افزایش 95 درصدی امانت کتاب در کتابخانه های عمومی کردستان

 

به گزارش رکنا از کردستان؛ محمد مخدومی در گفتگو با رسانه ها با اعلام این خبر اظهار کرد: شاخص امانت کتاب در سال 1401 در کتابخانه های استان در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل از آن 95 درصد افزایش داشته که این امر نشان دهنده تلاش و فعالیت مستمر این مجموعه فرهنگی بوده است.

وی عنوان کرد: در سال 1401 در مجموع 385 هزار جلد کتاب توسط علاقمندان و اعضای کتابخانه های عمومی استان کردستان به امانت رفته در حالی که این میزان در سال قبل تر 196 هزار جلد بوده است.

مخدومی با اشاره به عضویت 43 هزار نفر در کتابخانه های عمومی استان کردستان، بیان کرد: این تعداد در 1400 بالغ بر 31 هزار نفر بوده است و این شاخص نیز رشد 36 درصدی را نشان می دهد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان تصریح کرد: بر اساس آمارها شهرستان سنندج با 74 درصد، دهگلان با 59 درصد و سقز با 43 درصد به ترتیب بیشترین افزایش میزان عضویت را دارا بوده اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به 900 هزار نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی استان کردستان موجود است، افزود: این میزان در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن 2 درصد رشد داشته است.

مخدومی از افزایش 96 درصدی اهدای کتاب به کتابخانه های عمومی کردستان در سال 1401 نسبت به سال قبل خبر داد و عنوان کرد: در سال گذشته 24 هزار و 500 جلد کتاب با موضوعات متنوع از سوی خیرین و واقفین کتاب اهدا شده که بسیار حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ اهدای کتاب، گفت: در سال 1401 شهرستان های سنندج، سقز و کامیاران به ترتیب رتیه های نخست تا سوم را از لحاظ اهدای کتاب به خود اختصاص داده اند.

مخدومی زیربنای کتابخانه های عمومی استان کردستان را 24 هزار و 350 متر مربع ذکر کرد و افزود: در آینده ای نزدیک با افتتاح کتابخانه های عمومی نایسر سنندج و ابوذر قروه شاخص زیربنای کتابخانه های عمومی افزایش می یابد.   

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان همچنین با اشاره به برگزاری 2 هزار و 500 برنامه متنوع فرهنگی در استان در سال گذشته بیان کرد: این میزان فعالیت فرهنگی در سطح کتابخانه‌های عمومی استان مطلوب بوده که این مهم با تلاش کتابداران و کارشناسان حاصل شده است.

وی برگزاری نشست‌های مطالعاتی، نشست‌های کتابخوان، کارگاه‌های آموزشی، جلسات مشاوره، محافل ادبی، نشست‌های جمع‌خوانی کتاب، رونمایی از کتاب، مسابقات کتابخوانی مکتوب و مجازی، نقد کتاب، نشست‌های تخصصی کتابخوان، قصه‌گویی، برنامه‌های ویژه در بخش‌های کودک، جشنواره رضوی، جشنواره قصه‌گویی، طرح‌های «هدهد سفید» و «با هم بخوانیم» را ازجمله این برنامه‌ها برشمرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان در پایان با اشاره به روند رو به رشد شاخص‌های کتابخوانی در استان نسبت به سنوات گذشته، اضافه کرد: تلاش می کنیم این روند مثبت در سال جاری نیز با تلاش کتابداران و کارشناسان کتابخانه‌های عمومی ادامه پیدا کند.

کویستان عبدالحکیمی/کردستان

 

کدخبر: 883928 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟