ضرورت استفاده از قانون حمایت مرمت و احیای بافت‌ها تاریخی/اصلاحیه طرح تفضیلی خرم‌آباد در دست اقدام است

به گزارش رکنا از لرستان؛ احسان کرم‌زاده در جلسه انجمن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، با بیان اینکه در بیشتر کشورهای دنیا صنعت توریسم جزو اصلی‌ترین منابع مالی است، اظهار کرد: لرستان به قدر کفایت جاذبه‌های کهن میراثی، طبیعی و گردشگری دارد که تاکنون بخوبی مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی افزود: بناهای و پل‌های تاریخی، آبشارها، تالاب‌ها و طبیعت بکر لرستان را از دیگر مناطق متفاوت کرده است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری به استحکام و معماری بناها و پل‌های تاریخی استان اشاره و عنوان کرد: صلابت این سازه‌ها هر انسانی را متحیر و مجذوب خود می‌کند.

وی هدف از تشکیل این جلسه را حمایت و کمک‌های بین بخشی دستگاه‌های اجرایی برای حفظ و نگهداری آثار و میراث کهن لرستان عنوان کرد و افزود: حفاری و اکتشافات غیرمجاز در اطراف بناها باعث آسیب رساندن به بناها و بافت‌های تاریخی استان می‌شود، دستگاه‌ها هم‌افزایی و همکاری لازم را داشته باشند.

کرم‌زاده با تاکید بر لزوم استفاده از قانون حمایت مرمت و احیای بافت‌های تاریخی، خاطرنشان کرد: باید بافت‌های تاریخی در شورای برنامه‌ریزی استان تصویب شود تا اعتبار لازم در قوانین بودجه سنواتی برای نگهداری این محدوده‌ها درنظر گرفته شود.

وی ادامه داد: اصلاحیه طرح تفصیلی خرم‌آباد در دست اقدام است. میراث فرهنگی، شهرداری و راه و شهرسازی به عنوان پایلوت این محدوده‌ها را معرفی کنند.

مدیر‌کل دفتر فنی استانداری مشارکت مردم را در حفظ و صیانت از بافت‌های فرهنگی استان را ضروری دانست و عنوان کرد: برای حفظ بافت تاریخی بناهای محدوده زیدبن‌علی و باباطاهر هر گونه فعالیت عمرانی ممنوع است.

 

مهدی زکی پور / لرستان

کدخبر: 874885 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟