بیش از ۴۰ درصد مرگ های ناشی از سرطان قابل پیشگیری هستند

به گزارش رکنا از لرستان ، دکتر مریم کوشکی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به هفته ملی مبارزه با سرطان اظهار داشت: پویش ملی مبارزه با سرطان از هشتم تا پانزدهم بهمن با هدف تلاش برای حفظ جان انسان‌ها از میلیون ها مرگ و میر قابل پیشگیری به واسطه بروز انواع سرطان اجرا میشود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: شعار این پویش « فاصله‌ها را کم کنیم» نامگذاری شده و این امر فرصتی است تا با اجرای برنامه‌های آموزشی، ترویجی و غربالگری در سطوح بهداشتی بتوانیم گام موثری در راستای کنترل این بیماری برداریم.

دکتر کوشکی عنوان کرد: سالانه ۱۶ میلیون مرگ زودرس ناشی از بیماریهای غیرواگیر زیر ۷۰ سال در جهان داریم که ۲۷ درصد آن ناشی از سرطان است.

وی افزود: در سال ۲۰۱۹ پنج مورد از شایع‌ترین موارد سرطان در بین مردان عبارت بوده‌اند از؛ پروستات، روده بزرگ، مثانه، ریه و معده و پنج مورد از موارد شایع سرطان در بین زنان، سرطان‌های پستان، روده بزرگ، رحم، دهانه رحم و لوسمی هستند.

دکتر کوشکی اظهار داشت: مهمترین و شایع ترین سرطان‌ها در ایران، سرطان پوست، پستان ( در زنان)، پروستات (در مردان) و روده بزرگ در هر دو جنس هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان، بیان کرد:  مهمترین دلایل افزایش بروز سرطان در ایران و جهان، افزایش امید به زندگی و افزایش تعداد سالمندان است و تحولات اقتصادی و صنعتی شدن جوامع نیز باعث تغییراتی در شیوه زندگی شده است.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۴۰ درصد مرگ های ناشی از سرطان با تغییر سبک زندگی و اجتناب از عوامل خطر اصلی قابل پیشگیری هستند، خاطرنشان کرد: عوامل خطرساز قابل پیشگیری از سرطان عبارت اند از: مصرف سیگار، افزایش وزن و چاقی، رژیم غذایی نادرست شامل مصرف زیاد نمک و گوشت قرمز و چربی و مصرف کم میوه و سبزی ها و کم تحرکی هستند.

دکتر کوشکی افزود: دودهای داخل منزل ناشی از احتراق ناقص سوخت های جامد، اشعه های مضر و غیر یونیزان خورشید (uv)، آلودگی هوا نیز از دیگر عوامل خطرساز قابل پیشگیری از سرطان هستند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان، گفت: با توجه به روند افزایشی موارد ابتلا به سرطان، برنامه ریزی به منظور کنترل سرطان با محورهای پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان صحیح و مراقبتهای تسکینی ضروری هستند.

مهدی زکی پور / لرستان

 

 

کدخبر: 865977 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟