تمام نانوایی‌های یارانه‌ای لرستان به سامانه نظارت یکپارچه متصل شدند

به گزارش رکنا از لرستان ؛ حجت الله بیرانوند مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان  گفت: ۲ هزار و ۳۵ نانوایی در لرستان فعالیت دارند که یک هزار و ۹۶۸ مورد از این تعداد یارانه‌ای و مابقی آزادپز یا فانتزی هستند و این طرح شامل آن‌ها نمی‌شود.

او اظهار کرد: طرح آزادسازی یارانه آرد نانوایی‌ها با طرح کنونی متفاوت است و تا سال آینده اجرایی می‌شود، اما طرح نظارت یکپارچه مقدمه اجرای آن است تا نانوایی‌ها به این سامانه متصل شوند که در این راستا یک کارتخوان جدید در نانوایی نصب و از فعالیت چند دستگاه پوز همزمان جلوگیری می‌شود تا میزان دقیق فروش و درآمد حاصل از آن مشخص باشد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان نظارت بر ساعت کار و تعطیلی‌های خودسرانه نانوایی‌ها را از دیگر مزایای طرح نظارت یکپارچه برشمرد و ادامه داد: در این طرح می‌توان نانوایی‌ها را روزانه نظارت کرد و با مقایسه میزان فروش و سهمیه آرد آنها، به هرگونه قاچاق احتمالی آرد نیز واقف شد.

او تصریح کرد: برخی نانوایی‌ها مغایرت اطلاعات ثبتی دارند و تغییر مالکیت داده و تعدادی نیز تعطیل شده اند، در برخی موارد نیز کارتخوان به نام فرد دیگری است که باید حتما به نام مالک نانوایی ثبت و فعال شود که این موارد گاهی توسط نانوا‌ها پیگیری نمی‌شود و زمانبر است.

بیرانوند بیان کرد: پس از مرحله اول و نصب کارتخوان ها، مرحله دوم با عنوان پالایش الکترونیکی اطلاعات کارتخوان‌ها در اتاق رصد آغاز شده است که در این راستا اقدامات غیرمتعارف و تخلفات نانوایی‌ها روزانه شناسایی، به بازرسی جهاد کشاورزی گزارش و همزمان به متخلفان نیز پیامک می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان با بیان اینکه مرحله سوم این طرح شامل تخصیص سهمیه آرد متناسب با تراکنش‌های متعارف کارتخوان‌ها و در آستانه اجرا است ادامه داد: در فاز نهایی این طرح که تا پایان سال آینده اجرایی می‌شود یارانه آرد و گندم به نان منتقل می‌شود.

او افزود: در این راستا قیمت آرد به نحوی تعیین می‌شود که عرضه خارج از شبکه آن به صرفه نیست در عین حال نان هم بدون افزایش قیمت به دست مصرف کننده می‌رسد، اما مابه التفاوت این نرخ ها، روزانه با توجه به میزان فروش، به کارت نانوایی‌ها واریز خواهد شد.

به گفته بیرانوند هم اکنون این اقدام برای برخی نانوایی‌ها اجرایی شده است و دولت روزانه ۳۰ درصد کارمزد آن‌ها را واریز می‌کند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان با اشاره به اینکه نانوایی‌های لواش در لرستان با بیش از یک هزار و ۲۰۰ باب، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند تصریح کرد: ماهانه حدود ۲۴ هزار تن آرد در سه بخش نانوایی ها، خانه پز‌ها (عشایری) و صنوف و صنعت استان مصرف می‌شود.

دور ریز ۳۰ درصد نان در لرستان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان همچنین گفت: براساس اظهارات کارشناسان ۱۰ تا ۳۰ درصد نان تولیدی در نانوایی‌ها کشور به ضایعات تبدیل می‌شود که این عدد در لرستان به ۳۰ درصد رسیده است و با اجرای نهایی طرح هدفمندسازی مبنی بر صدور کارت خرید نان ویژه خانوار‌ها از این اسراف‌ها جلوگیری خواهد شد.

بیرانوند مصرف سالانه گندم در لرستان را ۳۰۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: ۳۰ درصد این رقم در استان معادل ۹۰۰ تن در قالب چرخه آرد و نان سالانه دورریز می‌شود.

او  با بیان اینکه هم اکنون قیمت تمام شده برای تولید هر کیلوگرم گندم به طور متوسط ۱۲ هزار تومان است بیان کرد: این رقم در چرخه تولید آرد با هزینه‌های حمل و تبدیل بیشتر و به ۱۶ هزار تومان در هر کیلوگرم می‌رسد و برای پخت نان نیز با احتساب هزینه‌های جانبی بیشتر می‌شود.

بیرانوند با تاکید بر اینکه برنامه ریزی برای کاهش ضایعات نان باید از مرحله تولید گندم آغاز شود اظهار داشت: باید ارقام گندم تولیدی در کشور تقویت و به مرغوبتر تبدیل و کارخانجات تولید آرد نیز به روز شود تا با انجام بوجاری (پاک کردن غلات و حبوب از خاک و خاشاک به وسیله غربال) استاندارد، کیفیت نان نیز افزایش یابد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان ادامه داد: نانوایی ها، ضلع دیگر افزایش یا کاهش کیفیت نان هستند که سه عامل تجهیزات، نیروی انسانی و مواد اولیه در نانوایی‌ها تعیین کننده این مهم است.

بیرانوند گفت: خریداران نیز باید در نوع حمل و نگهداری نان دقت جدی داشته باشند چراکه بسیاری از مردم نان را بدون هیچگونه پوششی تا منزل و در هوای آزاد نگه می‌دارند که موجب خشک شدن می‌شود و برخی نیز نان را درون کیسه‌های نایلونی قرار می‌دهند که تبدیل به خمیر می‌شود در نتیجه، ضایعات نان بلافاصله پس از خرید افزایش می‌یابد.

مهدی زکی پور / لرستان

کدخبر: 869892 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟