دم خروس آمار اشتغال در لرستان بیرون زد

به گزارش خبرنگار رکنا از لرستان؛ مهدی زکی‌پور_ آذرماه سال گذشته (۱۴۰۰) بود که در جریان سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به لرستان در جلسه شورای برنامه‌ریزی مقرر شد که تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰ هزار شغل در استان ایجاد شود، رئیس‌جمهور در این سفر گفت: اشتغال را باید محور قرار دهیم و همه مدیران باید در این مسئله نقش ایفا کنند تا بیکاری که مردم را سال‌هاست رنج می‌دهد حل شود.

اکنون پس از گذشت یکسال از سفر رئیسی به لرستان و کمتر از ۲ ماه مانده به پایان سال ۱۴۰۱، علی جهانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، مدعی است که از مجموع ۴۰ هزار تعهد و سهمیه‌ایجاد شغل برای لرستان، حدود ۲۵ هزار و ۵۲ شغل محقق شده است، این عدد نیز از سوی ۴۴ دستگاه اجرایی استان تا تاریخ ۲۵ آذر ماه اعلام شده است.

جهانی گفته این ۲۵ هزار شغل، مجموع فرصت‌های شغلی است که از سوی دستگاه‌های اجرایی استان اعلام و در سامانه «رصد» ثبت شده است، ما به صورت روزانه این سامانه را چک می‌کنیم و اطلاعاتی که مورد نیاز است را اخذ می‌کنیم.

علی جهانی در حالی این ادعا را مطرح کرده است که با اعلام مرکز آمار؛ نرخ بیکاری لرستان در پاییز ۱۴۰۱ با نیم درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۳.۳درصد رسیده و از رده سوم بیکارترین استان‌های کشور با یک پله سقوط به رده دوم نزول پیدا کرده است.

این در حالی است که در پاییز سال ۱۴۰۰ آمار بالاترین نرخ بیکاری مربوط به استان هرمزگان با ۱۵.۳ درصد، کرمانشاه با ۱۳.۲ درصد و لرستان با ۱۲.۸ درصد بود.

بر اساس این گزارش در پاییز ۱۴۰۱ بالاترین نرخ بیکاری در کشور به ترتیب مربوط به استان‌های کردستان با ۱۳.۸ درصد، لرستان با ۱۳.۲ درصد و کرمانشاه با ۱۲.۹ درصد است.

 دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟ 

 آمار شبهه‌برانگیز ایجاد ۲۵ هزار شغل در سال‌جاری در استان، باعث واکنش نماینده ولی فقیه در لرستان شد و با انتقاد از مدیران آمارساز و ضعیف گفت: دستگاه‌هایی هستند که متعهد شده‌اند فلان تعداد شغل را ایجاد کنند، این را اعلام کنند چه تعداد شغل ایجاد شده است؟ در سامانه‌ای افرادی که شاغل شده‌اند با کد ملی و شناسنامه به مردم معرفی کنند و بگویند بعد از سفر رئیس جمهور این تعداد به شغل مشغول شده‌اند؟؟؟

بنظر می‌رسد تنها دستاورد مدیران دولت سیزدهم در استان محروم و فلاکت‌زده لرستان، چیزی جز آمارسازی و رزومه‌سازی نیست و همچنان بایستی در صدر آمار بیکاری، فقر، فلاکت و مهاجرت در کشور جولان بدهیم.

مهدی زکی پور /لرستان

کدخبر: 864654 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟