حفظ سلامت آب مهمترین مساله شرکت آبفاست / ۳۰۰ کیلومتر از شبکه فرسوده فاضلاب اصفهان، بحرانی است

به گزارش رکنا از اصفهان؛ حسین اکبریان به مناسبت "روز ملی آب" با اشاره به اینکه طول شبکه فاضلاب این کلانشهر بالغ بر سه هزار و ۹۰۰ کیلومتر است، گفت: ۳۰۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب این کلانشهر بدلیل قدمت بیش از ۶۰ سال و فرسودگی‌های متعدد و گسترده، در شرایط بحرانی قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان افزود: بر همین اساس حدود ۵۰ میلیون یورو اعتبار در سفر امسال رییس جمهوری به اصفهان برای این امر درخواست شد که قرار است از محل اعتبارات این سفر، ردیفی برای آن پیش بینی شود.

اکبریان با تاکید بر ضرورت پایش تصویری شبکه فاضلاب برای رفع عیب و جلوگیری از بروز سوانح تصریح کرد: ویدئومتری(پایش و اندازه‌گیری تصویری) در سال‌های اخیر در شبکه های آب و فاضلاب استان گسترش یافته است.

وی  با بیان‌اینکه گام(فاز) اضطراری سامانه دوم آبرسانی به اصفهان به همت شرکت آب منطقه‌ای، مجری و سازنده آن، امسال در مدار قرار گرفت، اظهار داشت: این طرح بخشی از کمبود آب آشامیدنی استان را جبران کرد ولی یازهم مشکل کمبود آب پابرجاست.

مدیرعامل آبفا اصفهان افزود: بر اساس پیش بینی‌ها و پیشرفت طرح، در سال ۱۴۰۲ حجم بیشتری از آب توسط این سامانه تامین خواهد شد و در شبکه آبرسانی در دسترس مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل آبفا اصفهان با اشاره به حساسیت برای حفظ بافت تاریخی و میراث فرهنگی اصفهان ادامه داد: در همین پیوند هرگونه وارد شدن صدمه احتمالی از طریق سازه‌های آبی و فاضلابی به ابنیه تاریخی اصفهان رصد می‌شود و تمهیدات رفع خطر نیز بدنبال آن انجام می گیرد.

وی با تاکید براینکه حفظ سلامت آب مهمترین مساله شرکت آبفاست، گفت: آب آشامیدنی در استان اصفهان چه در مناطق شهری و چه روستایی، سالم و بدون هرگونه عامل بیماری‌زا مانند مواد سمی و شیمیایی مُضر است و آزمایشگاه آب و فاضلاب، سنجش سلامت و کیفیت آب را بطور مستمر و دقیق انجام می‌دهد.

اکبریان با اشاره به خشکسالی های متمادی و خشکی رودخانه زاینده‌رود در سال های اخیر تصریح کرد: این موضوع سبب خشک شدن چاه‌های فِلمَن در حریم رودخانه شد، در حالی که این چاه‌ها سال‌های قبل بخش قابل توجهی از نیاز آب آشامیدنی استان را تامین می‌کرد.

وی با بیان اینکه سه شهر نائین، سمیرم و فریدونشهر و ۹۰ روستای استان با طرح جهاد آبرسانی از آب شرب پایدار در سال جاری برخوردار شدند، خاطرنشان کرد: هفته‌های آتی ۱۵ روستای استان نیز به شبکه آب شرب پایدار وصل می‌شوند و با همراهی قرارگاه امام حسن (ع) سال آینده در شهرستان‌های مختلف جهاد آبرسانی اجرا خواهد شد.

ذخیره فعلی سد زاینده‌رود را ۱۷۴ میلیون‌ مترمکعب است

  همچنین درآیین اختتامیه نخستین جشنواره مطبوعاتی «قاصد آب»مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: بارندگی‌های ماه جاری تا اواسط فروردین سال آینده، تا حد مناسبی وضعیت آبی حوضه آبریز زاینده‌رود را که در چند سال اخیر با خشکسالی‌های پی‌درپی روبه‌رو بوده است، بهبود می‌بخشد.

 حسن ساسانی افزود: بارش‌های هفته‌های گذشته در استان، روان‌آب‌های مناسبی را از یکسو و ذخیره برفی مطلوبی را از سوی دیگر ایجاد کرد که برای حوضه آبریز و رودخانه زاینده‌رود مفید خواهد بود.

وی ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری(اول مهر ۱۴۰۱) تا کنون، در ایستگاه شاخص اندازه‌گیری بارش در کوهرنگ که مهمترین منبع تامین آب زاینده‌رود به شمار می‌رود، بالغ بر یک هزار و ۱۱۰ میلی‌متر بارش ثبت شده که بیشتر بصورت برف بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ابراز امیدواری کرد که بارندگی‌های سال آبی فعلی، نیاز آبی دینفعان این حوضه را تامین کند.

ساسانی، ذخیره فعلی سد زاینده‌رود را ۱۷۴ میلیون‌ مترمکعب اعلام و اضافه کرد: میزان ورودی آب به سد ۷۵ مترمکعب بر ثانیه و خروجی آن ۱۱ مترمکعب بر ثانیه است.

وی ابراز اطمینان کرد: که بارش‌های پیش‌رو، میزان ذخیره سد زاینده‌رود بعنوان اصلی‌ترین منبع آبی این خطه را افزایش خواهد داد.

بهمن راعی/ اصفهان

 

کدخبر: 874981 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟