رسیدگی به تخلفات شهری شهرداری هوشمند می‌شود / حدود ۹۰ درصد کودکان خیابانی اتباع هستند

به گزارش رکنا از اصفهان؛ مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان، با بیان اینکه تخلفات شهری در کلان‌شهر اصفهان را به حداقل رساندیم، گفت: با طرحی که در ناژوان اجرا کردیم دست‌فروشانی که به‌ظاهر دست‌فروش بودند، اما در کنار این‌ها مواد مخدر می‌فروختند، با کمک نیروی انتظامی در شمال ناژوان جمع‌آوری شدند.

تخلفات شهری 2روح‌الله ابوطالبی در نشست خبری با رسانه ها هوشمندسازی رسیدگی به تخلفات شهری شهرداری اصفهان را امری مهم دانست و افزود: این اتفاق برای اولین‌بار در کشور است که طی یک سال گذشته با راه‌اندازی سامانه‌ای به‌صورت آزمایشی پیشرفت قابل‌توجهی داشته است. این سامانه به‌ تمام نرم‌افزارهای مرتبط در شهرداری اصفهان متصل است و رسیدگی به تخلفاتی مانند سد معبر را به‌صورت غیرحضوری انجام می‌دهد.

وی با اعلام اینکه کارتن‌خواب‌ها، معتادان متجاهر و متکدیان بیشتر در منطقه ۱۴ شهرداری و مناطق حاشیه شهر هستند و به‌ندرت در مناطق ۲ و ۳ و مرکز شهر به‌صورت روزانه دیده می‌شوند، گفت: عمده این افراد توسط لیدرها هدایت می‌شوند که در چند ماه اخیر لیدر و دسته متکدیان را با حکم قضایی دستگیر کردیم.

ابوطالبی با بیان اینکه درگذشته عدم وجود همدلی میان دستگاه‌های ذی‌ربط مانع مهمی در ساماندهی کارتن‌خوابی بوده است که در این دوره به سهم خود تلاش کردیم این مانع برطرف شود، توضیح داد: مقرر شد در سال ۱۴۰۲ بودجه خاصی برای موضوع تکدی‌گری در شهر اصفهان تخصیص داده شود که در این موضوع به جلب مشارکت سایر شهرهای اطراف نیز اقدام شد.

ساماندهی ۳۵۰ کارتن‌خواب معتاد متجاهر

برای ساماندهی کارتن‌خواب‌ها بوده که منجر به ساماندهی ۳۵۰ کارتن‌خواب معتاد متجاهر طی یک‌ماه و نیم گذشته شده است و این افراد از مناطق مختلف شهر جمع‌آوری و به کمپ منتقل شدند.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان، با تأکید بر اینکه شهرداری برای جمع‌آوری این افراد حکم قانونی گرفت، گفت: تلاش می‌کنیم کارتن‌خواب‌ها را در محیط‌های باز سطح شهر نداشته باشیم و از این‌رو نیروهای ما اکنون روزانه شهر را رصد می‌کنند. آمار دقیقی از شمار کارتن‌خواب‌ها، معتادان متجاهر و متکدیان نداریم، این افراد بیشتر در منطقه ۱۴ شهرداری و مناطق حاشیه شهر هستند و به ‌ندرت در مناطق ۲ و ۳ و مرکز شهر به‌صورت روزانه دیده می‌شوند.

وی میزان کمک‌رسانی مردم اصفهان به متکدیان را  قابل‌ توجه دانست و افزود: این از دلایلی است که سبب شده تکدی‌گری رشد زیادی در این شهر داشته باشد. آمار افراد کارتن‌خواب در شهر اصفهان و متکدیان در فصل‌های خاص و شرایط خاص متغیر است و به همین علت از شمار متکدیان و کودکان خیابانی که به طور عمده مهاجر و اتباع هستند، آمار دقیقی نداریم. از شهروندان تقاضا می‌شود کمک‌های خود را به‌جای متکدیان خیابانی به مراکز خیریه معتبر پرداخت کنند تا از این طریق از میزان تکدی‌گری در شهر کاسته شود.

کمک از معتمدان، اتحادیه‌ها و اصناف برای کاهش تخلفات شهری

ابوطالبی با اعلام اینکه حدود ۹۰ درصد کودکان خیابانی اتباع و ۱۰ درصد آنان از شهرهای اطراف اصفهان به این شهر مهاجرت کردند، تصریح کرد: گروه‌هایی که دستگیر می‌کنیم درآمدهایی با عددهای قابل‌توجهی دارند و برخی از این کودکان خیابانی به طور عمده افرادی هستند که توسط لیدرهایی دسته‌بندی و هدایت می‌شوند. در چند ماه اخیر لیدر و دسته متکدیان را با حکم قضائی دستگیر کردیم که از اتباع بیگانه بودند و همه این‌ها بدون مجوز وارد شده و در نقاط مختلف و چهارراه‌های شهر ساکن شدند و زن‌ها و بچه‌ها را برای تکدی‌گری می‌فرستادند.

وی با اعلام اینکه برای رسیدگی به وضعیت کودکان کار، شهرداری اصفهان سه ساختمان مجزا را در خیابان مهدیه برای کودکان زیر ۱۸ سال تدارک دیده که به‌ زودی افتتاح می‌شوند، گفت: کودکان بر اساس دسته‌بندی‌های سنی و اقتصادی در این مکان تحت درمان و آموزش‌های لازم قرار می‌گیرند و اگر خانواده‌های آنها از پذیرش این کودکان اجتناب کنند، با نظارت مجامع قضایی، کودک در این مکان می‌ماند و درباره پدر و مادر جرم‌انگاری می‌شود. شهرداری برای این طرح که بی‌شک نتایج قابل‌توجهی خواهد داشت هزینه زیادی را متقبل شده است.

وی اضافه کرد: برای کاهش تخلفات شهری و معضلات از معتمدان، اتحادیه‌ها و اصناف کمک می‌گیریم، در سال‌های گذشته مرجع و مرکزی برای نگهداری متکدیان و کودکان کار وجود نداشت و دختران و پسران کمتر از ۱۸ سال‌تحویل بهزیستی می‌شدند و این عملاً مشکل را برطرف نمی‌کرد.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان، با اعلام اینکه شهر اصفهان در سال‌های گذشته با معضل کمبود مرکز نگهداری ماده ۱۶ معتادان متجاهر روبرو بود، گفت:  با وجود اینکه ایجاد چنین مرکزی وظیفه ذاتی شهرداری نیست؛ اما این مهم را یک تکلیف دانست و با احداث کمپ باغ فدک ورود کرد تا یک معضل اساسی شهر اصفهان را برطرف کند. در کمپ باغ فدک که برای نگهداری معتادان متجاهر آقا ایجاد شده کارگاه‌های آموزشی تعبیه شده که این افراد پس از خروج از کمپ به سمت‌وسوی اعتیاد باز نگردند.

افتتاحیه های دهه فجر

وی با اشاره به اینکه  این کمپ ۷۰۰ نفر ظرفیت دارد و ۱۸ بهمن امسال با حضور مقامات کشوری و استانی افتتاح خواهد شد، گفت: همچنین به طور هم‌زمان نیز مرکز قلعه شور به بانوان در موضوع مرکز ماده ۱۶ اختصاص می‌یابد. همچنین ۲ مرکز ماده ۱۶ استان اصفهان در قلعه شور و کمپ کرامت مبارکه زیر نظر سپاه است که این دو با توجه ‌به آمار معتادان متجاهر شهر اصفهان ظرفیت پذیرش همه معتادان را ندارد.

ابوطالبی ادامه داد: کمپ استقلال نیز با ظرفیت حدود ۵۰۰ نفر نیز محل رسیدگی به مردان معتاد متجاهر است که مباحث درمانی و آموزشی نیز در آن انجام می‌شود.

وی افزود:از دیگر اقدامات مهم شهرداری در راستای رسیدگی به تخلفات ساختمانی طبق مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر، عودت وسایل افراد متخلفی است که تا پایان سال ۹۸ توسط شهرداری اصفهان ضبط شده است. این اموال به‌صورت رایگان تا ۲۲ بهمن به صاحبان آن‌ها عودت داده می‌شود.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 866093 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟