توسعه پیاده‌راه‌ها یکی از اتفاق‌های برجسته دراصفهان  است / اصفهان آلوده‌ترین کلانشهر کشور به شمار می‌رود

به گزارش رکنا از اصفهان؛ مدیرکل دفتر حمل‌ونقل و ترافیک و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در آئین آغاز به کار نخستین رویداد فناورانه حمل‌ونقل دانش‌بنیان و سی‌ودومین نشست معاونان حمل‌ونقل کلانشهرهای کشور، با بیان اینکه اتفاقات خوبی در اصفهان در زمینه بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان رخ داده است، گفت: رویکرد ویژه دولت سیزدهم توسعه حمل‌ونقل عمومی است، در این راستا قرارگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در وزارت کشور تشکیل و با راه‌اندازی این قرارگاه چندین قرارداد بزرگ پس از ۱۰ سال برای نوسازی حمل‌ونقل عمومی در بخش‌های مختلف منعقد شده است.

پوریا محمدیان‌یزدی، با اشاره به توزیع پنج هزار دستگاه اتوبوس میان کلان‌شهرها، افزود: بخشی از این اتوبوس‌ها در آینده‌ای نزدیک به کلانشهرها تحویل داده می‌شود و تعدادی دیگر نیز در مرحله تأمین مالی است.

محمدیان یزدیمحمدیان‌یزدی ادامه داد: توزیع پنج هزار ون نیز که بیشترین سهم تأمین مالی آن توسط دولت انجام می‌شود در این قراردادها لحاظ شده است.  تشکیل کمیته ثبت تخلفات، هوشمندسازی دوربین‌ها در وزارت کشور و تشکیل کمیته ناوگان برقی از دیگر اقدامات انجام شده در سطح ملی است.

محمدیان با اشاره به تشکیل کمیته ناوگان برقی گفت: در این راستا مشخصات فنی تاکسی، موتور و اتوبوس برقی تهیه شده است که ملاک عمل در قراردادها خواهد بود.

محمدیان‌یزدی با بیان اینکه توسعه پیاده‌راه‌ها یکی از اتفاق‌های برجسته اصفهان بوده است، گفت: تبدیل چهارباغ به پیاده‌راه اقدام شاخصی است که برند شهر محسوب می‌شود و در این راستا شهر اصفهان را برای دیگر شهرها الگو قرار دادیم، زیرا انسان‌محوری شاخص مهم این اقدام بوده است.

وی با بیان اینکه در حوزه اتوبوسرانی نیز اقدامات خوبی در اصفهان انجام شده است، افزود: بر اساس گزارش‌ها، سال گذشته یکی از خطوط اتوبوسرانی در اصفهان در یک روز ۱۰۰ هزار مسافر جابه‌جا کرده که اتفاق خوبی است.

رویکرد دولت سیزدهم توسعه حمل‌ونقل عمومی است

دبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران در این آئین اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا با همکاری معاونان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری‌ها و با استفاده از برنامه توسعه هفتم، به سمت استفاده از حمل‌ونقل عمومی پاک حرکت کنیم، چراکه راهی جز این برای کاهش آلودگی هوا وجود ندارد.

احسان متولیان، با بیان اینکه دولت عزم جدی برای اجرای قانون هوای پاک دارد، افزود: در شهرداری‌ها نیز می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌هایی همچون ماده ۱۰۰ قانون بودجه، حوزه حمل‌ونقل پاک را توسعه دهیم.

متولیاندبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران افزود: سالانه بیش از دو میلیارد دلار برای درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا هزینه می‌شود که می‌توان این مبلغ را برای ورود خودروهای برقی، توسعه ایستگاه‌های شارژ و موتورهای برقی هزینه کرد.

متولیان اضافه کرد: ۱۲ درصد از آلودگی‌ها در تهران ناشی از موتورسیکلت‌ها است؛ بنابراین نیازمند جایگزینی این موتورها با موتورسیکلت‌های برقی هستیم و برای واردات اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی می‌توان از مصوبه دولت در شورای اقتصاد بهره برد.

اصفهان آلوده‌ترین کلانشهر کشور به شمار می‌رود

همچنین معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: بر اساس آمارهای رسمی کشور اعلام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی، اصفهان آلوده‌ترین کلانشهر کشور به شمار می‌رود که بیشترین تعداد روزها با هوای ناسالم را داشته است.

زینلیانمهران زینلیان، با بیان اینکه اصفهان رکورددار مصرف گازوئیل و پس از تهران دومین مصرف کننده فرآورده‌های نفتی است، افزود: بیش از ۷۰ درصد صنایع استان در حدود ۸۰ درصد از مساحت استان و عمدتاً در شعاع ۵۰ کیلومتری کلانشهر اصفهان قرار گرفته است.

معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: توسعه نامتوازن صنایع منجر شده تعداد روزهای ناسالم در کلانشهر اصفهان در هفت سال گذشته ۲۳۸ درصد افزایش یابد. همچنین در سال گذشته ۱۳۹۳ نفر از هم وطنان‌مان در اصفهان به واسطه بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا فوت شدند.

زینلیان با بیان اینکه بخش زیادی از منابع آلاینده در شهر اصفهان متحرک و ناشی از حمل و نقل است، اضافه کرد: ۷۷ درصد از شاخص ریزگردهای کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون توسط منابع حمل و نقلی ایجاد می‌شود، در حالی که ناوگان حمل و نقل استان عمدتاً فرسوده است و آلایندگی بسیاری دارد.

وی ادامه داد: تمام تلاش خود را کردیم در سال گذشته برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوا با همکاری شهرداری اصفهان تدوین شود، در این راستا اقدامات خوبی برای نوسازی ناوگان شهری انجام شد، امید است در سال پیش رو پنج هزار تاکسی، هزار دستگاه اتوبوس برقی گازسوز و ۵۰ هزار موتورسیکلت به ناوگان حمل و نقل استان اضافه شود.

معاون عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه اعتبارات لازم برای توسعه خط دو قطار شهری اصفهان در حال فراهم شدن است، گفت: در حوزه قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان- شیراز نیز پیشرفت خوبی داشته‌ایم و با رفع مشکلات اداری، درصددیم فاز نخست این پروژه به زودی به بهره‌برداری برسد و در سایر نقاط کشور نیز ادامه یابد؛ همچنین آزادراه شرق و رینگ چهارم نیز از اولویت‌های دولت است.

وی با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه حمل و نقل می‌تواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد، افزود: در سال گذشته تعداد زیادی از کوره‌های آجرپزی و کارگاه‌های ریخته‌گری از اصفهان خارج شده یا در حال خارج شدن هستند.

باید به ترافیک به طور ویژه نگاه شود

رئیس پلیس راهور استان اصفهان در آئین گفت: باور داریم دیگر نمی‌توان ترافیک را با نیروی انسانی مدیریت کرد، در واقع با وجود حجم زیاد خودرو و موتورسیکلت‌ها نمی‌توان برای کنترل رفتار راننده‌ها از نیروی انسانی استفاده کرد و این در حالی است که اکنون دیگر نه تنها قوانین بازدارنده نیست، بلکه تجهیزات مناسبی نیز برای جلوگیری از تخلفات در اختیار نداریم.

محمدی-پلیسسرهنگ محمدرضا محمدی، با بیان اینکه باید به ترافیک به طور ویژه نگاه شود، افزود: دولت ها باید برای تجهیزات هوشمند و مسائل ترافیکی سرمایه‌گذاری کنند. در اصفهان می‌دانیم مسائل را چگونه باید رفع کنیم، اما با معضل نبود بودجه برای رفع مسائل حمل و نقلی مواجه هستیم.

حمیدرضا صفوی، معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان چهل‌ستون علم و فناوری است و جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از مؤلفه‌های مهم این دانشگاه، فعالیت دانشکده مهندسی حمل‌ونقل است؛ در حالی که تنها پنج دانشگاه در کشور این ظرفیت را دارند، پژوهشگاه حمل و نقل نیز با تمرکز بر این حوزه فعالیت می‌کند.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر اینکه موضوع حمل‌ونقل در مسیر رو به رشد و پیچیده‌تر شدن است، افزود: با توسعه شهری با مسائل مختلفی که مهم‌ترین آن ترافیک است، روبه‌رو هستیم. با افزایش وسایل حمل‌ونقل در داخل شهرها و افزایش جمعیت، حوزه حمل و نقل دیگر یک بعدی نیست و مؤلفه‌های مختلف و دستگاه‌های اجرایی متفاوت و حتی حوزه فرهنگی در این حوزه تأثیرگذار هستند.

 به دنبال استفاده از مشارکت نخبگان و اساتید در رفع این نیازها هستیم

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان نیز با اشاره به اینکه  امروز محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه حمل‌ونقل در نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان ارائه و چهار محصول سامانه رصد تصادفات (مرصاد)، سامانه پایش ترافیک و مدیریت بر اساس داده‌های گوگل، سامانه حمل‌ونقل تقاضا محور و وسایل کوچک رکابی برقی در این نمایشگاه رونمایی می‌شود افزود: در این رویداد نیازهای شناسایی شده در شهرداری اصفهان با سایر کلان‌شهرها به اشتراک گذاشته می‌شود، اگر در سایر کلان‌شهرها ظرفیت‌هایی وجود داشته باشد، می‌تواند به این موارد اضافه شود.

حق شناسحسین حق شناس، با بیان اینکه به دنبال استفاده از مشارکت نخبگان و اساتید در رفع این نیازها هستیم، تصریح کرد: ظرفیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دانش‌بنیان شناسایی شده که در این رویداد موجود است؛ صندوق سرمایه‌گذاری صنایع پیشرفته وزارت صمت از جمله این ظرفیت‌ها است که از مسائل موجود حمایت خواهد کرد.

حق‌شناس با بیان اینکه نیازمند هم‌افزایی بین شهرها برای رفع معضلات حمل‌ونقلی هستیم، گفت: مشکل ترافیک و آلودگی هوا در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را درگیر کرده است، به‌طوری‌که بیش از ۵۰ درصد بودجه کشور صرف آن می‌شود، بنابراین باید برای رفع آن تلاش کرد.

تعداد اتوبوس‌های شهر اصفهان به ۱۲۰۰ دستگاه خواهد رسید

در ادامه رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اگر در گذشته، عناوینی تحت عنوان توافق می‌شنیدیم که در حال حاضر تا ۹۰ درصد تعاملات با شهروندان با این‌گونه توافقات حذف شده است، گفت: اتوماسیون خدمات در حوزه شهرسازی و صدور پروانه ساختمانی پیشرفت کرد، سامانه اصنو مطرح شد و انتظار داشتیم تا پایان سال گذشته تکمیل شود که بخشی از آن محقق شد و برای تحقق کامل آن پیگیر هستیم.

شورای شهرنورصالحی تاکید کرد: توجه به محلات و اختصاص بودجه برای محلاتی که کمتر مورد توجه بود، تحت عنوان بودجه محلات کم‌برخوردار در سال گذشته و سال جاری مورد توجه قرار گرفت و بودجه مناسبی در نظر گرفته شد تا با اجرای پروژه‌ها به بهبود کیفیت زندگی کمک کنیم.

وی با اشاره به توجه ویژه به حمل‌ونقل عمومی، گفت: از ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس قبل از کرونا به حدود ۶۰۰ دستگاه رسیده بودیم که با توجه به پایان دوران کرونا پاسخگوی نیازها نبود و حمل‌ونقل عمومی در حال فلج شدن بود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تا پایان سال گذشته ناوگان اتوبوسرانی به حدود هزار دستگاه رسید و تا پایان امسال به ۱۲۰۰ دستگاه و بیشتر خواهد رسید، ادامه داد: همچنان در بعد کیفیت حمل‌ونقل عمومی باید تلاش کنیم، زیرا سرفاصله‌ها در بعضی از خطوط حمل‌ونقلی زیاد است و باید کاهش پیدا کند.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 889882 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟