احیای دشت قزوین روحیه انقلابی می طلبد

به گزارش رکنا از قزوین، مهدی رجحانی در آئین نکوداشت سالگرد پیروزی انقلاب و افتتاح همزمان ۵۷ طرح کشاورزی استان قزوین که ظهر چهارشنبه در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: انقلاب از جنس تحول است و انقلابی کسی است که به دنبال تغییر بزرگ و تحول است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین تبیین کرد: در وضعیت امروز لازم است که در مسیر اقتصادی کشور کار نو بکنیم و جسورانه به خط بزنیم.

1

وی افزود : امروز کشور درگیر مسایل اقتصادی است و در مسیر مواجهه با جنگ اقتصادی بایستی بدنیال تحول باشیم.

رجحانی تصریح کرد: وظیفه ما به عنوان یک فرد انقلابی این است که براساس نیازهای روز که همان تحول و توسعه اقتصادی است و در مسیر واقعی انقلاب حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه احیای دشت قزوین تنها با روحیه جسورانه محقق می شود، افزود: ما اعتقاد داریم این دشت ظرفیت بالقوه و فراوانی دارد وی تواند بیش از توان امروز خود به ما عایدی دهد و این کار میسر نخواهد شد جز اینکه با روحیه جهادی که همان روحیه ای که شهدا داشتند، محقق می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین بیان کرد: امام خمینی (ره) یکی از بزرگترین تحول خواهان بودند و بزرگترین نوآوری او پیوند بین اسلامیت و جمهوریت و خود انقلاب بود.

این مسئول عنوان کرد: دنیای امروز در مسیر خود و در جهت اهدافی که هر کشوری دنبال می‌کند به دنبال ترویج نگاه تحولی هستند.

5

۲ میلیون هکتار ار اراضی کشاورزی کشور به کشت گندم آبی اختصاص دارد

 

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر ۲ میلیون هکتار ار اراضی کشاورزی کشور به کشت گندم آبی اختصاص دارد که از سال گذشته تمرکز بر خرید تضمینی گندم انجام داده ایم و از ۴ میلیون و ۵۰۰ تن به ۷ میلیون و ۵۰۰ تن خرید تضمینی گندم دست یافته ایم.

مهاجر خاطر نشان کرد: بایستی استفاده از ادوات و ماشین آلات کشاورزی نوین را در بین کشاورزان ترویج داد تا با بکارگیری از این ادوات و دانش نوین محصول بیشتری برداشت شود.

معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: امیدواریم این طرح در سال‌های آینده نیز به قوت خود باقی بماند تا موجب تحول در حوزه کشاورزی، به ویژه برای کشاورزان خرد که مفید واقع می شود، باشیم.

وی تصریح کرد : بایستی کارشناسان متخصص در حوزه تخصص خود استفاده شوند تا بتوانند باعث تحول و پیشرفت بخش کشاورزی باشند

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد اراضی کشاورزی کشور خرد و کمتر از ۵ هکتار هستند، افزود: باید قوانین تازه‌ای برای جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی وضع کنیم، چرا که با خرد شدن این زمین ها علاوه بر افزایش هزینه های تولید و تامین کود و سم با مشکل جدی در این حوزه روبرو خواهیم بود.

وی اظهار کرد: برای انجام این کار به دنبال بهره وری حداکثری آب و حفظ آب های زیرزمینی این حوزه هستیم تا با افزایش تولید و استفاده از روش های نوین و کاشت ارقام مقاوم، به کم آبی و آب شور این دشت پایان دهیم.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت کشاورزی استان قزوین، اظهار کرد: قزوین مهد علم و ادب است و نیروی انسانی ماهری دارد و با دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی خوبی که در حوزه کشاورزی دارد می‌تواند الگویی مناسب و سازنده برای سایر استان ها باشد.

4

الگوی کشت را یکی از مهمترین مولفه های توسعه دشت قزوین است

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت:کشاورزی قزوین با عنوان دشت قزوین آمیخته و ترکیب شده و این دشت مهم می تواند آغاز گر کشاورزی مدرن و نوین باشد.

عطایی افزود: رسیدن به توسعه پایدار و ارتقای بهره وری نیازمند نیروی انسانی است و با ایجاد انگیزه، همدلی ، اتحاد و مشارکت نیروی انسانی در راستای توسعه بخش کشاورزی حرکت کرد.

وی ادامه داد: تامین امنیت غذایی در حال حاضر فراتر از امنیت مرزها است و به همین جهت باید با تمام توان و ظرفیت خود و استفاده از کشاورزی دانش بنیان در این عرصه جهادی تلاش کنیم.

عطایی با بیان اینکه دشت قزوین به عنوان یک ظرفیت ویژه و با نام قزوین درآمیخته شده است، گفت: این منطقه از کشور با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغستان و ۱۴۰ هکتار بوستان ملی باراجین در سال ۹۲ به عنوان شهر پاک ایران انتخاب شد و در حال حاضر نیز دارای بیش از ۸۵ هزار هکتار زمین مرتعی، ۲۷ هکتار جنگل و ۲۹ هکتار بیابان است.

وی بیان کرد: همه می‌دانند کشاورزی قزوین با عنوان دشت قزوین آمیخته شده است، همان طور که در دهه ۴٠ و ۵٠ این دشت پیشگام توسعه کشاورزی کشور بوده و انتظار این است که امروز در موضوع کشاورزی دانش بنیان نیز پیش‌قدم باشد.

عطایی مطرح کرد: ارتقا بهره وری بدون استفاده از دانش امکان پذیر نیست و فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص دشت قزوین در ٨٢ فصل الخطاب ما است و توسعه دشت قزوین در راستای الگوی توسعه پایدار در دستور کار قرار دارد.

سرپرست جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: براساس فرمایش مقام معظم رهبری برای توسعه و ارتقای دشت قزوین، از سال ۸۹ ردیف مستقلی برای احیا و توسعه آن طبق الگوی توسعه پایدار تعیین شده و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

 

لیلا بیگدلی/قزوین

 

 

کدخبر: 868141 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟