اصفهان رکوردار تصفیه آب از پساب شهری برای آبیاری فضای سبز در کشور است

به گزارش رکنا از اصفهان؛مجید عرفان منش با اشاره به اینکه مادی‌های اصفهان جزو میراث طبیعی و سرمایه‌های اکولوژی شهر محسوب می‌شود که به دلیل نبود آب در آن با تهدید نابودی روبه‌رو است، افزود: طول مادی‌های اصفهان ۳۱۰ کیلومتر است که بیشتر آن‌ها در شمال زاینده‌رود است ،  مادی‌های اصفهان جزو میراث طبیعی و سرمایه‌های اکولوژی شهر محسوب می‌شود که به دلیل نبود آب در آن با تهدید نابودی روبه‌رو است.

وی گفت: از این رو اطلس ماندگاری از مادی‌های شهر اصفهان با حضور کارشناسان متخصص در حال تهیه است.

 وی افزود: حدود شش هزار هکتار فضای سبز در شهر اصفهان وجود دارد که ۱۶۰۰ هکتار آن در اختیار سایر ارگان‌ها قرار دارد.

وی گفت: سرانه اکولوژیک فضای سبز هر شهروند اصفهانی ۲۸ مترمربع است که در رده یک تا سه کشور قرار داریم اما سرانه تفرجگاهی هر شهروند ۳.۶۳ مترمربع است که رتبه اصفهان در این زمینه در سطح کشور مطلوب نیست.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: در بین مناطق پانزده‌گانه، منطقه هشت و منطقه ۱۱ با سرانه هفت مترمربع برای هر نفر کمترین میزان سرانه فضای سبز را دارند.

وی با بیان اینکه طی یک دهه خشکسالی نتوانسته‌ایم تمام میزان مورد نیاز آب خود را برای آبیاری فضای سبز تأمین کنیم، گفت: بر اساس قانون، وزارت نیرو موظف به تأمین آب برای فضای سبز شهر است، اما شهرداری اصفهان طی سال‌های گذشته از جیب مردم، ۲۷ میلیون مترمکعب برداشت از آب زیر زمینی و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه حقابه از زاینده‌رود را خریداری کرده است.

وی اظهار کرد: در این راستا ۱۴۰ لیتر بر ثانیه پساب از تصفیه خانه سپاهان‌شهر خریداری کرده‌ایم که در بهترین حالت تنها ۸۰ لیتر در ثانیه پساب تحویل گرفته‌ایم و از تصفیه خانه شاهین شهر نیز ۵۰ لیتر بر ثانیه پساب تصفیه شده تحویل می‌گیریم.

وی افزود: حدود ۶۰ درصد از وسعت فضای سبز شهری با آبیاری قطره‌ای آبیاری می‌شود و مابقی آبیاری به صورت غرقابی یا روش‌های دیگر صورت می‌گیرد، البته روش غرقابی فقط برای درختان کهن سال شهر صورت می‌گیرد، چراکه ریشه آنها برای ادامه حیات به این روش عادت کرده‌اند.

هوشمند سازی آبیاری فضای سبز

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ سیاست مدیریت شهری این است که به سمت هوشمندسازی آبیاری فضای سبز حرکت کند.

وی ادامه داد: فضای سبز خیابانی این مشکل را دارد که علاوه بر حفظ فضای سبز باید به مباحث رفیوژگذاری و ایزولاسیون نیز توجه کرد، اما در برخی مواقع در هنگام عملیات پیاده‌روسازی بین نگهداشت ریشه درخت و آب افتادگی در خیابان، یک راه را باید انتخاب کرد که برای حفظ فضای سبز مهم است.

عرفان‌منش خاطرنشان کرد: در بهترین حالت بیشتر از ۱۹ میلیون مترمکعب از آب زیر زمینی برداشت نمی‌کنیم که در خیلی از مواقع این آب کیفیت ندارد و مجبور به آمیخته کردن آن با آب تصفیه شده با پساب هستیم.

وی افزود: در حال حاضر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان هیچ منبع آبی ندارد، همچنین منطقه شش شهرداری نیز وضعیتی بسیار اسف بار در این زمینه داشته است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: امسال بیش از هزار میلیارد تومان در حوزه فضای سبز شهر اصفهان توسط شهرداری هزینه شده و برای سال ۱۴۰۲ پیمانکاری انتخاب شده است که فقط ۳۵۰ میلیارد تومان برای نگه داری فضای سبز درخواست داشته و مابقی هزینه‌ها در بخش زیرساختی فضای سبز چون مباحث خاک و تصفیه آب هزینه می‌شود.

وی گقت:سال آینده حدود ۷۰۰ پروژه در حوزه فضای سبز خواهیم داشت که احداث پارک کوهستانی شمال شهر در بختیار دشت از بزرگترین پروژه‌های سال ۱۴۰۲ است، بر این اساس نیز آئین درخت‌کاری در روزهای هجدهم و نوزدهم اسفند به‌صورت اردوی خانوادگی در این محدوده برگزار می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: امسال تمرکز خود را بر مدارس سطح شهر گذاشته‌ایم و با شعار «حیات در حیاط» کاشت درخت در مدارس خیر ساز را از پانزدهم اسفند آغاز می‌کنیم که مدارس در این طرح تقسیم‌بندی شده‌اند.

عرفان‌منش با تاکید بر اینکه برنامه کاشت درخت امسال به صورت هدفمند دنبال می‌شود، گفت: در این راستا چندین نوبت توزیع بذر در حومه شهر در فصل پاییز و زمستان توزیع شد.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل کاهش توسعه فضای سبز در درون بافت شهری این است که در طرح تفصیلی کاربری فضای سبز بر روی املاک مسکونی گذاشته شده که تملک و آزاد سازی آن در توان اعتبارات شهرداری نیست و این از دلایل عمده کاهش سرانه فضای سبز در مناطق هشت و ۱۱ است، تصریح کرد: از دیگر دلایل آن توسعه زیاد جمعیت اسکان در این مناطق است که میزان سرانه فضای سبز را کاهش داده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اظهار کرد: در شهر اصفهان ۶۰۰ هکتار زمین به صورت پوشش چمن است که اکنون ۴۲۰ هکتار زمین به این شکل وجود دارد، البته کاهش اراضی با هدف حذف چمن نبوده است، چرا که مردم اصفهان علاقه شدیدی به فضاهای سبز با مبنای چمن دارند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: ۵۰۰ اصله درخت در سال جاری شکسته شده است ؛ درحال حاضر فرصت احداث فضای سبز نداریم و باید به سمت نصب فضای سبز با گونه های گیاهی از قبل تهیه شده برویم.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 875125 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟