مجموعه های بزرگ و موفق مانند فولاد می توانند سرمایه گذاری خطرپذیر داشته باشند /ظرفیت تولید فولاد در کشور ۴۵ میلیون تُن است

به گزارش رکنا از اصفهان؛ روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در جشنواره " مسیر زاینده" که به همت فولاد مبارکه در دانشگاه صنعتی اصفهان برپا شده است افزود: لازم است مجموعه های و شرکت های بزرگ صنعتی مانند فولاد در زمینه دانش بنیان، سرمایه گذاری داشته باشند و بخشی از درآمدها و مسوولیت‌های اجتماعی خود را در این بخش صرف کنند.

وی، با بیان اینکه شرکت های بزرگ صنعتی باید با صبوری و به معنی واقعی، خطرپذیری داشته باشند، اظهار داشت: امروز بزرگترین صنعت فولاد کشور، موتور محرک جریان نوآوری است و با نگاه واقع گرایانه و عملیاتی وارد عرصه نوآوری شده است.

روح الله دهقانیدهقانی فیروزآبادی با اشاره به زنجیره صنایعی مانند فولاد و مواد اولیه آن، گفت: نقطه ارزش و سود خالص برای شرکت های دانش بنیانی است که علم را به فناوری و نوآوری تبدیل می کنند.

وی با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری خطرپذیر در عرصه دانش بنیان، گفت: با توجه به اینکه فقط حدود ۱۵ درصد اقتصاد کشورمان خصوصی است، سرمایه گذاری خطرپذیر واقعی در آن چندان صورت نمی گیرد.

وی اضافه کرد: در این میان فقط شرکت ها و مجموعه های بزرگ و موفق مانند فولاد می توانند سرمایه گذاری خطرپذیر داشته باشند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما یکصد ابزار موثر از جمله قانون جهش تولید داریم، گفت: این ابزارها در اختیار جریان بهم‌رسانی زنجیره های ارزش در بالادست و پایین دست قرار دارد.

جریان سازی فولاد مبارکه برای ترویج  و ایجاد زنجیره ارزش جهت ساختن صنعت فولاد آینده کشورمهم است

وی همچنین  با اشاره به نقش حمایتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اقدامات این معاونت در قالب برنامه‌ها و قوانینی مانند قانون جهش تولید، برنامه های حمایتی در زمینه های مالیات، ارزیابی مجموعه‌های دانش بنیان و معرفی برای دریافت تسهیلات بانکی صورت می گیرد و مواردی مانند توسعه بیمه دانش بنیان و خدمات تامین مالی جدید را نیز در دستور کار داریم.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به جریان سازی فولاد مبارکه در ترویج و توسعه نوآوری و ایجاد زنجیره ارزش برای ساختن صنعت فولاد آینده در کشور، افزود: لازم است این قبیل اقدامات در سایر مجموعه های بزرگ تسری یابد.

فولاد مبارکه به دنبال تحول در نوآوری است

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز در این مراسم با بیان اینکه این شرکت امروز به دنبال تحول در نوآوری و نگاه به آن است، گفت: در کشورمان نگاه تحولی بیشتر در تغییر افراد، مدیران و ساختارها جستجو می شود اما تغییر در نگاه لازم است.

یاسر طیب‌نیا با بیان اینکه در کنار نوآوری باید تحول در نگاه هم داشته باشیم، افزود: برای این کار باید چهار اتفاق بیفتد یعنی نوآوری در همه بخش ها مانند فرایندها، محصولات، کسب و کار، زنجیره تامین، فروش و مدیریت باشد، صنایع به سراغ مراکز علمی و تحقیقاتی بروند، شرکت های دارای نیروی انسانی نخبه مورد توجه قرار گیرد و به دنبال تولید محصولات جدید باشیم.

وی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه اصفهان در ۳۰ سال گذشته رویکردها و دستاوردهای خوبی داشته است، گفت: تولید فولاد مبارکه از دو و نیم میلیون به ۱۰ میلیون تُن رسیده و افزایش تولید محقق شده است.

طیب نیاطیب نیا با بیان اینکه به خودکفایی بالایی در حوزه تامین تجهیزات، مواد و قطعات رسیده‌ایم و توسعه فناوری صورت گرفته است، افزود: ظرفیت تولید فولاد در کشور ۴۵ میلیون تُن است، ۶۵ درصد ظرفیت فولاد ما کار می کند و رتبه نهم یا دهم دنیا را داریم درحالیکه در دنیا ۷۵ درصد ظرفیت های تولید فولاد به کار گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه کارخانه هایی با ظرفیت ۶۵ میلیون تُن فولاد در دست احداث و بالغ بر ۱۰۵ میلیون تن مجوز در کشور داده شده است، تصریح کرد: مقاصد هدف صادرات ما از جمله کشورهای همسایه در این صنعت ورود پیدا کرده اند و امروز ما آن بازارهای هدف را نداریم از طرف با کمبود مواد اولیه مواجهیم و ذخائری داریم که هنوز فکری برای استفاده از آنها نشده است.

فولاد مبارکه  ۴۰ هزار میلیارد تومان در زمینه الزامات محیط زیستی سرمایه گذاری کرده است

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه زیرساخت های موجود با این ظرفیت ها کارایی ندارد و الزامات محیط زیستی هم بطور جدی مطرح است، اضافه کرد: این شرکت ۴۰ هزار میلیارد تومان در زمینه الزامات محیط زیستی سرمایه گذاری کرده است.

نمایشگاه نوآوریطیب نیا تاکید کرد: مجموعه این شرایط و اتفاق ها نشان می دهد که امروز باید در نگاه ها و نوآوری، تحول داشته باشیم تا بتوانیم به رقابت بپردازیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه در ۲ دهه گذشته درباره خصوصی سازی بحث های متعددی در کشور مطرح شده است، گفت: فولاد مبارکه یکی از موفق ترین شرکت‌ ها در خصوصی سازی است اما امروز می گویند باید دیوان محاسبات به فولاد بازگردد و نگاه ها همان نگاه های دولتی است.

همچنین در مراسم افتتاح نمایشگاه ملی "مسیر زآینده رود" استاندار اصفهان گفت:تلاش می‌شود تا با حمایت مناسب زمینه رونق شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه تامین مواد اولیه و حفظ زنجیره ارزش فراهم شود تا اقتصاد دانش بنیان به شکل صحیح و واقعی خود در استان معنا پیدا کند.

 سیدرضا مرتضوی، با اشاره به اینکه در سال اقتصاد دانش بنیان تلاش شده است تا حرکت‌های جدیدی در مسیر توسعه حوزه دانش بنیان در استان شکل بگیرد افزود: از ابتدای آغاز فعالیت در مدیریت استان درصدد بودیم که شرکت‌های بزرگ را مُجاب کنیم تا در حوزه‌های فناوری و نوآوری ورود و سهم خود را در این زمینه ادا کنند.

استاندار اصفهان افزود: مدیریت جدید مجموعه فولاد مبارکه بخوبی در این عرصه ورود پیدا کرده و در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه حفظ و توسعه زنجیره ارزش کوشیده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز همراه با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور از برخی شرکت‌های دانش بنیان و فناور طرف قرارداد فولاد مبارکه که جهش قابل توجهی در این حوزه داشته‌اند، در این نمایشگاه بازدید کردیم.

مرتضوی تاکید کرد: برای توسعه استان راهی جز حرکت بسوی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنعت گردشگری نداریم و در این راستا در هر حوزه‌ای که بتوانیم سیاست‌های بالادستی و پشتیبانی‌ تسهیلاتی را فراهم سازیم و اقدامات لازم را انجام دهیم، ورود پیدا خواهیم کرد تا جوانان ما در شرکت های دانش بنیان مورد پشتیبانی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: به این منظور از ابتدای سال با راه‌اندازی "قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان" در استان تلاش شده است تا بخوبی حوزه فناوری و نوآوری را رصد و در این مسیر حرکت کنیم.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 872826 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟