با کم فروشی ناشی از کالیبره نکردن ترازوها برخورد می کنیم

به گزارش رکنا از همدان، جعفر امیری پریان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در برخورد با کم فروشی با کسی مماشات و تعارف نداریم، ادامه داد: تلاش ما این است که با پایش بازار با کمک اصناف به سمت اصلاح برویم و اگر اصناف با ما همکاری نکردند به تعزیرات معرفی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه سازمان استاندارد وظیفه خطیری بعهده دارد و یک وظیفه نظارتی این سازمان شاید به درستی تبیین نشده است، افزود: بر اساس اهداف جهاد تبیین موضوعات و اقدامات باید با شفافیت کامل انجام شود و نظارت ما استصوابی و در جهت حفظ حقوق عامه مردم است.

وی به غلظت نقش استاندارد اشاره کرد و افزود: یک موضوع بسیار با اهمیت که به استانها ابلاغ شده مصوبه اخیر رئیس جمهور است که تاکید بر مبارزه با کم فروشی دارد.

امیری پریان بررسی ترازوهای سبک و سنگین و کالاهای بسته بندی شده واحدهای تولیدی را از وظایف مهم استاندارد عنوان کرد و گفت: موظفیم به واحدهای تولیدی مراجعه و وزن خالص تولیدات را بررسی کنیم و نمونه برداریها را هر هفته جمع آوری کرده و به واحد اوزان ارسال نماییم.

مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه موظف هستیم با کالای بدون نشان برخورد کنیم، افزود: درخواست ما مردم این است که در صورت مشاهده اگر نشان استاندارد فاقد کد 10 رقمی و یا استفاده نادرست از علامت استاندارد را به شماره تلفن 1517 اطلاع رسانی کنند.

وی با بیان اینکه در راستی آزمایی های همکاران استاندرد از اصناف مختلف متاسفانه تعداد قابل توجهی از ترازوها کالیبره نبودند، اضافه کرد: انصاف نیست که در این شرایط اقتصادی فروشندگان کم فروشی کنند.

امیری پریان ادامه  داد: اخیرا از 61 مورد بازرسی از ترازوها، 37 مورد یعنی حدود 60 درصد مردوی داشتیم که شامل کم فروشی می شود.

وی با تاکید بر درج برچسب استاندارد بر روی ترازوها و نازل های پمپ بنزین گفت: این برچسب ها برای اطمینان خاطر مردم درج می شود.

مدیرکل استاندارد استان همدان درباره استانداردسازی طلا عنوان کرد: هرچقدر ترازوها های تک باشند آسیب و کم فروشی ها در بازار طلا کاهش می یابد.

امیری پریان با بیان اینکه اقدامات خوبی در بازار طلا انجام شده گفت: در اوزان سبک ورود کردیم و در راستای کالیبراسیون مرتب پایشها انجام می شود.

وی از راه اندازی آزمایشگاه تخصصی ارزیابی طلا هم خبر داد گفت: کارگاههای ساخت طلا برای شروع فعالیت باید گواهی استاندارد دریافت کنند.

وی درباره استانداردسازی مصالح ساختمانی خصوصا بتن گفت: این چند روز که شاهد زمین لرزه های بسیاری بودیم اهمیت مصالح و بتن استاندارد بیشتر نمایان می شود.

مدیرکل استاندارد استان همدان همچنین درباره استانداردسازی آسانسور بیان کرد: اگر آسانسوری فاقد استاندارد باشد، درصورت داشتن بیمه حوادث و در زمان حادثه هیچ گونه خسارتی از سوی بیمه پرداخت نخواهد شد.

وی تاکید کرد که اماکن عمومی و ادارات دولتی و خصوصی مکلف هستند برای آسانسورهای ساختمان گواهی استاندارد دریافت کنند که به کرات نامه نگاری کردیم و با جدیت این موضوع در حال پیگیری است چرا که در صورت وقوع هرنوع حادثه ای مسئولیت مدنی سنگینی بر عهده مدیران خواهد بود.

امیری پریان با بیان اینکه باید بودجه ای برای سیاست‌های تشویقی درنظر گرفته شود، گفت: از فجر گذشته تا امسال 20 استاندارد ملی تدوین شده است.

 

کدخبر: 868279 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟