروان نیاز به تجهیزات و امکانات دارد.

حجت الاسلام شهواری یادآورشد: ادای فرایض، ترک محرمات و اشتمال بر مکارم اخلاقی سه عنصر برای حرکت انسان به سوی کمال است که امید است همه این  فرمایش نورانی امام علی (ع) را سرلوحه کار خود قرارداده و این مسیررا طی کنیم.

وی افزود: مجموعه دستگاه قضایی گرچه سرگرم پرونده و ارباب رجوع هستند، اما  در بطن آن در مسیر آخرت هستیم پس مسئولیت ها در دنیا امانتی بردوش انسان ها است چرا که برای هر کاری فردای قیامت باید پاسخگو بود.

رییس کل دادگستری لرستان به حدیثی ازامام صادق (ع) اشاره کرد وگفت: ۵۰ جایگاه در قیامت وجود دارد که در هر کدام از آنها به اندازه هزار سال از سال های دنیوی انسان را نگه می دارند و بابت تک تک کارهایی که انسان انجام داده از وی سوال می شود.

وی با بیان این که با توکل بر خدا فعالیت خود در دادگستری لرستان را با هدف تعالی نظام و دین و خدمت به مردم آغاز می کنم ، افزود:با وجود هزار کیلومتر بعد مسافت تا شهر و دیار خود اما با لطف خدا و اعتماد به هشت سال پیشینه کاری در استان های مازندران و گلستان به عنوان دادستان ،هدف در لرستان خدمت به مردم است که با همکاری و مشارکت مجموعه قضایی استان محقق می شود.

حجت الاسلام شهواری یادآورشد: تصمیم قاطع بنده بر این است و اعتقاد دارم در جمع ما و در دادگستری استان نیروهای فرهیخته‌ای وجود دارند و همت من این است که نیروهای همین استان رشد پیدا کنند و از نیروی انسانی بومی استفاده شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه باید بر آمار نظارت مرتب و دقیق انجام شود و به پایان ماه موکول نشود، افزود: پرونده های مسن شعب بایستی مشخص شوند و همچنین علت ماندن آنها مشخص شده و در راستای تعیین تکلیف آن اقدامات لازم صورت گیرد.

رییس کل دادگستری لرستان گفت: قرارهای منتج به بازداشت مورد تاکید ریاست محترم قوه قضاییه بوده و بایستی در آنها ضرورت ها لحاظ شود و اصل باید بر این باشد که ما مراقب باشیم کسی بی دلیل زندان نرود.

وی ضمن پر اهمیت شمردن مسئله اتقان آرا  افزود: چند موضوع است که در اتقان آرا باید رسیدگی شود ، یکی بررسی علت نقض رای بوده ، دوم اینکه کدام یک از شعبات نقض رای در آن زیاد است و مهم‌تر از همه راهکار رفع این نقص ها چیست؟ انشالله با رسیدگی و پیگیری میزان اتقان آرا بیشتر خواهد شد.

نماینده عالی دستگاه قضا در لرستان ضمن تاکید بر اینکه وضعیت اجرای برنامه تحول و تعالی محور همه کارهای ما است، گفت:  تاکید رئیس قوه قضاییه و نیز معاون اول قوه بر برنامه تحول و تعالی است و بایستی این برنامه محوری مرتب پیگیری شده چرا که این برنامه راهکار ما را مشخص می‌کند و ملاک ارزیابی عملکرد استان نیز همین برنامه تحول و تعالی خواهد بود.

وی ضمن اشاره به اینکه در نخستین فرصت از حوزه های قضایی بررسی و بازدید بعمل خواهد آمد تا کاستی ها و نواقص احصا شود، افزود: ملاک ادامه همکاری در همه بخش ها اجرای برنامه تحولی است.

حجت الاسلام شهواری ضمن مهم خواندن بحث کاهش اطاله دادرسی و تکریم ارباب رجوع، یادآورشد: بایستی تلاش کنیم که تمام کارها به صورت سیستمی انجام شده و از انجام کارها به‌صورت دستی و کاغذی خودداری کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه بایستی برنامه ریزی کنیم که اطاله دادرسی را به حداقل برسانیم افزود: فرهنگ تکریم ارباب رجوع بایستی سرلوحه کار قرار گرفته و نهادینه شود چرا که وقتی کسی به ما مراجعه می کند مستاصل شده و به سوی ما می آید و اگر او را تکریم نکنیم و به حرف هایش گوش ندهیم انگار که یک بمب ساعتی را در جامعه رها کرده ایم.

رئیس کل دادگستری لرستان گفت: پیشگیری بایستی جایگاه و نقش خود را در کاهش ورودی پرونده ها نشان دهد و آن هنگام است که نقش خود را در سند تحول اجرا کرده است،

وی افزود:دستگاه های دولتی ترک فعل هایی دارند که باعث ایجاد جرم می شود و بایستی در راستای پیشگیری از جرم با این دستگاه ها همکاری داشت و در راستای حل این معضلات باید تلاش شود و با آنها تعامل لازم را داشته باشیم

حجت الاسلام شهواری با اشاره به اینکه فلسفه دیگری شورای حل اختلاف کاهش ورودی پرونده است، یادآورشد: جلسات حقوق شهروندی بایستی مرتب برگزار شود و مسئولین مربوطه آن بایستی حضور میدانی در پاسگاه ها و مراکز مرتبط داشته باشند.

 

مهدی زکی پور / لرستان

کدخبر: 890753 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟