مبارزه با بحران اقلیم با کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور

به گزارش رکنا از سمنان، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشوردر سفر به استان سمنان از  برنامه ریزی‌ها برای تولید ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور و نگهداری از نهال‌های غرس شده در طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت خبر داد

عباسعلی نوبخت در این سفر ضمن بازدید از نهالستان‌های این استان با بیان اینکه هدف گذاری امسال تولید ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور است گفت:  پارسال ۴۰ میلیون نهال در کشور تولید شد که ۲۵ میلیون اصله نهال آن در نهالستان‌های بخش و ۱۵ میلیون هم در نهالستان‌های خصوصی تولید شد.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به تدوین سند پشتیبان برای تبدیل نهال‌های کشت شده به درخت گفت: در کاشت نهال، حداکثر ۲۰ درصد کار مربوط به تولید، ۱۰ درصد مربوط به کاشت و ۷۰ درصد مربوط به داشت نهال است بنابراین عزم اصلی در طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور، در بخش نگهداری از نهال‌های غرس شده است.

نوبخت با بیان اینکه صنایع ایران عموما تولید کننده محصولات کربنی هستند گفت: ایران هفتمین کشور تولید کننده کربن در جهان و چهل و سومین کشور جذب کننده کربن در دنیا است و باید تا سال ۲۰۳۰ در موضوع تولید و جذب کربن تعادل ایجاد کنیم.

 وی افزود: بنابراین با بهره گیری از مسئولیت اجتماعی صاحبان صنایع تولید کننده کربن و مشارکت مردم از نهال‌های غرس شده محافظت و آن‌ها را به درخت تبدیل می‌کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یکی از اهداف تولید یک میلیارد اصله درخت را توسعه زراعت چوب در کشور عنوان کرد و گفت: در هدف گذاری‌ها ۳۰۰ میلیون اصله نهال کشت شده ویزه زراعت چوب در نظر گرفته شده است و هم اکنون تقا‌های ۵۰۰ میلیون اصله نهال برای این زراعت و صنایع وابسته به آن در کشور وجود دارد و درختان ویژه زراعت چوب هم بیشتر در زمین‌های مستثنیات مردم کاشته می‌شود.

شایان ذکر است طرح کاشت نهال فقط مختص کشور ایران نیست و کشورهایی مانند چین، ترکیه، پاکستان و عربستان در کاشت نهال در کشور خود تعهد دارند.

حسن رستم زاده/سمنان

کدخبر: 883984 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟