مصوبه دو فوریتی شورای شهر همدان برای رویکرد جامع ترافیکی شهرداری

به گزارش رکنا از همدان، مهدی حیدری در کمیسیون فنی عمرانی شورا با موضوع «بررسی سامانه آی تی اف و تجمیع سامانه‌های شهرداری در مرکز کنترل ترافیک» ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، اظهار کرد: موضوع ترافیک اکنون ام‌المصائب گریبان‌گیر مردم در شهر همدان است.

وی با بیان اینکه ترافیک از مبنایی‌ترین مشکلات است، گفت: این مشکل جز با همت، خلاقیت و تجربه، قابل حل و کاهش نیست؛ هفته گذشته نیز طرحی دو فوریتی در این خصوص به صحن شورا ارسال شد.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان بیان کرد: شهرداری موظف است برنامه جامع و رویکرد کلی خود در خصوص ترافیک را به شورا ارائه کند.

حیدری استفاده از فناوری‌های نوین را یکی از سرفصل‌های طرح دو فوریتی ارائه شده در صحن دانست و افزود: المان‌های تشکیل دهنده کنترل ترافیک، موضوعات فیزیکی و کالبدی، آموزش شهروندی و فرهنگ‌سازی در کنار سایر موارد در بحث ترافیکی باید در نظر گرفته شود.

وی جلوگیری از ورود بی‌رویه خودرو به معابر و یا مدیریت این موضوع را یکی دیگر از اقدامات مؤثر در کنترل ترافیک برشمرد و تصریح کرد: به این منظور باید به ازای هر خودروی ارائه شده به متقاضی یک خودروی فرسوده از سیستم خارج شود.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان به وظایف شهرداری در بحث ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی، ساماندهی پرداخت خرد و… اشاره کرد و یادآور شد: سهم ناوگان حمل و نقل عمومی از سفرهای درون شهری حدود ۵ درصد و بسیار ناچیز است.

حیدری خواستار پیگیری جدی شورا در بحث کنترل ترافیک شد و خاطرنشان کرد: مهم نیست چه کسی در مسند کار است و شورا باید در این خصوص دلسوزانه پای کار باشد.

وی با تأکید بر اینکه در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری باید رکن رکین اصلی و خط و مشی محوری، ارتقا شرایط ترافیکی در سطح شهر باشد، ادامه داد: مسائل ترافیکی در هم تنیده بوده و امید است با اتمام مطالعات جامع ترافیکی هر چه زودتر این حوزه تعیین تکلیف شود.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان اظهار کرد: سعی بر اتمام و ارائه مطالعات جامع ترافیکی توسط شهرداری تا قبل از ارائه بودجه ۱۴۰۲ بود که متأسفانه محقق نشد.

تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی اصلی‌ترین راهکار کنترل ترافیک

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه موضوعی همچون ترافیک که روح و روان را نشانه گرفته باید اولویت اول نمایندگان آنها در پارلمان شهری باشد، اظهار کرد: متأسفانه گاهی مسائل اصلی شهری را رها شده و به اولویت‌های دیگر پرداخته می‌شود.

حمید بادامی‌نجات با اشاره به انتظار نادرست ایجاد شده در بحث عریض‌سازی خیابان‌ها گفت: اصلی‌ترین راهکار در کنترل ترافیک شهر، تقویت حمل و نقل عمومی، هوشمندسازی و مدیریت صحیح در حوزه ترافیک است.

وی بیان کرد: وضع موجود در بحث ترافیک را می‌توان بهتر مدیریت کرد؛ انتظار هدایت درست خودرو در خیابان‌ها توسط مردم و بدون دادن اطلاعات لازم، انتظار بیهوده‌ای است.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر همدان کوتاه‌ترین و بهترین راهکار در کنترل ترافیک شهر را استفاده از سامانه‌های هوشمند دانست و افزود: الگوهای ترافیکی و مباحث حمل و نقلی نیز راهکار میان مدت این معضل است که باید به آنها نیز بپردازیم.

شهرداری در حل معضلات شهری از متخصصان و اهل دانش بهره بگیرد

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان نیز بهره‌گیری از دانش را در حل مشکلات و معضلات شهری به ویژه در حوزه ترافیک ضروری دانست و اظهار کرد: با وجود تخصص‌های فراوان موجود در شهرداری و دانشگاه‌ها متأسفانه شهرداری بهره گرفتن از دانش برای حل مسائل مختلف بی‌بهره است.

علی‌اکبر نظری با بیان اینکه باید بهره لازم از اهل فن و دانشگاهی را ببریم، گفت: در این صورت می‌توانیم معضل ترافیک را کاهش داده و حل کنیم.

وی با طرح این سوال که هوشمندسازی اگر کمکی به حل مشکل ترافیک و سایر معضلات نکند چه سودی دارد، بیان کرد: در زمینه هوشمندسازی نیز باید از ظرفیت متخصصان استفاده شود و با مطالعات دقیق مشکل را حل کنیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان افزود: متأسفانه دولت از دانشگاه بهره نمی‌گیرد در حالی که تمام برنامه‌های کشور باید از دانشگاه بهره بگیرد که اینگونه نیست و این مصیبت‌ها به وجود آمده است.

حمل و نقل و ترافیک امروز مهمترین مسئله مدیریت شهری است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه حمل و نقل و ترافیک امروز مهمترین مسئله مدیریت شهری است، تصریح کرد: حل معضلات موجود در عرصه حمل و نقل و ترافیک باید در اولویت برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و بودجه‌ریزی مدیریت شهری باشد.

حجت‌الاسلام ناصر صفری‌افلاکی خیانت اصلی را مربوط به رویه غلطی دانست که از آغاز انقلاب اسلامی تا کنون، به دنبال توسعه شهرها و کلانشهرسازی هستند و ادامه داد: این موضوع در حالی است که سیاست‌های کلان و اسناد بالادستی بر تقویت شهرهای کوچک و روستاها تأکید دارند.

 
 

 

کدخبر: 867302 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟