شهردار گچساران به مراجع قضایی معرفی شد/هشدار به سایر شهرداران و فرمانداران

به گزارش رکنا از کهگیلویه و بویراحمد؛ اسلام جاودان خرد اظهار کرد: پس از پایش جایگاه زباله شهر دوگنبدان وعدم مدیریت صحیح در دفن زباله‌ها و بی‌مدیریتی در این لندفیل، مسئولین محیط زیست مطابق با وظیفه نظارتی حاکمیتی خود، برای شهردار گچساران بعنوان متولی مدیریت لندفیل اخطاریه زیست محیطی مدت دار صادر کرد. 

جاودان خرد افزود: علی رغم انقضا مهلت مقرر، اما اقدام مثبتی از سوی شهرداری دیده نشد، لذا این بی‌تفاوتی همچنان تهدیدی علیه بهداشت عمومی تلقی می‌شد. 

وی بیان کرد: مطابق با مواد ۱۳.۱۶ و ۲۰ قانون مدیریت پسماند وعدم مدیریت جایگاه زباله شهر گچساران در بحث شیرابه، عدم دفن بهداشتی، تخلیه و رهاسازی زباله‌ها خارج از جایگاه و بعنوان متولی مدیریت جایگاه زباله به مراجع قضایی معرفی شد. 

جاودان خرد گفت: حداکثر وظیفه محیط زیست بعنوان یک دستگاه نظارتی در پایش لندفیل‌ها، مشاوره، راهنمایی، صدور اخطاریه زیست محیطی است که اگر شخص حقیقی یا حقوقی رعایت نکند، نهایتا به مراجع قضایی معرفی خواهد شد این کار درمورد لندفیل گچساران انجام گرفت، لذا از مراجع قضایی تقاضامندم که آرای بازدارنده‌ای صادر کنند. 

وی به دریافت مبالغی توسط شهرداری‌ها تحت عنوان «عوارض آلایندگی متأثر از صنایع آلاینده» اشاره کرد و اظهار کرد: مطابق با ماده ۴۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده ابلاغی از سازمان برنامه و بودجه کشور، اداره کل امور مالیاتی در هر استان سالانه مبالغی را به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها پرداخت می‌کند. 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان افزود: مطابق با بند ۸ این قانون، دستگاه‌های موضوع این قانون که عوارض آلایندگی دریافت و مصرف می‌کنند، مکلفند حداقل ۵۰ درصد از عوارض آلایندگی وصول شده را با نظارت محیط زیست همان شهرستان در راستای مسائل زیست محیطی که عمده آن جایگاه پسماند است هزینه کنند. 

جاودان خرد عنوان کرد: در همین راستا شهرداری دوگنبدان درسال ۱۴۰۱  قریب به ۲۴ میلیارد تومان از موضوع ماده ۴۰ دریافت کرده است اما جایگاه زباله این شهر همچنان وضعیتی نامناسب دارد. 

وی از دیوان محاسبات بعنوان دستگاه ناظر بر هزینه کرد خواست، با توجه به‌عدم مدیریت جایگاه پسماند در شهر گچساران، بر هزینه کرد این مبلغ نظارت داشته باشد، ضمن آنکه مراجع قضایی نیز می‌توانند در این زمینه اقدام لازم را مطالبه کنند. 

 اداره حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد هشدار داد، مبالغ دریافتی شهرداران سایر شهرستان‌ها و فرمانداران از ماده ۴۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد تا مسئولان امر ملزم به پاسخگویی در این زمینه به افکار عمومی باشند. 

مریم بردیده/کهگیلویه و بویراحمد

کدخبر: 890147 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟