رونمایی از ۱۴ محصول فناورانه در قزوین
به گزارش رکنا ازقزوین،  جعفر احمدی در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان گفت: امسال با شعار«ایران استوار ۴۴ سال افتخار» وارد کار شده ایم و رویداد تانا را بخوبی برگزار کردیم.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین ادامه داد: تعداد شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان قزوین نیز 45 شرکت است که این رقم در سال گذشته ۳۳ مورد بود که نشانگر رشد ۳۶ درصدی استقرار این شرکت هاست.

این مسوول خاطرنشان کرد: در کنار ضرورت ایجاد و توسعه زیرساخت برای فعالیت شرکت های دانش بنیان که به آن به طور جدی نیاز داریم باید شاهد توسعه و ترویج فرهنگ دانش بنیانی نیز باشیم.

احمدی با بیان اینکه پارک های علم و فناوری کشور در سه درجه رتبه بندی می شوند،گفت: پارک قزوین در درجه سه قرار دارد و با توجه به فعالیت های پارک و جایگاه علمی و اقتصادی استان در کشور این رتبه بندی شایسته ما نیست و باید تلاش کنیم تا وضعیت خود را در رتبه بندی کشور بهبود ببخشیم.

وی افزود: متاسفانه در همه مناطق استان قزوین زیرساخت خوبی در حوزه شرکت های دانش بنیان وجود ندارد و در پارک علم فناوری به عنوان تنها موتور فعال در این زمینه، تلاش می کنیم این زیرساخت ها با حمایت مسئولان فراهم شود.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین گفت: در حال حاضر بیش از ۸ هزار و ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که سهم استان قزوین از این تعداد به ۴۵ شرکت دانش‌بنیان رسیده که در مقایسه با ۳۳ شرکت سال قبل با رشد ۳۶ درصدی مواجه شدیم.

وی همچنین اظهار کرد: پارک علم و فناوری قزوین به منظور بهبود شرایط برای پذیرش و استقرار شرکت های دانش بنیان، درخواست تخصیص بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی را داشته که امیدواریم در سال آینده محقق شود.

احمدی تصریح کرد: از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان در جایگاه ۹ کشوری قرار داریم و بر اساس آمارها در سال گذشته در کشور ۶ هزار و ۶۳۲ شرکت دانش بنیان وجود داشت که امسال تعداد آنها به ۸ هزار و ۵۰ شرکت رسیده و شاهد رشد ۲۱ درصدی در سطح ملی هستیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین اضافه کرد: تعداد شرکت های دانش بنیان در کل استان نیز از ۹۲ شرکت به ۱۳۲ شرکت افزایش یافته و با رشد ۴۳ درصدی شرکتها در سراسر استان مواجهیم.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین تصریح کرد: عملیات ساخت بزرگترین پردیس فناوری استان در روز ۱۸ بهمن آغاز خواهد شد که در این راستا قطعه زمینی به مساحت ۷۰ هکتار در آبیک برای این پردیس در نظر گرفته شده که ۱۵ هکتار آن تحویل داده شده که در سه فار ۵ هکتاری زیرساخت ها ایجاد شده که در آن صنایع هایتک و دانش بنیان و بدون آلودگی مستقر خواهند شد.

وی گفت: برای ایجاد این پردیس آبیک ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و این مجموعه می تواند استان‌های البرز و تهران را نیزتحت پوشش قرار‌ دهد و از پروژه‌های استراتژیک استان محسوب می شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین گفت: در سه ماه آینده تلاش می کنیم مراکز رشد مستقل در شهرستان های بویین زهرا، تاکستان، البرز و آبیک نیز راه اندازی شود.

رئیس پارک علم و فناوری عنوان می کند: در دنیا بیش از ۳ هزار میلیارد در زمینه اقتصاد صنایع خلاق وجود دارد اما متاسفانه ما سهمی از صادرات صنایع خلاق نداریم .

احمدی اضافه کرد: با رایزنی و برگزاری جلساتی با آموزش و‌ پرورش، دو مرکز رشد و خانه خلاق دانش آموزی به زودی در قزوین راه اندازی خواهد شد.

احمدی تصریح کرد: بزودی جلسات رویدادفرهنگی و فناوری نرم در خانه خلاق شکل خواهد گرفت و انتظار داریم نهادها فرهنگی کمک کنند تا رویدادهای فرهنگی بخوبی برگزار شود و خانه خلاق محل استقرار تیم های فعال شود.

رئیس پارک علم و فناوری قروین یادآورشد: حوره های وسیعی از تولید فیلم و محتوا و بازی های فکری و صنایع دستی درخانه خلاق ایجاد خواهد شد و درشرایطی که امروزه در دنیا ۳ هزار میلیارد دلار ظرفیت صادرات صنایع خلاق است متاسفانه ما هیچ سهمی نداریم که این خلاء باید جبران شود.

 

لیلا بیگدلی/قزوین

 

 

 

 

کدخبر: 867818 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟