تدوین ۲ برنامه برای تولید ۱۰ هزار مگاوات  انرژی‌های تجدید پذیر در کشور /

به گزارش رکنا از اصفهان؛ این نیروگاه در زیربنایی به وسعت هزار و ۲۰۰ هکتار و در طول سه سال با استفاده از پیمانکاران داخلی ساخته می‌شود و تا پایان سال آینده حدود ۱۰۰ مگاوات از آن به بهره‌برداری می‌رسد.

همچنین ۵۰ نیروگاه ۵ مگاواتی کوچک مقیاس با همکاری جهاد سازندگی برای خانواده های کمیته امداد و بهزیستی در شرق اصفهان تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

افتتاح عملیات اجراییدر آیین کلنگ زنی بزرگترین نیروگاه خورشیدی در شرق اصفهان که در کوهپایه جانمایی آن انجام شده است،  معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) گفت: کشور در ۲ سال گذشته به‌دلیل مصرف فزاینده گاز و برق در زمستان و تابستان با ناترازی انرژی مواجه شده است اما با مدیریت های خوبی که در تابستان امسال صورت گرفت این عدم توازن برطرف شد .ولی برای عبور ازاین بحران ها نیاز است به سمت انرژی های تجدید پذیر حرکت کنیم .

 محمود کمانی گفت: کشور با ۱۵ هزار مگاوات کمبود برق در فصل تابستان مواجه است و در زمستان هم بدلیل کمبود سوخت با مشکل قطعی برق مواجه هستیم.

 وی افزود: به دلیل ناترازی انرژی در زمستان مجبور به استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها هستیم؛ در حالی که توسعه انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی از جمله راهکارهای جبران کمبود انرژی در کشور است.

 معاون وزیر نیرو اظهار کرد: در سال ۲۰۱۰ حدود ۲۰ درصد تولید انرژی سالانه در دنیا انرژی تجدید پذیر و ۸۰ درصد آن فسیلی بود، در سال ۲۰۲۲ این روند برعکس شده و بیش از ۸۰ درصد ظرفیت مصوبه انرژی جدید در دنیا تجدید پذیر است.

مدیرعامل ساتبا تصریح کرد: موضوع دیگر کاهش قیمت‌های تجهیزات مربوط به نیروگاه‌های تجدید پذیر است که از چهار هزار به ازای هر کیلووات در نیروگاه‌های خورشیدی به رقم ۶٠٠ دلار رسیدیم که این روند کاهشی است.

این مقام مسئول اشاره کرد: اگر قیمت سوخت واقعی را در نظر بگیریم به‌شدت نیروگاه‌های تجدید پذیر به صرفه‌تر هستند؛ وضعیت در کشور ما به‌گونه‌ای است که سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها قیمت پایینی دارد و همین موضوع وضعیتی را به وجود آورده که تاکنون انرژی تجدید پذیر قابل رقابت نبود و یکی از دلایل عمده‌ای که توسعه در داخل  کشور کم اتفاق افتاده نیز همین است.

وی افزود: وضعیت فعلی ما به‌گونه‌ای است که حدود هزار و 25 مگابایت انرژی تجدید پذیر در حال بهره‌برداری داریم و عدد مناسبی نیست.

معاون وزیر نیرو بیان داشت: از طرف دیگر کشور با ناترازی انرژی مواجه شده که شاید در سال‌های گذشته در مورد آن فکر نمی‌شد و فکر می‌کردیم به هر میزان که بخواهیم گاز داریم و کارمان باید این باشد که نیروگاه حرارتی بزنیم، اما اکنون و در این یکی دو سال به این نتیجه کاملاً ملموس رسیدیم که این‌گونه وضعیتی نیست.

وی افزود: در زمستان به دلیل افزایش مصرف گاز خانگی شاهد کمبود بسیار زیادی در حوزه تحویل گاز به نیروگاه‌ها هستیم و مجبوریم سوخت مایع استفاده کنیم و تحویل این سوخت یک‌طرف و مسائل آلودگی از طرف دیگر کار را به‌جای رسانده که باید هر چه سریع‌تر برای آن فکری کنیم.

 

وی افزود: ۲ برنامه تولید ۱۰ هزار مگاوات برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش مصرف در نظر گرفته شده که امیدواریم در دولت سیزدهم به نتیجه برسد.

کمانی اضافه کرد: تولید ۲ هزار مگاوات از طریق نیروگاه بادی هم برای کشور در نظر گرفته شده است که از طریق صرفه جویی در مصرف انرژی و توسعه انرژی های تجدید پذیر محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه آغاز احداث نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی افتخاری برای کشور است،گفت: احداث این نیروگاه از نظر ابعاد و خط شکنی فولاد مبارکه در این حوزه، ظرفیت بالایی محسوب می شود؛ این ظرفیت در سطح دنیا جزو نیروگاه های بسیار بزرگ است و تکمیل به موقع این نیروگاه تا سه سال آینده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی از دیگر برنامه های این سازمان در راستای مدیریت مصرف انرژی را تعویض لامپ های روشنایی در معابر کشور عنوان کرد و افزود: کلیه لامپ های روشنایی معابر کشور بر اساس برنامه زمانبندی تعویض خواهد شد که این اقدام تاثیر بسیاری در صرفه جویی انرژی به‌همراه دارد ، همچنین ۲۰ میلیون کولر آبی در کشور وجود دارد که با تعویض موتور این کولرها با موتورهای با بازده بالا، پنج هزار مگاوات در کشور صرفه جویی خواهد شد.

وی ادامه داد: این طرح با تعویض موتور هزار دستگاه کولر آبی از استان اصفهان آغاز خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که نیروگاه خورشیدی کوهپایه تا ۲ سال آینده به بهره برداری کامل برسد .

جهش ۲۰ برابری تولید انرژی دراصفهان

 استاندار اصفهان نیز در این آیین گفت: با احداث و بهره‌برداری از یکهزار مگاوات انرژی پاک در استان اصفهان، در آینده جهش ۲۰ برابری تولید انرژی را در این حوزه خواهیم داشت.

 سیدرضا مرتضوی  افزود:  با افتتاح این نیروگاه علاوه  بر جبران کسری برق، از آلودگی هوا نیز پیشگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل و مشکلاتی که گریبانگیر مردم استان بوده، آلودگی هواست گفت:آلودگی هوا دغدغه ای است که استان را با تعطیلی مکرر مواجه کرده است هر چند که یکی از راهکارها برای حفاظت از سلامت مردم محدودیت در تردد و آموزش است اما همه ماموریت‌های ما سلبی نیست.

استاندار اصفهان بیان کرد: بهبود کیفیت سوخت مصرفی، بهبود شرایط و کیفیت خودروها، بهبود فیلتراسیون در صنایع، توسعه فضای سبز و دیگر موارد از اقدامات و ماموریت‌های ایجابی است که در دولت سیزدهم به عنوان دولتی که دغدغه سلامت مردم را دارد با جدیت دنبال می شود.

وی افزود: آغاز عملیات اجرایی احداث نیروگاه خورشیدی گواهی بر سخنان ماست و در تفاهم نامه ای که سال گذشته با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر کشور منعقد شد، استان اصفهان گام بلندی را برای تولید یکهزار مگاوات تولید انرژی پاک در کشور برداشت.

استاندار اصفهان گفت: تولید یکهزار مگاوات برق در اصفهان از چهارهزار مگاوات برق در کشور است که توسط استان اصفهان انجام می‌شود.

مرتضوی افزود: پس از پیگیری مکرر و تسهیل امور، محل احداث نیروگاه‌های خورشیدی در استان مشخص و تا مرحله انتخاب پیمانکار پیش رفت و با ظرفیتی که در استان داریم می‌توانیم، بخش عمده ای از انرژی کشور را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک تامین کنیم و هوای پاک را به مردم هدیه دهیم.

استاندار یادآور شد: نیروگاه شهید منتظری به‌عنوان یک نیروگاه آلاینده به دلیل استفاده از سوخت مایع شناخته می‌شود با ظرفیت تولید انرژی پاک در استان انتظار می‌رود این نیروگاه وارد مراحل نوسازی و دانش بنیان شود.

وی افزود: اکنون به صورت همزمان شاهد کلنگ زنی مجموعه ۶۰۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی در شهرستان کوهپایه با سرمایه گذاری فولاد مبارکه، مجموعه ۲۰۰ مگاواتی در شهرستان شاهین شهر با سرمایه گذاری شرکت مپنا و سایر شهرستان ها از جمله ورزنه، شهرضا، نجف آباد، نطنز، کاشان، تیران و کرون و دهاقان هستیم.

 

مرتضوی اضافه کرد: در استان اصفهان در پیک مصرف حدود یکهزار تا یکهزار و ۵۰۰ مگاوات به ویژه در فصل تابستان مصرف انرژی برق داریم که به مدار آمدن این میزان انرژی تجدیدپذیر می تواند کسری موجود را جبران و به جلوگیری از آلودگی هوا کمک کند.

وی ادامه داد: اکنون تنها ۵۰ مگاوات انرژی خورشیدی در استان تولید می شود و با احداث و بهره‌برداری از یکهزار مگاوات انرژی پاک جهش ۲۰ برابری این حوزه را با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی و حمایت های دولتی شاهد خواهیم بود.

در ۱۰ سال گذشته رشد بهره وری در کشور منفی بوده است

درادامه این آیین معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز گفت: مسأله بهره وری در برنامه توسعه کشور بطور مکرر تکرار شده است و هشت درصد رشد سالانه در این برنامه پیش بینی شده است.

میثم لطیفی افزود:بخشی از این رشد باید از محل بهره وری انجام شود اما در ۱۰ سال گذشته رشد بهره وری در کشور ما منفی بوده است، هر چند رشد بهره وری کشور بهبود پیدا کرده اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم .

رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز در بخش خانگی و صنعت کشور مصرف می شود که باید در این زمینه فکر عاجلی کرد.

وی با اشاره به اهمیت تغییر فرایندها و الگوهای فرهنگی بیان کرد: باید در زمینه عرضه و تقاضا هم چاره ای اندیشیده شود و بر این اساس سه دستگاه و وزارتخانه صنعت، کشور و نیرو در حوزه انرژی و بهره وری دست به دست هم داده اند تا این مشکل برطرف شود.

معاون رئیس جمهور افزود: یکی از سرفصل‌های اصلی در بهره وری، بهره وری سبز است که در این زمینه باید راه‌های مدیریت مصرف بهینه انرژی و حفظ محیط زیست را مورد توجه قرار دهیم.

لطیفی اضافه کرد: جرات و جسارت برای ورود به این عرصه در سال‌های گذشته مغفول مانده بود و از سرمایه خدادادی که به کشور ما داده شده استفاده درستی نشده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته با مدیریت مصرف برق قطعی برق در کشور نداشتیم، اظهار داشت: اقدامات خوبی در استان‌های اصفهان، یزد و کرمان برای تولید انرژی‌های تجدید پذیر شروع شده است .

لطیفی گفت: فولاد مبارکه در استان اصفهان پیش قدم شده و اقدامات ارزشمندی انجام داده و به مسوولیت های اجتماعی خود عمل کرده است و امیدواریم تا سال آینده مرحله اول این نیروگاه به بهره برداری برسد.

بهمن راعی/ اصفهان

 

کدخبر: 864655 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟