سرشاخه‌کاری درختان گردو برای اولین بار در استان چهارمحال و بختیاری

به گزارش رکنا  از شهرکرد : 

حسین برزگر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت:  تولیدات حوزه جهاد کشاورزی در اوایل انقلاب اسلامی بالغ بر  ۲۹۶ تن بوده که در حال حاضر یک‌ هزار و ۶۲۷ هزار تن می باشد که  به رشد ۴۵۰ درصدی رسیده است .

وی افزود: بیشترین رشد در تولیدات محصولات زراعی  ۹۸۶ هزار تن و محصولات باغی  ۲۳۴ هزار تن و در زمینه دام و طیور  ۳۷۰ هزار تن بوده است. و  ارزش تولیدات کشاورزی در استان ۲۳ هزار و ۴۳۵ میلیارد تومان می باشد که نسبت به اوایل انقلاب رشد قابل ملاحظه ای داشته است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح نمود که در حوزه شهرک‌های کشاورزی در استان در سال جاری زیرساخت دو مجتمع گلخانه‌ای واقع در شهر بلداجی و مجتمع قارچ در جونقان با اعتباری بالغ بر  ۴۰میلیارد ریال تکمیل شده است.و نیز مطالعات امکان‌سنجی ۲۴ مجتمع گلخانه و دام سبک و سنگین به مساحت یک هزار و ۲۴ هکتار عقد قرارداد شده است . و  با توجه به ظرفیت استان در بخش گلخانه و ضرورت توسعه این بخش در حال حاضر  ۵۶ هکتار گلخانه در استان وجود دارد .

وی افزود : در سالجاری بیش از  ۸۵۴ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه‌های اشتغال و دامدار کارت ونیز حوزه مکانیزاسیون کشاورزی پرداخت شده و همچنین ۶۴ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت تسهیلات خسارات خشکسالی به کشاورزان استان ابلاغ گردیده است .

حسین برزگر در مورد برنامه های دهه فجر امسال  گفت: ۴۴ پروژه در دهه فجر افتتاح می‌شود و یک پروژه کلنگ‌زنی می‌گردد که از این تعداد ۱۵ پروژه در حوزه آب، خاک و فنی مهندسی، ۱۴ پروژه در حوزه دام و طیور، ۱۴ پروژه در حوزه تولیدات گیاهی و یک پروژه در حوزه شیلات و آبزیان می باشد. که از نظر اعتباری برای  پروژه‌های قابل افتتاح  اعتباری بالغ بر  ۱۲۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان و برای پروژه‌ کلنگ‌زنی اعتباری بالغ بر ۵۱۳ میلیون تومان در نظر گرفته شده که در مجموع برای این پروژه‌ها ۱۲۶ میلیارد و ۲۶۳ میلیون تومان هزینه شده است. و برای  یک‌هزار و ۱۴۳ نفر شامل ۴۷۸نفر به صورت مستقیم و ۶۶۵ نفر به صورت غیرمستقیم  اشتغالزایی شده است .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اظهار داشت که سرشاخه‌کاری درختان گردو برای اولین بار در سطح ۴۰۰ هکتار از باغات گردو در استان صورت گرفته است و در طرح جهش کشت در دیمزارها تاکنون ۳۱ هزار هکتار قرارداد  امضا شده که در همین زمینه ۳۴ دستگاه کشت مستقیم منعقد شده است.

وی افزود : تاکنون ۲ هزار و ۷۲۲ تن بذر اصلاح شده جهت کشت پائیزه و ۲۵ هزار تن کود شیمیایی بین کشاورزان چهارمحال و بختیاری توزیع شده است و نیز کشت قراردادی گندم برای اولین بار در ۱۰ هزار و ۷۸۰ هکتار از اراضی استان انجام گرفته و کشاورزان در این طرح مشمول تخفیفات بیمه‌ای و دریافت کودهای شیمیایی شده اند .

مصیبی دهکردی - چهار حال و بختیاری

کدخبر: 867135 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟