در سال جاری به صورت ماهانه، ۲,۳۰۰ میلیارد تومان مستمری در استان اصفهان پرداخت می‌شود /بدهی  دولت به تامین اجتماعی در سال آینده به ۲۲۰ هزار میلیارد می‌رسد

به گزارش رکنا از اصفهان؛مرتضی حاجی‌کاظمی، در نشست خبری سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان، گفت: از جمعیت حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان اصفهان، سه میلیون و ۶۵۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه سازمان تأمین اجتماعی هستند که برابر با ۶۷ درصد جمعیت استان است. جمعیت ۳۸۷ هزار نفری بیمه‌شدگان استان اصفهان مستمری‌بگیر هستند و استان دارای ۱۱۰ هزار پرونده کارگاهی فعال است.

مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان اصفهان  با اشاره به اینکه یکی از مشکلات صندوق‌های بیمه‌ای، منابع آنها است افزود: روند برخی صندوق‌های خصوصی که دولتی شدند و در بودجه دولت برای آنها ردیف بودجه اختصاص یافت، دچار اختلال شد و این صندوق‌ها از روند خود باز ماندند. سازمان تأمین اجتماعی، سازمانی عمومی غیردولتی با استقلال مالی است که منابع آن از محل پرداخت حق بیمه‌ها و سرمایه‌گذاری (شرکت شستا) تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی به دنبال بنگاه‌داری نرفته است در سال جاری به صورت ماهانه، ۲,۳۰۰ میلیارد تومان مستمری در استان اصفهان پرداخت می‌شود و با افزایش ۵۶ درصدی مستمری حداقل‌بگیران و افزایش حدود ۴۰ درصدی مستمری افرادی که بالاتر از حداقل‌بگیر هستند، پرداختی‌ها با م حاسبه معوقات به ۲,۵۰۰ میل یارد تومان رسیده است، به طور کلی ۸۳ میلیارد تحت پوشش بیمه بیکاری در استان اصفهان به افراد پرداخت می‌شود که ۳۳ میلیارد تومان آن مربوط به ایام کوتاه‌مدت بستری یا مرخصی زایمان است.

حاجی‌کاظمی گفت: در سال جاری، دولت حدود ۹۰ هزار میلیارد دیون خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده است که حدود ۱۰ درصد این مبلغ، مربوط به استان اصفهان است، در سال گذشته شاهد افزایش گلایه‌های مراکز درمانی، داروخانه‌ها و مراکز خرید درمان مبنی بر افزایش معوقات بودیم که به علت تأمین و پرداخت نشدن منابع مالی بود و در سال جاری نیز حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان به دیون دولت افزوده شده است.

پرداخت ۱۶۷ میلیارد تومان هزینه مراسم ترحیم 

وی تاکید کرد:پیش‌بینی می‌شود در سال آینده دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی به ۲۲۰ هزار میلیارد برسد و انتظار می‌رود که حداقل نیمی از این مبلغ در لایحه بودجه دیده و منجر به تأمین کمبودهای منابع سازمان شود، همچنین پیش‌بینی می‌شود؛ الباقی بدهی دولت تا پایان سال جاری، ۴۵۰ هزار میلیارد باشد.

مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه هدف مسئولان سازمان، رسیدن به مفهوم تأمین اجتماعی هوشمند است و با شیوع بیماری کرونا این هدف اهمیت بیشتری یافت، اظهار کرد: یکی از قدم‌های بزرگ برداشته شده توسط سازمان، حذف دفترچه و تبدیل آن به نسخه‌نویسی الکترونیک بود که منجر به کاهش مراجعه‌ها و صرفه‌جویی در وقت افراد شد.

وی با بیان اینکه بیمه بیکاری جزو سنوات فرد محسوب می‌شود، افزود: به بیمه‌شده و همسر وی، کمک هزینه‌ای توسط سازمان تأمین اجتماعی زمان فوت پرداخت می‌شود که برابر با حداقل دستمزد سال است. این مبلغ در سال جاری برابر با چهار میلیون تومان برآورد شده است که برای کمک هزینه مراسم ترحیم پرداخت می‌شود. در ۹ ماهه سال جاری ۱۶۷ میلیارد تومان کمک هزینه مراسم ترحیم به ۴۶ هزار و ۴۴۴ نفر پرداخت شده است.

هشت میلیون ویزیت سرپایی در ۹ ماهه سال جاری در مراکز درمانی تأمین اجتماعی استان اصفهان

همچنین مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان از افتتاح بخش جراحی قلب بیمارستان شریعتی در دهه فجر، خبر داد و گفت: ایجاد صندوق درمانی بیماران صعب‌العلاج یکی از اقدامات بزرگ دولت فعلی است. اعتبار اولیه این صندوق حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد بوده است و تا این لحظه ۹۰ درصد هزینه درمانی بیماران صعب‌العلاج توسط سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود.

  محمد رجالی ، با اشاره به جمعیت بالای بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در استان اصفهان، تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان دارای ۲۸ درمانگاه و ۸۰۰ تخت بیمارستانی در بیمارستان‌های شریعتی، قرضی و الزهرا نجف‌آباد است.

وی ادامه داد: ۱۵ درصد خدمات درمانی ارائه شده در استان اصفهان بر عهده تأمین اجتماعی است که مربوط به درمان مستقیم می‌شود، سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان در حوزه خرید خدمت دارای قرارداد با چهار هزار مرکز و هزینه‌های درمانی مستقیم و غیرمستقیم این سازمان در سال گذشته برابر با حدود ۳۲ هزار میلیارد ریال و در ۸ ماهه سال جاری برابر ۲۵ هزار میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: حدود هشت میلیون ویزیت سرپایی در ۹ ماهه سال جاری در مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان انجام شده است . 

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان تصریح کرد: در ۹ ماهه سال جاری ۱۴ میلیون خرید خدمت انجام شده است. کلنگ‌زنی بیمارستان ۵۰۰ تخت‌خوابی سازمان تأمین اجتماعی در شهرک شهید کشوری، بزرگترین پروژه عمرانی سال جاری محسوب می‌شود که اقدامات مقدماتی آن در دست انجام است.

رجالی افزود: دو دیوار از قسمت بیمارستان غرضی ترک برداشته و تیمی به منظور بررسی شرایط در نظر گرفته شده تا علت آن مشخص شود، اما هنوز گزارشی از این موضوع ارائه نشده است.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 866076 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟