شوراهای تمامیت‌خواه!

IMG_20230213_130440_276به گزارش خبرنگار رکنا از لرستان؛ مهدی زکی‌پور_ تیرماه ۱۴۰۰ منتخبین ششمین دوره شورای شهر خرم‌آباد، برای انتخاب شهردار مرکز استان فراخوان دادند و از واجدین شرایط تصدی این پست خواستند درخواست کتبی به همراه رزومه و برنامه‌های خود را تحویل دبیرخانه شورای شهر تحویل دهند. برخی‌ها این اقدام اعضای شورا را به فال نیک گرفتند ‌و اینگونه پنداشتند که فردی شایسته، توانمند و متخصص به دور از هر گونه گرایشات سیاسی و قومیتی به صندلی مدیریت شهری مرکز استان تکیه خواهد زد، اما در واقع اینچنین نبود!

پس از اطلاعیه شورای شهر خرم‌آباد، ده‌ها نفر از نخبگان و متخصصان حوزه شهری در این فراخوان شرکت کردند و رزومه و برنامه‌های خود را تقدیم دبیرخانه شورا کردند، در حالی که همگان منتظر انتخاب شهردار از بین شرکت‌کنندگان در فراخوان بودند آذرماه سال گذشته سعید فتوحی شهردار منطقه ۳ خرم‌آباد بر اساس یک انتخاب قومیتی بر مسند مدیریت شهری مرکز استان تکیه زد تا مشخص شود شهر خرم‌آباد در این دوره هم قربانی سهم‌خواهی و منفعت‌طلبی منتخبین شورا شده است.

انتخاب قومیتی شهردار مرکز استان پایان کار سهم‌خواهی اعضای شورا نبود، رفته رفته مدیران مناطق و سازمان‌های شهرداری هم با سهم‌خواهی اعضا منصوب شدند تا جایی که واکنش رسانه‌ها و دلسوزان شهر را به این انتصابات که از یک قومیت خاص که بر شورا حاکم بودند را برانگیخت و خواستار تغییر این رویه که چیزی جز ناکارآمدی و ضعف در مدیریت شهری نبوده، شدند. اما در واقع شوراها آنچه که منافع خود را در آن می‌دیدند انجام می‌دادند، نه مردم!!!

حالا حدود یکسال و نیم از انتخاب سعید فتوحی به عنوان شهردار مرکز استان می‌گذرد و شوراها که مدعی بودند این انتخاب بر اساس شایسته‌گزینی، تجربه و توانمندی شهردار صورت گرفته، شمشیر را برای او از رو بسته‌اند و بخاطر عملکرد ضعیف به دنبال استیضاح و برکناریش هستند.

نگارنده قصد حمایت از شهردار مرکز استان را ندارد و شاید از عملکرد وی رضایتمند نباشد، اما انتخاب شهردار جدید آن هم بواسطه قومیت‌گرایی و سیاسی‌کاری چه تغییری در اوضاع نابسامان مناطق و سازمان‌های شهرداری که همگی نیروهای ناکارآمد و ضعیف اعضای شورا هستند بوجود خواهد آورد؟ زمانی که شهردار، مدیران مناطق و سازمان‌ها با سهم‌خواهی اعضای شورا انتخاب و منصوب می‌شوند، چه امیدی برای تغییر در مدیریت شهری وجود دارد؟ 

نیک می‌دانیم که عملکرد ضعیف شهرداری، نتیجه دخالت‌ها و تمامیت‌خواهی اعضای شورا در انتصابات، اجرای طرح‌‌ها و پروژه‌ها و تصمیم‌‌گیری‌های نادرست است! در واقع اگر ضعفی در مدیریت شهری وجود دارد اعضای شورا بایستی پاسخگوی عملکرد خود باشند که با تحمیل مدیران ناکارآمد، بی‌تجربه و غیرمتخصص (بستگان و اقوام) به شهرداری، چنین شرایط نابسامانی را فراهم آورده‌اند نه تنها شهردار!

اعضای ۹ نفره شورای شهر، با سیستم ۴ به ۵ مخالفان و موافقان شهردار، سال‌هاست نه تنها موجب پیشرفت و تعالی شهرداری‌ نشد‌ه‌اند بلکه با سهم‌خواهی و منفعت‌طلبی باعث عقب‌ماندگی و پسرفت مرکز استان در حوزه شهری شده‌اند که امیدواریم تصمیم‌سازان نظام برای بهبود وضعیت شهرداری‌ها این پارلمان شهری را هر چه زودتر منحل کنند، چرا که جز ضرر برای مردم و شهرها چیری ندارد.

کدخبر: 869251 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟