پای صنعت ایران باید به روسیه باز شود

به گزارش رکنا از اصفهان؛ مدیر بازاریابی و روابط بین‌الملل اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این نشست با اشاره به میزبانی این اتاق از روسای 10 اتاق‌ بازرگانی کشور روسیه در سال گذشته اظهار داشت: اتاق اصفهان با اتاق‌های بازرگانی مسکو، سن‌پترزبورگ و تولا روسیه تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده و امیدوارم در آینده شاهد تسهیل و گسترش روابط تجاری با این کشور باشیم.

فرصت طلایی تجار اصفهانی برای حضور قدرتمند در بازار روسیه

در ادامه این نشست داوود میرزاخانی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کازان روسیه با بیان اینکه طبق موافقت‌نامه تجارت آزاد با کشورهای اوراسیا قرار است تعرفه صادرات 7500 قلم کالا به‌صورت پلکانی و طی فرآیند 10 ساله به صفر برسد، گفت: این امر تحول بزرگی در تجارت خارجی کشورمان به وجود خواهد آورد که امیدوارم فعالان اقتصادی از این فرصت به خوبی بهره ببرند.

وی با بیان اینکه شرایط تجارت با روسیه در هیچ زمانی به اندازه اکنون فراهم نبوده است، افزود: ترک بازار روسیه از سوی شرکت‌های اروپایی فرصت طلایی برای حضور قدرتمند تجار ایرانی در بازار روسیه محسوب می‌شود، اما با وجود روابط سیاسی مطلوب ایران با روسیه هنوز در حوزه اقتصادی از کشورهایی مانند چین و ترکیه عقب هستیم.

میرزاخانی با اشاره به صعود ترکیه از رده یازدهم به رده دوم شرکای تجاری روسیه و همچنین افزایش چشم‌گیر حجم مبادلات تجاری چین با روسیه ادامه داد: کشورمان فرصت مغتنمی برای حضور در حوزه صنعت روسیه دارد و اگر صنعت‌‌گران کشورمان از این فرصت به خوبی استفاده کنند، حتی در صورت بهبود روابط روسیه و کشورهای غربی این بازار را در آینده نیز در اختیار خواهند داشت.

سرکنسول ایران در کازان روسیه با بیان اینکه رابطه خوب روسیه با اروپا و عدم شناخت روس‌ها از ایران از جمله دلایلی بود که روسیه در گذشته روابط تجاری جدی با کشورمان نداشت، گفت: روس‌ها از پیشرفت‌ها و توانمندی‌های کشورمان در حوزه صنعت آگاهی ندارند و این عدم شناخت بزرگ‌ترین مانع ما در راه توسعه روابط تجاری با این کشور است.

وی ضمن برشمردن ظرفیت‌های موجود برای صادرات محصولات پتروشیمی، مصالح و تجهیزات ساختمانی، خدمات فنی و مهندسی، مواد غذایی، محصولات کشاورزی، کیف، کفش و چرم به روسیه، تأکید کرد ورود اولیه به بازار این کشور به دلیل استانداردهای سخت‌گیرانه آنها مشکل است اما با جلب اعتماد طرف روسی این کشور برای تجار ایرانی بسیار پول‌ساز خواهد بود.

میرزاخانی همچنین به شرکت‌های اصفهانی توصیه کرد حتماً در نمایشگاه‌های پیش رو به‌خصوص کازان سامیت و نمایشگاه اینوپروم که بزرگ‌ترین رویداد صنعتی روسیه است شرکت کنند.

همچنین در این نشست تعدادی از نمایندگان انجمن‌ها و تشکل‌های اقتصادی استان به بیان نقطه‌ نظرات خود پرداختند و در ادامه نیز فعالان اقتصادی پرسش‌های خود در خصوص شرایط ورود به بازار روسیه را مطرح کردند.

بهمن راعی/اصفهان

 

کدخبر: 883195 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟