رعایت ملاحظات زیست محیطی یک الزام قانونی است

به گزارش رکنا از لرستان؛ داریوش شاهون وند در حاشیه بازدید از کارخانه سیمان دورود بر رعایت ضوابط زیست محیطی تاکید کرد.

وی با توجه بر شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب خواستار همدلی و همکاری مسوولان جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار با ارائه نظرات، پیشنهادات و راهکارهای مناسب و تبادل اطلاعات کارشناسی در این زمینه شد.

با توجه به مشکلات و آلودگی شدید زیست محیطی ناشی از فعالیت فاز سه کارخانه سیمان شهرستان دورود و ایجاد تهدید علیه بهداشت‌ عمومی در بازدید از کارخانه سیمان دورود با حضور مسوولان و کارشناسان مربوطه، روند چگونگی مرتفع نمودن مشکلات زیست محیطی و رفع آلودگی های کارخانه به ویژه روند پیگیری اجرای فیلتراسیون مناسب واحد سه این کارخانه و همچنین رفع سایر آلودگی و نوع برداشت از معدن آن بررسی شد.

در این بازدید پس از ارائه گزارش مدیرعامل کارخانه و اظهار نظر مدیران استانی و شهرستانی مقرر شد هفته اول اردیبهشت مناقصه ساخت فیلتر مناسب جهت رفع آلودگی گرد و غبار کارخانه برگزار و نتیجه به فرمانداری، دادستانی، محیط زیست، سازمان صمت و بهداشت اعلام شود و سپس برنامه زمان بندی ساخت فیلتر در کوتاه‌ترین زمان ممکن به محیط زیست و دستگاه‌های مربوطه ارسال شود.

همچنین در این بازدید مقرر شد، مسوولان کارخانه به صورت ماهانه گزارش پیشرفت کار را از طریق مقتضی اطلاع رسانی نمایند و هر سه ماه یکبار جلسات مربوطه جهت پیگری روند اجرای پروژه فیلتراسیون واحد شماره سه و برطرف کردن مشکلات احتمالی برگزار شود.

همچنین مقرر شد در کوتاه مدت فیلترهای غبارگیر موجود کارخانه بهسازی و کلیه نواقص آنها برطرف و به صورت دائم در مدار قرار گیرند و در صورت هر گونه نقص فنی احتمالی با انجام تمهیدات مناسب از آلودگی هوای شهر جلوگیری شود و نسبت به تعطیلی کارخانه تا رفع نقص های مربوطه به منظور سلامت شهروندان اقدام شود.

در خصوص نحوه برداشت از معدن کارخانه و به منظور جلوگیری از هر گونه آلودگی مقرر شد؛ برداشت از معدن به سمت شرق و خلاف جهت جاده همجوار و پارک جنگلی و به صورت پلکانی در دستور کار مسوولان کارخانه قرار گیرد و محیط زیست بر این مهم نظارت نماید.

در پایان این بازدید، برای رفع کامل آلودگی این کارخانه بعد از حدود ۲۰ سال عملیات برون سپاری برای ایجاد فیلتراسیون به مبلغ تقریبی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفت.

در مرحله اول مناقصه واگذاری به مشاور برای مطالعات و طراحی فیلتراسیون به مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال انجام شد و نتایج برای شروع عملیات اجرایی و واگذاری به پیمانکار تا پایان شهریور ماه سال جاری در دستور کار قرار گرفت.

مهدی زکی پور / لرستان

کدخبر: 886927 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟